2025-09-23, 09:45
Medlem
Münchhausens syndrom var någon i tråden tidigare inne på. Håller med och tippar på fabrikationssyndrom där hon nästan tror på lögnerna själv till slut ”(factitious disorder/Münchausen):
• Personen vet oftast att hen överdriver eller hittar på symptom.
• Däremot kan det ske så automatiserat och inrotat i psyket att det inte alltid känns som ett “medvetet val”.
• Man kan alltså säga att de inte fullt ut “tror på det själva”, men de kan vara så fast i beteendet att gränsen mellan medvetet och omedvetet blir suddig.”
Citera
2025-09-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Hon vet om att hon ljuger men däremot tror hon att alla köper hennes Dramaten-föreställning. Det är en svår nöt att knäcka för omgivningen eftersom en sån person alltid i sitt huvud är ett steg före medan verkligheten är att de som lyssnar har svårt att hålla sig för skratt.

Ja, mer eller mindre medvetet. Verkar som om hennes ”syndrom” gör att hon i vissa lägen nästan tror på lögnerna själv.
Hörde hennes terapeut vittna, otroligt att hon inte genomskådat henne efter så många års ”terapi”.
Terapeuten är övertygad om att allt är sant! Fantastiskt…
Citera
2025-09-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Vad var motivationen?
Uppmärksamhet
Citera
2025-09-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honestus
Ja, mer eller mindre medvetet. Verkar som om hennes ”syndrom” gör att hon i vissa lägen nästan tror på lögnerna själv.
Hörde hennes terapeut vittna, otroligt att hon inte genomskådat henne efter så många års ”terapi”.
Terapeuten är övertygad om att allt är sant! Fantastiskt…

😂 Började lyssna på terapeuten och trodde att hon skulle vittna om till fördel för åklagaren (…eftersom GM är uppenbart sjuk/störd) men så icke! Skrämmande för det innebär ju att kvinnan aldrig kommer att få hjälp att tillfriskna, om det går.

Jag tror att hon är fullt medveten om att hon ljuger men tror att ingen kan genomskåda det. Hennes höjdpunkt i livet var kanske rättegången när hon är helt o fokus och ”alla” tror på hennes historier. Sen så får hon en chock när hon blir dömd men är övertygad om att bli friad i Hovrätten. Det var fascinerande att lyssna på hennes reaktion när de tog upp att hennes skador på sjukhuset var värre efter några dagar där jämfört med när hon kom in. Mitt i gråten och hulkandet så sprack teaterföreställningen och hennes antagligen riktiga personlighet kom fram - satan vad förbannad hon var då och på frågorna hon fick.
Citera
2025-09-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
😂 Började lyssna på terapeuten och trodde att hon skulle vittna om till fördel för åklagaren (…eftersom GM är uppenbart sjuk/störd) men så icke! Skrämmande för det innebär ju att kvinnan aldrig kommer att få hjälp att tillfriskna, om det går.

Jag tror att hon är fullt medveten om att hon ljuger men tror att ingen kan genomskåda det. Hennes höjdpunkt i livet var kanske rättegången när hon är helt o fokus och ”alla” tror på hennes historier. Sen så får hon en chock när hon blir dömd men är övertygad om att bli friad i Hovrätten. Det var fascinerande att lyssna på hennes reaktion när de tog upp att hennes skador på sjukhuset var värre efter några dagar där jämfört med när hon kom in. Mitt i gråten och hulkandet så sprack teaterföreställningen och hennes antagligen riktiga personlighet kom fram - satan vad förbannad hon var då och på frågorna hon fick.
Notera hur terapeuten vittnar om att de vid varje session var tvungna att fokusera på det mest akuta (nya hot?) och aldrig hann gå bakåt i tiden och titta på barndom, andra trauman etc. Då pågick "terapin" ändå i åratal! Jag tror detta med GM pågått i många år, kanske redan sedan barnsben och att lögner för att uppnå spänning och uppmärksamhet är djupt cementerat i henne. Så pass att verklighet och fantasi flyter ihop. Patienter med denna störning är tydligen i princip omöjliga att bota, så showen lär fortsätta på nya platser mot nya instanser och personer.
Störande hur resurskrävande och kostsamt det blev innan hon åkte dit för denna räd.
Citera
2025-09-23, 16:53
Medlem
Citat:
Notera hur terapeuten vittnar om att de vid varje session var tvungna att fokusera på det mest akuta (nya hot?) och aldrig hann gå bakåt i tiden och titta på barndom, andra trauman etc. Då pågick "terapin" ändå i åratal! Jag tror detta med GM pågått i många år, kanske redan sedan barnsben och att lögner för att uppnå spänning och uppmärksamhet är djupt cementerat i henne. Så pass att verklighet och fantasi flyter ihop. Patienter med denna störning är tydligen i princip omöjliga att bota, så showen lär fortsätta på nya platser mot nya instanser och personer.
Störande hur resurskrävande och kostsamt det blev innan hon åkte dit för denna räd.

