2026-06-26, 19:05
  #13
Medlem
Allt beror på vem som blir huggen och vilken vård man får samt när. Vissa blir värre än andra!
Citera
2026-06-26, 19:08
  #14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Måste allt tas så bokstavligt?
När man pratar om att huggormsbett inte är farligt så pratar man om det på gruppnivå.

Folk är så jävla fixerade på medelvärden. Medelvärden säger inte ett skit om den enskilde individen.

Medelvärden är bra när staten ska bestämma hur mycket resurser de ska lägga på huggormsbett. Men om du som individ är överkänslig så hjälper det knappast att de flesta klarar ett huggormsbett utan problem.
Citera
2026-06-26, 19:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Killgissare här, men har för mig att huggormen är en relativt giftig orm, i klass med andra mer beryktade ormar som skallerormen. Men oftast är den snål med hur mycket gift den använder.

Häromåret läste jag om en yngre man som spelade golf och blev biten i handen när han skulle plocka upp golfbollen ur ett buskage. Han var tydligen en hårsmån från döden. Det kan ju varit för att huggormen var i jaktläge, trodde golfbollen var ett ägg och väntade på ett större djur/fågel som den trodde lagt det, så den killen fick maximal giftdos.


https://www.internetmedicin.se/akutsjukvard/ormbett-forgiftning-av-ormgift

Lite data till varför man tar de på allvar även om många klarar sig utan problem.

"Ormbett av huggorm inträffar vanligast längs med kusterna, framför allt sommartid. I Sverige inträffar omkring 300 bett per år av huggorm vilket renderar något enstaka dödsfall varje årtionde. År 2023 kontaktade 688 personer i hela landet – både vårdpersonal och privatpersoner – Giftinformationscentralen för att man misstänkte att man hade blivit biten av huggorm. Cirka 70 patienter per år läggs in på sjukhus för vård, och cirka 40 patienter blir intensivvårdskrävande. I hela Europa anges dödligheten till 1-7 personer per år. Mortaliteten av huggormsbett är så låg som 1-2 promille och sjunker stadigt. År 2014 rapporterades två dödsfall i Sverige med diagnosen toxisk effekt av ormgift men det är okänt vilken art som åsyftats"

Symtom och statistik på antalet - I spoiler




Några råd.


__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-26 kl. 19:43.
Citera
2026-06-26, 19:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Inte alls ofarligt!! En Bekants äldre far blev biten och ville inte in till akuten trots barnen fått beskedet att han måste in omgående, så dom tvingade dit honom, väl i väntrummet gick han från helt normal till kollapsa totalt och det blev akut direkt, klarade sig enbart för han kom under behandling direkt på akuten.

Vet du om han var allergisk mot just huggorm?
Fan otäckt att det kan gå så jäkla fort.
Det var samma sak i bloggen jag länkade till, trots att dom skyndats sig till bilen och kört direkt till akuten höll kvinnan på stryka med.
Är man då kanske i skogen eller i stugan 1 timme från närmsta sjukhus kanske man inte klarar sig.
Citera
2026-06-26, 19:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.internetmedicin.se/akutsjukvard/ormbett-forgiftning-av-ormgift

Lite data till varför man tar de på allvar även om många klarar sig utan problem.

"Ormbett av huggorm inträffar vanligast längs med kusterna, framför allt sommartid. I Sverige inträffar omkring 300 bett per år av huggorm vilket renderar något enstaka dödsfall varje årtionde. År 2023 kontaktade 688 personer i hela landet – både vårdpersonal och privatpersoner – Giftinformationscentralen för att man misstänkte att man hade blivit biten av huggorm. Cirka 70 patienter per år läggs in på sjukhus för vård, och cirka 40 patienter blir intensivvårdskrävande. I hela Europa anges dödligheten till 1-7 personer per år. Mortaliteten av huggormsbett är så låg som 1-2 promille och sjunker stadigt. År 2014 rapporterades två dödsfall i Sverige med diagnosen toxisk effekt av ormgift men det är okänt vilken art som åsyftats"

