Citat:
Ursprungligen postat av
alfredsson93
Jag började för en månad sen på ett nytt jobb. Det är ett enklare jobb, där jag började samtidigt med 2 andra i samma roll.
Jag har mer erfarenhet än de andra, och får ofta hjälpa dem i arbetet.
Tyvärr är jag dålig på att löneförhandla, och har nu fått veta att jag ligger mycket lägre i lön än dessa 2.
Ordinarie lönerevision är vid årsskiftet.
Jag har dock 1 to 1 med min chef nästa vecka, och vill då ta upp detta.
Hur skulle ni med erfarenhet lägga upp detta, så jag inte känner för att vänta till årsskiftet och gå runt med flera tusen lägre i lön än folk i samma roll med mindre erfarenhet
Ja du har satt dig lite i ett jobbigt hörn, där du faktiskt bara har dig själv att skylla. (ta det inte som kritik)
Är de lika gamla som dig?
Vissa är helt enkelt bara lite sämre på att förhandla om detta, och jag tycker faktiskt att du bör avvakta.
Livet är orättvist och alla är vi bra på olika saker. Det viktiga är att inte låta det inte sura ner dig.
Jag som chef höjer hellre en som som kämpar på och visar öppna kort än den som tjatar sig till något.
Är du duktig så kommer din chef se det, alternativt se till att han ser det.
Så ta det typ en månad
innan du blir fast anställd (jag förutsätter att du har provanställning i 6 månader) där du lägger upp korten på bordet.
Där du benämner situationen att du de månader som gått får hjälpa och assistera de som började samtidigt på samma tjänst. Där du även fått höra att samma personer som du behöver hjälpa framåt ligger före i lönestegen och att det är vad det är. Man ska inte gråta över spilld mjölk.
Men att du ser att ni kan ta en förhandling innan du blir fast anställd.
Trivs du på arbetsplatsen, kör med öppna kort!
Trivs du inte, byt.
Inga pengar i världen täcker upp för att vara olycklig.