2026-06-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det ges inte som straff utan det är något som kriminalvården beslutar.

Jo, men det blir det faktiska straffet.
Citera
2026-06-26, 18:11
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jo, men det blir det faktiska straffet.
Jag förstår att du tycker så.
Citera
2026-06-26, 18:39
Medlem
Damp CPCPs avatar
Över 1.5 promille så är huvudregeln att villkorlig dom eller skyddstillsyn, ens förenat med samhällstjänst eller flera vårdföreskrifter, inte en tillräckligt ingripande påföljd. Utan då är det fängelse som gäller.

Över 2 promille är det mycket troligt att det går från 1 till 2 månaders fängelse, men det handlar om en helhetsbedömning. Det är skillnad på att köra runt på en tom parkeringsplats och köra på motorvägen, precis lämnat uppfarten från villan eller kan överbevisas att man kört någon mil osv osv.

Ett eventuellt fängelsestraff, som riskerar att bli 1-2 månader långt, kan efter förfrågan till Kriminalvården avtjänas genom fotboja. Så det är inte domstolen som utdömer det som straff, utan du får ansöka om att avtjäna straffet på det sättet. Kostar lite samt att man behöver någon sysselsättning (men det är detaljer som du får ta med dem lite längre fram).

Att körkortet dras in kan du räkna med. Det är sedan en parallell process med Transportstyrelsen och förvaltningsrätten. Alltså inget som behandlas i tingsrätten och i allmän domstol.
Citera
2026-06-26, 18:46
Medlem
isgetens avatar
För att få fotboja så måste det finnas en daglig sysselsättning. Så har du någon sådan TS?
Citera
2026-06-26, 19:41
Medlem
MxrricHets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
För att få fotboja så måste det finnas en daglig sysselsättning. Så har du någon sådan TS?
Helvites jag har läst i tråden jag väntar nog fan fängelse, jo jag vet jag har gjort fel ,
Ska man ta livet av sig nu då
Citera
2026-06-26, 20:04
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MxrricHet
Helvites jag har läst i tråden jag väntar nog fan fängelse, jo jag vet jag har gjort fel ,

Nu jobbar jag inte på Kriminalvården (KV) eller på förvaltningsrätt (som överprövar Kriminalvårdens beslut), men som jag förstått det så är KV ganska generösa i bedömningen om sysselsättning. Tror mig ha läst att vissa bestämda timmar på ett bibliotek i stan osv är godkänt som sysselsättning (fotbojan övervakar ju var du befinner dig).

Med tanke på att man kontinuerligt höjer såväl straffen för brott men också gränsen för när fotboja kan aktualiseras så tror jag att du inte behöver oroa dig för mycket. Har du en fast bostadsadress, kan hålla dig nykter (de kommer slumpmässigt och tar tester) samt följer förutbestämda sysselsättningsplaner, så borde det vara OK.
Citera
2026-06-26, 21:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är inget som man kan välja på, är två olika processer. Indraget körkort är inget straff i statens ögon och bestäms av Transportstyrelsen., straffet bestäms av domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av rue-de-stragoi
vet min kompis som åkte på grov (vet inte om straff på följden stiger med promille halten) han har berättat att han fick välja mellan 1 mån på kåken eller indraget körkort? vet inte om detta kan stämma att man kan behålla sitt körkort om man väljer kåken
Citera
2026-06-26, 21:22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Varför? Det är väl bättre att nyktra till och njuta av livet på annat sätt. Eller du kanske super för att du är olycklig och sjuk?
Citera
2026-06-26, 21:27
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Gör som du vill. Själv har jag aldrig haft körkort och lever och har hälsan.
Citera
2026-06-26, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nä, du ska upp till ca 4 promille för det.
Ok, tack för svar.
Citera
2026-06-26, 21:54
Medlem
MxrricHets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Nu jobbar jag inte på Kriminalvården (KV) eller på förvaltningsrätt (som överprövar Kriminalvårdens beslut), men som jag förstått det så är KV ganska generösa i bedömningen om sysselsättning. Tror mig ha läst att vissa bestämda timmar på ett bibliotek i stan osv är godkänt som sysselsättning (fotbojan övervakar ju var du befinner dig).

Med tanke på att man kontinuerligt höjer såväl straffen för brott men också gränsen för när fotboja kan aktualiseras så tror jag att du inte behöver oroa dig för mycket. Har du en fast bostadsadress, kan hålla dig nykter (de kommer slumpmässigt och tar tester) samt följer förutbestämda sysselsättningsplaner, så borde det vara OK.
Tack för svar
Citera
2026-06-26, 22:01
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Tack för svar

Så lite så.

Ingen är perfekt och vi alla gör fel. I den mån ingen har skadats får vi alla vara glada för det.

Jag förstår att det måste kännas jäkligt tungt att behöva invänta kommande huvudförhandling (som slarvigt kallas rättegång i vardagligt tal) osv. Förhoppningsvis vänder du detta nu. Det är bara du som väljer om detta är rock bottom och början på en förbättring, eller om du fortsätter neråt.

Jag önskar dig uppriktigt all lycka framgent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in