2026-06-26, 23:13
Medlem
3487s avatar
Indraget körkort, tyvärr inte livet ut, men i ett par år i alla fall. Det faktum att du låg 1,3 promille över gränsen för grovt är inte direkt en förmildrande omständighet, så det lär bli kåken och en fet bunt med böter också. Grattis!
Citera
2026-06-26, 23:31
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MxrricHet
Behöver fb hjälp , jag åkte dit för fylle körning över 2.3 promille vad händer nu har inte fått nåt från polisen blir jag i kåken vad sker

Du kommer få en till två månaders fängelse.
Denna kommer med STÖRSTA sannolikhet avtjänas med fotboja.
Speciellt om du har ett jobb (som du får behålla trots detta) och familj, då kommer du få åka till jobbet under fasta tider.

EDIT:
Vet inte var i landet du bor men det kommer inte ske något på iaf 3-6 månader kanske.
Börja redan nu med att visa att du försöker bättra dig.. Typ gå på AA möten, Ta hjälp av din arbetsgivare etc.
Det kan göra susen vid rättegången sen.

Ta chansen att vänd på livet här, du är långt från botten.
Men du har tagit en sjukt dumt val och du behöver nu välja vad du ska göra av det här misstaget.

Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Indraget körkort, tyvärr inte livet ut, men i ett par år i alla fall. Det faktum att du låg 1,3 promille över gränsen för grovt är inte direkt en förmildrande omständighet, så det lär bli kåken och en fet bunt med böter också. Grattis!

Man kan inte få böter och fängelse...
Fängelset är straffet.. Likaså att böter är ett straff.
Man blir inte dubbelt bestraffad i Sverige.

Rent ekonomiskt så blir det nog bara ett par tusen i kostnad till brottsofferfonden och advokatskostnader.
Kanske 4k totalt.

Rattfylla är däremot en av de dyraste dagsböter man kan få, men då TS har så hög promille så kommer han få fängelse och inte böter.
Senast redigerad av Kalaskjelle 2026-06-26 kl. 23:45.
Citera
2026-06-27, 00:00
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Behöver fb hjälp , jag åkte dit för fylle körning över 2.3 promille vad händer nu har inte fått nåt från polisen blir jag i kåken vad sker
2.3 promille! Ingen dålig drängfylla, bra att snuten tog dig och hoppas du aldrig gör om det, ditt jävla fyllesvin.

Med lite tur blir det finkan, dock endast ett par månader. Det kommer bli tufft att vandra genom livet med den här domen runt fotleden.
Citera
2026-06-27, 00:19
Medlem
jakirosmothers avatar
jag åkte dit för grov drograttfylla en gång i tiden och fick 1 månad (fotboja), hela proceduren från själva brottet till straff tog ett år

har du jobb eller någon form av sysselsättning på minst 50% så kan du avtjäna skiten genom fotboja

hos mig sprang dom i snitt var tredje dag och skulle kolla så jag var nykter genom pissprov samt blåsa

tyckte det var en bagatell va ju typ som utegångsförbud tiden utanför jobbet, det jobbiga va att vara nykter hela månaden
Senast redigerad av jakirosmother 2026-06-27 kl. 00:29.
Citera
2026-06-27, 00:46
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Tväralkis. Du kommer bli dömd till behandling.
Ingen normal människa klarar att köra bil med 2,3 promille.
Citera
2026-06-27, 04:01
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskjelle
Du kommer få en till två månaders fängelse.
Denna kommer med STÖRSTA sannolikhet avtjänas med fotboja.
Speciellt om du har ett jobb (som du får behålla trots detta) och familj, då kommer du få åka till jobbet under fasta tider.

EDIT:
Vet inte var i landet du bor men det kommer inte ske något på iaf 3-6 månader kanske.
Börja redan nu med att visa att du försöker bättra dig.. Typ gå på AA möten, Ta hjälp av din arbetsgivare etc.
Det kan göra susen vid rättegången sen.

