2026-06-25, 23:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du verkar ha bestämt dig för slutsatsen först och letar efter argument i efterhand. Det brukar kallas konspirationstänkande.
Det är inte en konspiration. Manliga domare får inte döma damfotbollsmästerskap, med det motsatta är tillåtet. Det är diskriminering mot män.
Citera
2026-06-25, 23:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Män är bättre än kvinnor på allt utom omsorg.

Det är bara trams att ha kvinnliga domare på fotbolls-vm
Citera
2026-06-25, 23:31
Medlem
Hon har dessvärre varit skitusel denna match
Citera
2026-06-26, 00:31
Avstängd
Berit85s avatar
Jag är lite av en kvinnosakskvinna och helt bekväm i min kvinnliga identitet. Men jag håller med dig: vad fan har kvinnor att göra i domarkostym under herr-VM? Total idioti och enbart provocerande - för alla utom de värsta psykfallsfeministerna.
Citera
2026-06-26, 00:34
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Män är bättre än kvinnor på allt utom omsorg.

Det är bara trams att ha kvinnliga domare på fotbolls-vm

Även här kan jag instämma. Allt måste inte vara en tävling!

Hela grejen med att vara kvinna är ju att föda barn, uppfostra dem, hålla samman familjen, sköta hemmet osv.. jag kan inte tänka mig något större eller viktigare än att uppfostra ett barn!

Många jobb innehåller omsorg, t ex jobb i skolan och andra jobb där man möter ungdomar.

Jag känner mig inte SÄMRE än en man. Jag känner bara att jag är någonting helt annat. Vi är olika. So what?
Citera
2026-06-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Löjlig jämförelse. Som sagt, män får inte döma dam-VM så varför ska kvinnor få döma herr-VM?

Källa på att män inte får döma dam fotboll, tack.
Citera
2026-06-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jodå det får dom.

Men manliga domare får inte döma dam-vm. Är det då rimligt att kvotera in kvinnliga domare i herr-vm?

Bara för att man öppnar upp för ett annat kön i nått sammanhang, så är detta inte kvotering.
Citera
2026-06-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

FIFA.
Citera
2026-06-26, 10:13
Medlem
WordWarriors avatar
För att inte tala om dessa näbbiga inkvoterade kvinnliga kommentatorer som har som enda syfte att agera politiska kommissarier och invadera och censurera manligt kodade rum och konversationer. Det är patetiskt.
Citera
2026-06-26, 10:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Kvinnor får döma herrfotboll men inte vm i herrfotboll.

Den här artikeln är från förra vm, men reglerna har inte ändrats:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/jonas-eriksson-rasar-mot-vm-beslutet-for-tess-olofsson-for-javligt/
Citera
2026-06-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kvinnor får döma herrfotboll men inte vm i herrfotboll.

Den här artikeln är från förra vm, men reglerna har inte ändrats:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/jonas-eriksson-rasar-mot-vm-beslutet-for-tess-olofsson-for-javligt/

Om det verkligen är så, så verkar det ju lite knasigt....
Jag kan bara tänka att det beror på att kvinnliga domare fortsatt behöver extra stötta.
med tanke på reaktionerna kring kvinnliga domare och kvinnor generellt bara på detta forum ex. så kan man ju begripa det.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hot-och-hat-avskracker-kvinnliga-fotbollsdomare-i-sverige

"Kvinnliga fotbollsdomare utsätts för omfattande hot, hat och sexuella trakasserier. Undersökningar från Svenska Fotbollförbundet visar att fyra av tio kvinnliga domare upplever diskriminering på grund av sitt kön, vilket avsevärt försvårar rekryteringen av kvinnor till domaruppdrag."
Citera
2026-06-26, 10:43
Medlem
Förvisso ot men i Sverige finns det ingenting som heter herrfotboll. Det finns fotboll där alla är välkomna att delta och så finns det damfotboll där herrar är exkluderade.

Jag förstår inte varför FIFA envisas med att utesluta kvinnor från ”herrfotbollen”, de är ett fysiskt svagare kön så det finns ingen anledning till att exkludera kvinnor. Om en kvinna mot förmodan skulle platsa så låt henne spela som vi gör i svensk sport.

Vad gäller domarna så är det alldeles för många inkvoterade domare överhuvudtaget, de bästa ska döma.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-26 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in