Ja, det tror jag också. Är väl som alla andra beroenden att det eskalerar och ”hoten” blev värre och värre för att hon behövde mer uppmärksamhet.

Om hon blivit avkragad, har insikt om vad hon gjort och behöver stålar skulle man önska att hon sålde in sig själv som dok till typ Netflix. Tror hon ens på Jesus eller har hon sökt sig till yrket för att man får maximalt med uppmärksamhet och så har hon bara spelat med i alla år? Jag har ingen koll men måste ändå kräva en del för att bli kyrkoherde och om hon var i Bromma måste det vara ganska attraktivt. Finns det några, utöver terapeuten, som tror på henne? Har själv erfarenhet av en person som fifflade inom jobbet, att man jobbar på ett stort företag och tillåter sig ta något ”som blivit över”. Efter några år kändes det som att det inte handlade om pengarna utan om känslan som uppnåddes när den här personen lurade någon oavsett om det var en arbetsgivare, kompis eller släkting. Någon har skrivit en term tidigare i tråden när man blir hög av vetskapen om att man lurar någon som inte vet om det och så upplevde jag det. Och när det blir avslöjat så drabbas inte personen av skuldkänslor eller skam utan blir arg för möjligheten att bli hög försvinner. Så då byter man jobb och skaffar nytt umgänge så har man några andra att lura.
Citera
2025-09-24, 15:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Bakåt i tiden går det att läsa om att hon "lyckades" sätta sin egen pappa i fängelse för övergrepp som hon rimligen hittat på. Det går att läsa i FUPen och är inte trevlig läsning.

Det lyser igenom hur hon njuter av att vilseleda psykologer och njuter i fulla drag av den uppmärksamhet hon fick som "offer" när hon var tonåring.
Citera
2025-09-24, 19:19
Medlem
Porryhatters avatar
Ja, det blir en del bortkastade resurser i form av skattepengar och bortprioriteringar av andra ärenden. 672 arbetstimmar som GC polisen visade att han hade loggat.
Citera
2025-09-24, 19:28
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Den här personen är ju riktigt sjukt. Hon har ställt till med mycket tack vare sina påhitt. Tänk vad mycket pengar hon har kostat samhället. Plus alla resurser man lagt ner på alltihop genom åren 😮
En sån här kvinnan borde faktiskt tvångsvårdas. Det är fan inte klokt hur en del människor håller på.
Citera
2025-09-25, 21:29
Medlem
Citat:
Uppmärksamhet
Det var det enda?

Jag tänkte något mer bredare. Eftersom tydligen så var hon inte omtyckt ifrån sin kyrka som hon jobbade på och man ville få bort henne därifrån. Man var rädd för henne, tydligen?

Sedan kom dessa mordhot, så jag tänker mig om hon försökte något mer än bara uppmärksamhet, som i att folk skulle tycka synd om henne. Att hon inte är farlig. Att hon skulle få behålla tjänsten eller vad som.

Jag tror det var något mer djupare än bara att få uppmärksamhet. Men jag vet inte. Konstigt.
Citera
2026-02-13, 09:48
Medlem
Det står tidigare i tråden att både CN och åklagaren har överklagat. Är det någon som vet något om eventuell ny rättegång?
Citera
2026-06-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bakåt i tiden går det att läsa om att hon "lyckades" sätta sin egen pappa i fängelse för övergrepp som hon rimligen hittat på. Det går att läsa i FUPen och är inte trevlig läsning.

Det lyser igenom hur hon njuter av att vilseleda psykologer och njuter i fulla drag av den uppmärksamhet hon fick som "offer" när hon var tonåring.

Undrar hur det gått? Överklagat domen? Fortsatt jobba i kyrkan? Nåt annat jobb där hon kan manipulera andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in