Ta chansen att vänd på livet här, du är långt från botten.
Men du har tagit en sjukt dumt val och du behöver nu välja vad du ska göra av det här misstaget.

Man kan inte få böter och fängelse...
Fängelset är straffet.. Likaså att böter är ett straff.
Man blir inte dubbelt bestraffad i Sverige.

Rent ekonomiskt så blir det nog bara ett par tusen i kostnad till brottsofferfonden och advokatskostnader.
Kanske 4k totalt.

Rattfylla är däremot en av de dyraste dagsböter man kan få, men då TS har så hög promille så kommer han få fängelse och inte böter.

Förstår inte varför folk som inte kan något väljer att skriva.

1) Brottsofferfonden har en fast summa. Om man döms att betala till den (dvs. om man döms till straff strängare än penningböter) så är det 1 000 kr. Varken mer eller mindre.

Döms man för grov rattfylla så blir det inte böter. Men detta återstår att se.
Citera
2026-06-27, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nä, du ska upp till ca 4 promille för det.
Detta varierar från person till person. Ålder, kön, kroppsstorlek, vana vid att dricka etc.
Citera
2026-06-27, 06:41
Medlem
AlanGarners avatar
Nej, du ska inte ta livet av dig, du ska ta dig i kragen och rycka upp dig!

Iväg på AA möte med dig idag! Du har gjort bort dig men inget oåterkalleligt. Du ska tacka din lyckliga stjärna att ingen blev skadad. Sen ska du ta den här chansen du har fått att göra bot och bättring.

Troligtvis blir det en månad eller två i fängelse som mest troligt blir fotboja. Antagligen rehabilitering och böter också, men inga enorma summor.

Det här går över. Den där domen kommer inte att vara nåt stort problem om du inte typ inte är eller söker ett säkerhetsklassat jobb. Och även då brukar en sån dom, efter några år, inte vara avgörande.

Tio år efter det att du avtjänat straffet tas domen bort ur belastningsregistret.

Lycka till! Vi hejar på dig!

Citat:
Helvites jag har läst i tråden jag väntar nog fan fängelse, jo jag vet jag har gjort fel ,
Ska man ta livet av sig nu då
Citera
2026-06-27, 09:31
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Idiot som kör bil efter druckit.
Men grovt rattfylleri straffas med fängelse upp till två år och indraget körkort en längre tid.
Citera
2026-06-27, 09:37
Medlem
Hermi-Tages avatar
Du behöver söka hjälp till att börja med.

Indraget körkort och sen antagligen fotboja och alkolås i bilen. låg sannolikhet på fängelse om du är ostraffad.
En massa osköna förhör och rättegångsdagar men det fixar du.

Ett tips är att lägga ner alkohol. det verkar inte passa dig.
Citera
2026-06-27, 11:19
Medlem
rex144s avatar
Rent objektivt om du kunde köra bil med 2.3 promille tyder på grov alkoholism....
Du måste gå med på att delta i 12 stegsprogrammet, AA möten, alkoholism är en sjukdom och om du har sjukdomsinsikt då kommer domstolen se det som något positivt.

Grov rattfylla... det ger fängelse men om du är ostraffad kanske kan du få fotboja om du har ett arbete. Om du sitter hemma som arbetslös då kan du inte få fotboja. Du får också samhällstjänst 100-200 timmar + dagsböter.

Enligt statistiken rattfyllerister klarar ungefär att köra 10 gånger berusade innan polisen tar de.
Det kan bero på att de i början kör bil efter några öl och tycker att de kan dricka 3-4 öl och kör bra men sedan dricker de mer och mer.
Citera
2026-06-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
2,3 promille! Är man inte nästan död då 😮 Resterande kan jag tyvärr inte svara på.
Dödsgränsen anses vara 5.0 men några undantag har legat på 7 eller 8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in