2026-06-26, 14:30
  #1
Medlem
Citat:
Skolinspektionen har fått uppgifter om att den anställda har hånat och nedvärderat elever som är troende och hindrat dem från att be i skolan. Bland annat uppges den anställde har sagt ”Ni får inte be, jag skiter i er religion”.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-26/skolinspektionen-skolagare-hanar-muslimska-elever/

Med undantag för språkbruket så kan man väl också se det som att personen upprätthåller ordningen i skolan och ser till att eleverna deltar i undervisningen.

När Greta demonstrerade på fredagarna så skolkade hon.
När någon inte deltar i undervisningen med ursäkten att det faktiskt är dags att be igen, så skolkar denne.

Sverige är ett sekulärt land. Undantag från skolplikten så att elverna kan utföra ritualer i någon kult borde väl inte acceperas?
Citera
2026-06-26, 14:36
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Har man en religion som kräver att man ska be 5 gånger om dagen, får man välja en skola som anpassar undervisningen runt detta.

Jag har full förståelse för delägaren som ser de vanliga sekulära eleverna, och i förlängningen deras elever tycka illa om att vissa elever ska få lämna klassrummet för att praktisera sina ritualer.
De kommer att lämna skola, och där kan friskolan stå utan elever.

Givetvis ska man framföra budskapet utan hån, och man ska gå via föräldrarna.

Jag har jobbat med muslimer, de löser problemet genom att säga namnet på sin gud i huvudet istället, och ber "mer" när de kommer hem.
Citera
2026-06-26, 14:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har man en religion som kräver att man ska be 5 gånger om dagen, får man välja en skola som anpassar undervisningen runt detta.

Jag har full förståelse för delägaren som ser de vanliga sekulära eleverna, och i förlängningen deras elever tycka illa om att vissa elever ska få lämna klassrummet för att praktisera sina ritualer.
De kommer att lämna skola, och där kan friskolan stå utan elever.

Givetvis ska man framföra budskapet utan hån, och man ska gå via föräldrarna.

Jag har jobbat med muslimer, de löser problemet genom att säga namnet på sin gud i huvudet istället, och ber "mer" när de kommer hem.

Du antar att det gäller muslimska elever? Det var ju ett väldigt rasistiskt antagande :-) Det stod inte i artikeln vilken religion det rörde sig om.

I så fall förändras situationen. Från april till september behöver dom bara be en enda gång per skoldag ("Dhuhr").
Citat:
Dhuhr (Arabic: صلاة الظهر, also transliterated as Zuhr, Duhr or Thuhr) is one of the five daily mandatory Islamic prayers (salah). It is observed after Fajr and before Asr, between the zenith of noon and sunset
https://en.wikipedia.org/wiki/Dhuhr_(prayer)

Vilken lämplig rast som helst efter lunch duger bra. Ingen ledighet från studier erfordras.
Islam stödjer inte krav på ledighet från någon lektion för att kunna be den bönen.

"Fajr" och "Isha" kan i så fall inte bes alls under sommaren, för himlen blir aldrig helt mörk.
"Maghrib" är inte aktuell i norra Sverige under sommaren.

Fast då kanske man plötsligt ändrar de "regler" man framför till de lättlurade svenskarna, så att man maxar ledig tid. Och för säkerhets skull med ett tillägg om någon form av "diskriminering".
Citera
2026-06-26, 15:03
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du antar att det gäller muslimska elever? Det var ju ett väldigt rasistiskt antagande :-) Det stod inte i artikeln vilken religion det rörde sig om.

I så fall förändras situationen. Från april till september behöver dom bara be en enda gång per skoldag ("Dhuhr").

https://en.wikipedia.org/wiki/Dhuhr_(prayer)

Vilken lämplig rast som helst efter lunch duger bra. Ingen ledighet från studier erfordras.
Islam stödjer inte krav på ledighet från någon lektion för att kunna be den bönen.

"Fajr" och "Isha" kan i så fall inte bes alls under sommaren, för himlen blir aldrig helt mörk.
"Maghrib" är inte aktuell i norra Sverige under sommaren.

