2026-06-26, 13:28
Medlem
Jag började för en månad sen på ett nytt jobb. Det är ett enklare jobb, där jag började samtidigt med 2 andra i samma roll.
Jag har mer erfarenhet än de andra, och får ofta hjälpa dem i arbetet.

Tyvärr är jag dålig på att löneförhandla, och har nu fått veta att jag ligger mycket lägre i lön än dessa 2.
Ordinarie lönerevision är vid årsskiftet.
Jag har dock 1 to 1 med min chef nästa vecka, och vill då ta upp detta.
Hur skulle ni med erfarenhet lägga upp detta, så jag inte känner för att vänta till årsskiftet och gå runt med flera tusen lägre i lön än folk i samma roll med mindre erfarenhet
Citera
2026-06-26, 13:33
Medlem
Ungefär precis som du har beskrivit situationen, säg det till din chef. Du har mer erfarenhet och känner att du ofta hjälper dem, men att du trots det har fått veta att du tjänar betydligt mindre för samma tjänst. Du vill helst inte behöva vänta på nästa lönerevision för att åtgärda det, och därför vill du veta om det finns någon möjlighet att höja din lön redan nu så att du ligger i linje med dina kollegor.

Det är möjligt att de inte är villiga att diskutera löner utanför ordinarie revisioner, men då har du i alla fall gjort ett försök och lyft frågan. Sen får du väl besluta om du accepterar att de säger nej eller om du ska söka ett annat jobb. Om du är villig att söka ett annat jobb kan du såklart vara lite mer bestämd och i princip säga att du vill ha en justering på lönen nu direkt.

Oavsett vilket är det inga konstigheter att du lyfter upp det.
Citera
2026-06-26, 13:49
Medlem
67arigGubbes avatar
Din chef kommer skratta åt dig om du ska löneförhandla efter 1 månad. Du skulle helt enkelt uppskattat ditt egna värde korrekt vid första förhandlingen.
Citera
2026-06-26, 14:05
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Lägg av, du är ju bara blåst i huvudet! Vem tror du att du är? Din chef kan ersätta dig med sommarjobbare utan att blinka. Skärp till dig, din pajas!
Citera
2026-06-26, 14:38
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfredsson93
Jag började för en månad sen på ett nytt jobb. Det är ett enklare jobb, där jag började samtidigt med 2 andra i samma roll.

Tyvärr är jag dålig på att löneförhandla, och har nu fått veta att jag ligger mycket lägre i lön än dessa 2.
Hur skulle ni med erfarenhet lägga upp detta, så jag inte känner för att vänta till årsskiftet och gå runt med flera tusen lägre i lön än folk i samma roll med mindre erfarenhet

Ja du har satt dig lite i ett jobbigt hörn, där du faktiskt bara har dig själv att skylla. (ta det inte som kritik)
Är de lika gamla som dig?
Vissa är helt enkelt bara lite sämre på att förhandla om detta, och jag tycker faktiskt att du bör avvakta.
Livet är orättvist och alla är vi bra på olika saker. Det viktiga är att inte låta det inte sura ner dig.
Jag som chef höjer hellre en som som kämpar på och visar öppna kort än den som tjatar sig till något.

Är du duktig så kommer din chef se det, alternativt se till att han ser det.

Så ta det typ en månad innan du blir fast anställd (jag förutsätter att du har provanställning i 6 månader) där du lägger upp korten på bordet.
Där du benämner situationen att du de månader som gått får hjälpa och assistera de som började samtidigt på samma tjänst. Där du även fått höra att samma personer som du behöver hjälpa framåt ligger före i lönestegen och att det är vad det är. Man ska inte gråta över spilld mjölk.
Men att du ser att ni kan ta en förhandling innan du blir fast anställd.

Trivs du på arbetsplatsen, kör med öppna kort!
Trivs du inte, byt.
Inga pengar i världen täcker upp för att vara olycklig.
Citera
2026-06-26, 14:41
Medlem
Citat:
Och där var anledningen till att man håller sig borta från flashback. Att svara konstruktivt verkar många här ha problem med
Pelle-Roev kanske kunde svarat dig trevligare, men konstruktivt är det. Det är precis så som Pelle-Roev skrev som din chef kommer tänka om dig. Tyvärr.

