2026-06-26, 17:15
Medlem
Cyklister och broms hör inte ihop i samma mening. Jävlar vad cyklister är ett unikt släkte. Älskar att segla förbi någon Yuppie på sin elcykel med min damtralla som är äldre än satan själv.
2026-06-26, 17:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Ni är säkert många som känner igen er i rubriken. Känslan av att de flesta trafikregler upphör att gälla när man susar fram på sin tvehjulade springare. Månne är det varför cyklister är så hatade av andra i trafiken.

Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.

Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.

Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?
Jag har kört bil flera varv runt jorden på drygt 40 år men jag cyklar också. Därför är det rätt kul att se att bilister inte kan trafikreglerna alltid heller. Nu senast stannade en bilist för mig trots att jag hade väjningsplikt (jag hade redan stannat). Då susade en cyklist ut som kom bakom mig (det var inte denne bilisten stannade för). Suck.
2026-06-26, 17:22
Medlem
Det kan straffa sig att cykla mot rött i fyrvägskorsningar. På Södermalm i Stockholm så många blivit överkörda av bussar och lastbilar. Jag kör där rätt ofta och cyklisterna väller ut i stora fyrvägskorsningar när det är rött och skapar kaos för övriga trafikanter.

Jag blev nyligen vittne till en sådan olycka i en korsning vid ringvägen där en cyklist hamnade under hjulet så att tarmarna vällde ut på gatan.
2026-06-26, 17:27
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ni är säkert många som känner igen er i rubriken. Känslan av att de flesta trafikregler upphör att gälla när man susar fram på sin tvehjulade springare. Månne är det varför cyklister är så hatade av andra i trafiken.

Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.

Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.

Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?
Regler är till för att brytas
2026-06-26, 17:29
Medlem
Året runt fylls olika sociala medier, ffa stadsgrupper på fejan om cyklisters hänsyn till bilar och gående, samt bilisters hänsyn till cyklister. Samma jävla tugg alltid!
Och inläggen brukar låta typ "snälla använd belysning, jag skulle inte kunna leva med att ha kört på en cyklist" eller "ligg inte i bredd på landsvägen, jävla löss" osv

När ska folk lära sig att alla och envar är sig själv närmast?
Vill nån riskera sitt liv att cykla mitt i filen på en 80väg så är det upp till denne. Vill någon cykla över ett övergångsställe i 30 med sin lur framför näsan, så är det upp till denne.
Vill någon cykla mörkklädd utan ljus och reflexer på kvällen/natten, är det upp till denne.

Bilar är hårda - cyklister är mjuka. Alldeles oavsett vem som anses vållande, vet jag vem som får mest ont.
2026-06-26, 17:39
Medlem
Rödljus är ju endast rekommendation för en cyklist.
Samma när jag glider runt med min ultrasnabba elsparkcykel trafikregler, BAHH! Löjligt! Dessa passar inte migbså de struntar jag faktiskt blankt i.
2026-06-26, 19:09
Medlem
svampdamps avatar
Jag tror de anser sig privilegierade och står över alla. Framförallt den planetdödande bilen som de avskyr över allt annat.

När jag cyklade tog jag hänsyn till stopplikt, väjningsplikt och övergångsställen etc. Ett tag trodde jag alla cyklister som hade körkort gjorde som jag och det enbart var de utan körkort för de inte visste bättre. Med åldern blev det klart för mig att cyklister är egoister, dumma i huvudet, och ska bara fram. Inte konstigt de stryker med några varje år.

Och varje gång deras laglösa beteende diskuteras så bemöts man alltid av kommentarer i stil med "JAMEN NI BILISTER DÅ!?". Jävla infantila bögar.
Senast redigerad av svampdamp 2026-06-26 kl. 19:12.
2026-06-26, 19:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Cyklister och broms hör inte ihop i samma mening. Jävlar vad cyklister är ett unikt släkte. Älskar att segla förbi någon Yuppie på sin elcykel med min damtralla som är äldre än satan själv.
Kan bara instämma. Rullar på en Crescent-kärring från sent 50-tal i röd originallack med vita stripes. Finns en växel och det är framåt.

Det är en sann slithäst.
2026-06-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Har alltid cyklat som ts. Skiter i alla regler, byter friskt mellan väg, cykelväg och trottoar som jag behagar och var framkomligheten är som bäst.

Att bromsa finns inte, mina två senaste 50-tals damcyklar har inte ens haft fungerande bromsar. Spelar väl ingen roll, vem behöver broms på cykeln? Man har ju full uppsikt åt alla håll, ännu bättre då jag nonchalant lutar mig bakåt utan händerna på styret så jag ser bättre bakåt.

Men så kom medelåldern och plötsligt frontar jag i hög fart med en annan medelålders cyklist som också skiter i regler och trafiksäkerhet inte bara en gång utan två. Så nu har jag på kort tid kvaddat två damcyklar, tur att jag själv fortfarande är oförstörbar.

Nu har jag skaffat en tåligare cykel med två fungerande bromsar men då den saknar fotbroms och jag aldrig har händerna på styret så lär jag antagligen krocka med en annan medelålders herre inom kort igen. Fan, att bli gammal suger.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-26 kl. 20:44.
2026-06-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Verkligen klappmongo-beteende när man kör om cyklister och inte lämnar plats om ifall dom skulle trilla med cykeln. Det värsta är när folk blir arga på landsvägs-cyklister. Vad har dom orsakat för skada? Dom cyklar ju bara. Låt dom va liksom
Det är ju precis därför man inte lämnar plats, man liksom hoppas. Plötsligt händer det.
2026-06-26, 21:04
Medlem
Citat:
Kan bara instämma. Rullar på en Crescent-kärring från sent 50-tal i röd originallack med vita stripes. Finns en växel och det är framåt.

Det är en sann slithäst.
Ja en eller två kanske tre är bra
Min bike har 24 helt meningslöst använder två växlar bara varför envisas det med en jävla massa växlar de senaste 20 åren på varenda cykel när ingen av dem går bakåt?
2026-06-26, 21:10
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellerallteller
Ja en eller två kanske tre är bra
Min bike har 24 helt meningslöst använder två växlar bara varför envisas det med en jävla massa växlar de senaste 20 åren på varenda cykel när ingen av dem går bakåt?
Historiskt har många växlar varit lika med lyx. Minns du inte som barn hur cool snubben med över 20 växlar var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in