2026-06-26, 18:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du bygger luft slott här
Är detta ditt argument?
Citera
2026-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Senaste gången jag var i Japan flög jag från Helsiniki. På vägen dit flög vi söder och sedan österut under ryssland, resan tog ungefär 12 timmar. På vägen hem flög vi norrut från japan över nordpolen och in över Norge innan vi landade i Helsinki. Denna resa tog också ungefär 12 timmar.

Brukar det inte heta att ena rutten, den norrut, blir betydligt kortare?
Citera
2026-06-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ner är in mot Jordens masscentrum så de i Australien går inte mer upp och ner än vad vi gör.

Mycket troligare faktiskt det är uppåt som är riktningen mot nån sorts centrum.
Citera
2026-06-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
I verkligheten tar det ungefär lika lång tid att flyga från Stockholm till Johannesburg som det gör att flyga från Sydney till Santiago, medan avståndet Sydney - Santiago är tre gånger så långt på Gleasons karta över den plana jorden. Kan det vara så att det finns ett fel på den kartan?
Citera
2026-06-26, 23:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej inte troligt alls.
Citera
2026-06-27, 08:51
Medlem
Citat:

Nja.... eftersom uppåt har olika riktning på olika platser så är din alternativa modell väldigt knasig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-06-27 kl. 09:43.
Citera
2026-06-27, 11:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nej, det snabbaste är att flyga över Ryssland men det kan man av uppenbara skäl inte göra just nu. Men jag är lite intresserad av hur det kan ta lika lång tid att flyga söderut och runda Ryssland som att flyga norrut över Nordpolen om det nu är så att jorden är platt.
Citera
2026-06-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
I verkligheten tar det ungefär lika lång tid att flyga från Stockholm till Johannesburg som det gör att flyga från Sydney till Santiago, medan avståndet Sydney - Santiago är tre gånger så långt på Gleasons karta över den plana jorden. Kan det vara så att det finns ett fel på den kartan?

Så kan det vara.

Men: vore jorden ett klot, så skulle ju flygplanen försvinna ut i rymden, och aldrig nå sin destination.. så kanske finns nåt sorts problem även med den modellen?
Citera
2026-06-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, det snabbaste är att flyga över Ryssland men det kan man av uppenbara skäl inte göra just nu. Men jag är lite intresserad av hur det kan ta lika lång tid att flyga söderut och runda Ryssland som att flyga norrut över Nordpolen om det nu är så att jorden är platt.

Jag ifrågasätter inte vad du säger, jag säger bara att drar man ett snöre från norden till Japan, på en jordglob, så går det rätt långt norrut. Och samma gäller för övrigt även på gleason-kartan.
Citera
2026-06-27, 16:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte vad du säger, jag säger bara att drar man ett snöre från norden till Japan, på en jordglob, så går det rätt långt norrut. Och samma gäller för övrigt även på gleason-kartan.
Ja så är det den optimala rutten går över Ryssland rätt så långt norrut. Men nu är frågan hur man om nu jorden är platt kan flyga både söder om Ryssland och norrut över Nordpolen och komma fram på samma tid.
Citera
2026-06-27, 16:24
Medlem
Citat:

Och drar du ett snöre mellan Johannesburg och Sydney på en glob så går det väldigt långt söderut. Och stämmer inte alls med Gleason.

https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260626/2345Z/YSSY/FAOR
Citera
2026-06-27, 16:30
Medlem
Citat:
Så kan det vara.

Men: vore jorden ett klot, så skulle ju flygplanen försvinna ut i rymden, och aldrig nå sin destination.. så kanske finns nåt sorts problem även med den modellen?
Flygtider är ett av de säkraste bevisen på att jorden är rund. Jag har aldrig sett några trovärdiga bevis för motsatsen från någon av er.

Flygplan följer jordens yta. Om de ska försvinna ut i rymden måste de ständigt förbruka energi för att komma högre och högre. Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in