2026-06-26, 10:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om det verkligen är så, så verkar det ju lite knasigt....
Jag kan bara tänka att det beror på att kvinnliga domare fortsatt behöver extra stötta.
med tanke på reaktionerna kring kvinnliga domare och kvinnor generellt bara på detta forum ex. så kan man ju begripa det.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hot-och-hat-avskracker-kvinnliga-fotbollsdomare-i-sverige

"Kvinnliga fotbollsdomare utsätts för omfattande hot, hat och sexuella trakasserier. Undersökningar från Svenska Fotbollförbundet visar att fyra av tio kvinnliga domare upplever diskriminering på grund av sitt kön, vilket avsevärt försvårar rekryteringen av kvinnor till domaruppdrag."

Men då är det ju kvotering vi snackar om. Alla domare utsätts för "hot och hat". Det har inget specifikt med att de är kvinnor att göra även om SR vill vinkla det så.
Citera
2026-06-26, 10:56
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Bara för att man öppnar upp för ett annat kön i nått sammanhang, så är detta inte kvotering.

Nej, men sen ska ju någon ges uppgiften. Tittar man på hur det går till så är det svårt att inte se det som kvotering.

CONCACAF (fotbollsfederationen för nord, sydamerika och karibien) har skickat nio huvuddomare varav två kvinnor, en mexikanska och en amerikanska.

Amerikanskan Tori Penso är aktiv i amerikanska ligan där hon är ensam kvinna bland de ca 25 huvuddomarna.

Mexikanskan Katia Garcia är aktiv i mexikanska ligan där hon är en av två kvinnliga huvuddomare av ca 25.

Alltså: 6% av huvuddomarna i ligan är kvinnor. Till vm skickas 22% kvinnor. Visst är det teoretiskt möjligt att dessa kvinnor helt enkelt var de bästa men så ser det aldrig ut någonstans på eltinivå där kvinnor konkurrerar med män. Lägg därtill att FIFA hindrar män från att döma dam-vm, och vilken härlig pr det ger för fifa med rubriker om hur "historiskt" det är att kvinnor nästlas in även i denna sista manliga utpost:
https://www.washingtonpost.com/sports/2026/06/18/these-american-women-are-making-history-referees-mens-world-cup/

Nog fan är det kvotering.
Citera
2026-06-26, 10:59
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Om det verkligen är så, så verkar det ju lite knasigt....
Jag kan bara tänka att det beror på att kvinnliga domare fortsatt behöver extra stötta.
med tanke på reaktionerna kring kvinnliga domare och kvinnor generellt bara på detta forum ex. så kan man ju begripa det.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hot-och-hat-avskracker-kvinnliga-fotbollsdomare-i-sverige

"Kvinnliga fotbollsdomare utsätts för omfattande hot, hat och sexuella trakasserier. Undersökningar från Svenska Fotbollförbundet visar att fyra av tio kvinnliga domare upplever diskriminering på grund av sitt kön, vilket avsevärt försvårar rekryteringen av kvinnor till domaruppdrag."

Det är klart de behöver extra stöd. Kvinnor behöver alltid extra stöd när de ska konkurrera med män. Det betyder inte att de förtjänar det.

"Upplevd" diskriminering kan du kasta i papperskorgen. Hot är ett problem även för manliga domare, särskilt i de lägre divisionerna och även på barn och ungdomsnivå med föräldrar som inte kan bete sig.
Citera
2026-06-26, 11:02
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag förstår inte varför FIFA envisas med att utesluta kvinnor från ”herrfotbollen”, de är ett fysiskt svagare kön så det finns ingen anledning till att exkludera kvinnor. Om en kvinna mot förmodan skulle platsa så låt henne spela som vi gör i svensk sport.

Det är nog för att vissa närkamper riskerar att klassas som oaktsam våldtäkt om någon anmäler.
Citera
2026-06-26, 11:17
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Kan vi istället snacka om den manliga domaren som missade en glidtackling som borde varit en solklar straffspark i matchen mot Japan i natt?
Citera
2026-06-26, 11:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Kan vi istället snacka om hur den manliga domaren missade en glidtackling som borde varit en solklar straffspark i matchen mot Japan i natt?