Vad har du för anställningsform? Är det provanställning?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskjelle
Så ta det typ en månad innan du blir fast anställd (jag förutsätter att du har provanställning i 6 månader) där du lägger upp korten på bordet.
Där du benämner situationen att du de månader som gått får hjälpa och assistera de som började samtidigt på samma tjänst. Där du även fått höra att samma personer som du behöver hjälpa framåt ligger före i lönestegen och att det är vad det är. Man ska inte gråta över spilld mjölk.
Men att du ser att ni kan ta en förhandling innan du blir fast anställd.
Viss poäng har du, men själv hade jag nog bara bitit i det sura äpplet och väntat tills jag har tillsvidareanställning.
Citat:
Trivs du inte, byt.
Under förutsättning att man har råd att säga upp sig. Jag skulle inte förhandla innan tillsvidare utan att vara beredd att säga upp mig eller att få kicken.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-26 kl. 14:46.
Citera
2026-06-26, 14:52
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Viss poäng har du, men själv hade jag nog bara bitit i det sura äpplet och väntat tills jag har tillsvidareanställning.

Under förutsättning att man har råd att säga upp sig. Jag skulle inte förhandla innan tillsvidare utan att vara beredd att säga upp mig eller att få kicken.

Nästan ingen kommer göra en justering mitt på året.
Största chansen är inför att man blir fast anställd eller vid vanliga lönerevisionen.

Jag har lönejusterat inför fast anställning flertalet gånger, är en person duktig så är det en bra motivering till att fullfölja anställningen och att alla startar med glada miner.

Nej, alla har inte råd att gå utan jobb. Det är absolut en vågskål! Man vill inte starta med att göra någon irriterad.
Därav att man kör med öppna kort och pratar med sin chef, det är bara anställda och kvinnor som tror man kan läsa tankar...
Men om TS i fråga är så duktig som sägs, så bör det inte vara några större problem att komma överens eller att hitta nytt om det går på tvären.
Senast redigerad av Kalaskjelle 2026-06-26 kl. 14:55.
Citera
2026-06-26, 14:55
Medlem
Citat:
Och där var anledningen till att man håller sig borta från flashback. Att svara konstruktivt verkar många här ha problem med

Vadå det var väl konstruktivt? Det var dock ett negativt svar för dig. Förväntar du dig bara positiva svar så skriv det då.
Citera
2026-06-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskjelle
Nästan ingen kommer göra en justering mitt på året.
Största chansen är inför att man blir fast anställd eller vid vanliga lönerevisionen.

Jag har lönejusterat inför fast anställning flertalet gånger, är en person duktig så är det en bra motivering till att fullfölja anställningen och att alla startar med glada miner.
Absolut, jag köper det. Och det är vansinnigt mycket bättre att göra det då än nu.

Citat:
Nej, alla har inte råd att gå utan jobb. Det är absolut en vågskål! Man vill inte starta med att göra någon irriterad.
Därav att man kör med öppna kort och pratar med sin chef, det är bara anställda och kvinnor som tror man kan läsa tankar...
Men om TS i fråga är så duktig som sägs, så bör det inte vara några större problem att hitta nytt om det går på tvären.
Jupp, men i alla sådana här trådar hör vi bara TS version, och på Flashback har alla 30cm slak
Citera
2026-06-26, 15:28
Medlem
Citat:

Vad är det för typ av arbete? Hur enkelt?

Hur gammal är du och hur gamla är dina kollegor?

Det är inte ovanligt att lönen för enklare arbete sätts efter ålder och generell erfarenhet och det helt enkelt blivit som det är - du råkar ha mer erfarenhet av det specifika jobb som ska utföras och får hjälpa dina kollegor nu till en början men som du säger - om det är ett enkelt jobb så kanske dessa två kollegor förväntas komma upp på banan snart och klara jobbet lika bra som dig.
Citera
2026-06-26, 15:29
Medlem
HBTKuks avatar
Du har ju gått med på villkoren? Jag tror risken är att du framstår som underlig när du kommer dragandes med detta en månad efter att själv ha godkänt villkoren. Och dessutom ska du peka finger mot andra medarbetare.

Det är en mycket dålig look.
Citera
2026-06-26, 15:52
Medlem
Christopher.s avatar
Själv anser jag att du ska söka nytt jobb och när du har ett färdigt erbjudande valsa in till chefen och säga tack för kaffet men jag har fått ett bättre erbjudande, kan vi diskutera lönen så är jag öppen för att vara kvar annars säges jag tack för kaffet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in