Symtom och statistik på antalet - I spoiler




13% allvarliga fall av typ några hundra bett årligen är ju ändå en ganska hög procent tycker jag och betydligt mer än vad jag trodde först.
På vissa som skriver här låter det snarare som att risken för allvarliga komplikationer snarare var typ 0.1%.
Blir du biten så har du då just över 10% chans att åka in på intensiven och kanske går det då som för kvinnan i bloggen, att du får långvariga besvär.
Citera
2026-06-26, 20:01
  #18
Medlem
Har läst om folk som har fått en fot uppblåst som en fotboll av ett kraftigt huggormsbett, så det är nog ingenting alls att leka med. Uppsök alltid läkare om du eller någon annan blir biten!
Citera
2026-06-26, 20:22
  #19
Medlem
Det jag nu ska berätta är inget vetenskapligt eller att jag vill skrämma upp folk. Det är bara min erfarenhet från träffar med folk och fä i min närhet.

Jag har träffat på tre människor som blivit bitna av huggormar och två av dessa har fått MS, Multipel Skleros. Jag har bara träffat på två med MS.

Det finns säkert folk på forumet som känner 20 st huggormsbitna och alla dessa är kärnfriska. Vidare så finns det helt säkert åtskilliga med MS som aldrig ens sett en orm, än mindre blivit bitna. Inser allt detta.

Fortsättningsvis så fick min hund leukemi några år efter ett bett, blev inte fem år. Leukemi och MS har inget samband, jag vet….

Det är mina historier men vad jag menar med detta är att man inte alltid vet vad följden blir efter det akuta med ett huggormsbett.
Citera
2026-06-26, 20:27
  #20
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Har endast en deltagare i mina empiriska studier: Han är medelålders och blev huggen i handen. Det bar av hyfsat skyndsamt till akuten. Hela armen svullnade upp, tänk dubbla normala storleken. Som steroider, på steroider! Han fick stanna kvar över natt. Nu, några veckor senare, så har han lite småont och lite sisådär med känseln i handen.
Citera
2026-06-26, 20:37
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag blir huggormsbiten lite då och då och nej, så länge jag inte är allergisk så är det inte värre än ett getingstick. Det svider lite och kliar något förbannat efteråt men nej, sköra och unga samt allergiska kan ju stryka med. Som ett skorpionbett ungefär. Så ingen fara såvida du inte tillhör någon av ovan nämnda grupper.

Hur fan blir biten lite då och då.
Har bott i urskogen och aldrig fått ett hugg efter mig.
Låter jävligt kryddigt.
Ända sättet att bli huggen av dom är om kliver eller kommer för nära.
Låter mer som djurplågare
Citera
2026-06-26, 20:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
13% allvarliga fall av typ några hundra bett årligen är ju ändå en ganska hög procent tycker jag och betydligt mer än vad jag trodde först.
På vissa som skriver här låter det snarare som att risken för allvarliga komplikationer snarare var typ 0.1%.
Blir du biten så har du då just över 10% chans att åka in på intensiven och kanske går det då som för kvinnan i bloggen, att du får långvariga besvär.

Precis, Majoriteten får inte något kraftigt - vilket orsakar många inlägg med egna erfarenheter som gör att man underskattar risken för mycket, förståeligt på ett sätt..

Så det är bra att ha lite data i perspektiv. För som du säger det är många ändå som råkar illa ut.
Citera
2026-06-26, 20:46
  #23
Medlem
Jag kan tänka mig att det också beror på var du blir biten. Lyckligtvis har jag aldrig blivit biten men i våras var jag ute på en promenad och var bara någon centimeter från att trampa på en huggorm. Höll på att skita på mig och var på helspänn resten av den dagen.

Om du blir biten ska du raka vägen till sjukhuset du kan inte veta hur allvarligt det kan bli. Dödsfall är dock väldigt ovanliga i Sverige.
Citera
2026-06-26, 20:47
  #24
Medlem
kyrkstockens avatar
Känner en som åkte till akuten. Men han fick ju bara sitta och vänta så han gick igen.

De skall inte vara farligare än bistick.

Men man kan ju vara allergisk. Folk kan dö av en jordnöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in