Inte i den här tråden.
Citera
2026-06-26, 11:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Sett ur ett feministiskt perspektiv är detta utmärkt. Feminism går ut på att gynna kvinnor och trycka ner män. Feminism bygger alltså på sexism och det finns inga mer sexistiska personer på FB än de tre feministerna.

Ironin är att just fotboll av allt man kan göra visar upp samtliga skillnader som finns mellan män och kvinnor. T.ex att män har muskler, är stora, har bollsinne, kan arbeta ihop i lag, inte har håret och brösten i vägen, inte är sköra, har split vision, klarar strategier, har vinnarskalle, kan samarbeta osv. Dvs allt som fotboll behöver, och företag, och armeer osv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-26 kl. 11:25.
Citera
2026-06-26, 11:24
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Inte i den här tråden.

Tack för uppmärksamheten. Ville mest bara få lite uppmärksamhet och visa på att domare gör fel oavsett kön.

Finns det statistik kring att kvinnliga domare skulle vara sämre än manliga domare? Vill få fram det objektiva i diskussionen här.

Vad jag kan hitta saknas det vetenskapliga belägg för det, däremot hittar jag studier som visar på att erfarenhet, utbildning, fysisk positionering och matchens svårighetsgrad förklarar betydligt mer av domarnas träffsäkerhet än kön. Finns även mycket forskning kring bias pga hemmaplansmatcher, stora kända fotbollsspelare får särbehandling och tidigare beslut i matchen eller turnering. Det enda som verkar finnas kopplat till kön är att kvinnliga domar förlöjligas på ett annat sätt och ses på ett annat sätt än manliga domare.

Min slutsats är således att domare alltid behöver bedömas individuellt och att man inte ska stirra sig blint på kön.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-26 kl. 11:31.
Citera
2026-06-26, 11:24
Medlem
Duvlorts avatar
Tycker ändå hon gjorde ett bra jobb, hon hade respekt med sig.
Men samtidigt ser jag ett mönster, kvinnor på plan, i TV-studiorna och killarna spelar i rosa skor.
Tror att om några år så är det bara kvinnor i herr-VM. 😢
Citera
2026-06-26, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tycker ändå hon gjorde ett bra jobb, hon hade respekt med sig.
Men samtidigt ser jag ett mönster, kvinnor på plan, i TV-studiorna och killarna spelar i rosa skor.
Tror att om några år så är det bara kvinnor i herr-VM. 😢
Det blir alltid en backlash eftersom man bara kan "ljuga" ett tag men sedan tar verkligheten över och bubblan försvinner och allt blir som vanligt. Prova att googla på woke, mansplaining, bechdale test, metoo så set du hur de gick med de kvinnoämnena.
Citera
2026-06-26, 11:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Tack för uppmärksamheten. Ville mest bara få lite uppmärksamhet och visa på att domare gör fel oavsett kön.

Finns det statistik kring att kvinnliga domare skulle vara sämre än manliga domare? Vill få fram det objektiva i diskussionen här.

Vad jag kan hitta saknas det vetenskapliga belägg för det, däremot hittar jag studier som visar på att erfarenhet, utbildning, fysisk positionering och matchens svårighetsgrad förklarar betydligt mer av domarnas träffsäkerhet än kön. Finns även mycket forskning kring bias pga hemmaplansmatcher, stora kända fotbollsspelare får särbehandling och tidigare beslut i matchen eller turnering. Det enda som verkar finnas kopplat till kön är att kvinnliga domar förlöjligas på ett annat sätt och ses på ett annat sätt än manliga domare.

Min slutsats är således att domare alltid behöver bedömas individuellt och att man inte ska stirra sig blint på kön.

När män får döma i dam-VM så kan vi göra det. Tills dess så bör det vara uppdelat i herrar vs damer precis som det varit hittills.
Citera
2026-06-26, 11:56
Medlem
scraftys avatar
De sämsta domarna hittills har varit män, som han i natt när vi mötte Japan. Varför har FIFA kvoterat in dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in