Fast då kanske man plötsligt ändrar de "regler" man framför till de lättlurade svenskarna, så att man maxar ledig tid. Och för säkerhets skull med ett tillägg om någon form av "diskriminering".
Det står i länken! skolinspektionen-skolagare-hanar-muslimska-elever/

Vad är det för jädra pajas-religion som kräver så otroligt mycket regler och tolkningar.
Citera
2026-06-26, 15:24
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du antar att det gäller muslimska elever? Det var ju ett väldigt rasistiskt antagande :-) Det stod inte i artikeln vilken religion det rörde sig om.
Förutom att det står specifikt i rubriken, artikeln och länken.
Citat:
Skolinspektionen: Skolägare hånar muslimska elever
En anställd på en gymnasieskola i Malmö, som också är delägare, har vid flera tillfällen kränkt muslimska elever. Det menar Skolinspektionen som nu riktar skarp kritik mot skolan. I ett beslut skriver myndigheten att personen inte är lämplig i skolans ägar- och ledningskrets.
Citera
Igår, 04:05
  #6
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
https://www.dn.se/direkt/2026-06-26/skolinspektionen-skolagare-hanar-muslimska-elever/

Med undantag för språkbruket så kan man väl också se det som att personen upprätthåller ordningen i skolan och ser till att eleverna deltar i undervisningen.

När Greta demonstrerade på fredagarna så skolkade hon.
När någon inte deltar i undervisningen med ursäkten att det faktiskt är dags att be igen, så skolkar denne.

Sverige är ett sekulärt land. Undantag från skolplikten så att elverna kan utföra ritualer i någon kult borde väl inte acceperas?
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har man en religion som kräver att man ska be 5 gånger om dagen, får man välja en skola som anpassar undervisningen runt detta.

Jag har full förståelse för delägaren som ser de vanliga sekulära eleverna, och i förlängningen deras elever tycka illa om att vissa elever ska få lämna klassrummet för att praktisera sina ritualer.
De kommer att lämna skola, och där kan friskolan stå utan elever.

Givetvis ska man framföra budskapet utan hån, och man ska gå via föräldrarna.

Jag har jobbat med muslimer, de löser problemet genom att säga namnet på sin gud i huvudet istället, och ber "mer" när de kommer hem.
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du antar att det gäller muslimska elever? Det var ju ett väldigt rasistiskt antagande :-) Det stod inte i artikeln vilken religion det rörde sig om.

I så fall förändras situationen. Från april till september behöver dom bara be en enda gång per skoldag ("Dhuhr").

https://en.wikipedia.org/wiki/Dhuhr_(prayer)

Vilken lämplig rast som helst efter lunch duger bra. Ingen ledighet från studier erfordras.
Islam stödjer inte krav på ledighet från någon lektion för att kunna be den bönen.

"Fajr" och "Isha" kan i så fall inte bes alls under sommaren, för himlen blir aldrig helt mörk.
"Maghrib" är inte aktuell i norra Sverige under sommaren.

Fast då kanske man plötsligt ändrar de "regler" man framför till de lättlurade svenskarna, så att man maxar ledig tid. Och för säkerhets skull med ett tillägg om någon form av "diskriminering".
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det står i länken! skolinspektionen-skolagare-hanar-muslimska-elever/

Vad är det för jädra pajas-religion som kräver så otroligt mycket regler och tolkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Förutom att det står specifikt i rubriken, artikeln och länken.
Detaljerna i artikeln var lite otydliga, men man kan läsa mer i själva beslutet här:
https://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=666596

De intressanta delarna börjar på sidan 21.

Om de uppgifter som står där stämmer, och de har stöd av andra lärare på skolan (d.v.s. det är inte bara elevutsagor), så är det ganska tydligen att läraren gått bortom vad som är acceptabelt, oavsett religion. Dessutom så verkar han ha riktat in sig specifikt på muslimer.

Det är inte förvånande att Skolinspektionen var kritisk.
Citera
Igår, 08:51
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Detaljerna i artikeln var lite otydliga, men man kan läsa mer i själva beslutet här:
https://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=666596

De intressanta delarna börjar på sidan 21.

Om de uppgifter som står där stämmer, och de har stöd av andra lärare på skolan (d.v.s. det är inte bara elevutsagor), så är det ganska tydligen att läraren gått bortom vad som är acceptabelt, oavsett religion. Dessutom så verkar han ha riktat in sig specifikt på muslimer.

Det är inte förvånande att Skolinspektionen var kritisk.
Vilken vägg at text, och användande av hen i formell text gör att ögonen ledsnar.

Men det ger fallet lite mera fakta, och ja vederbörande har uppträtt på ett kränkande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in