2026-06-26, 00:18
Medlem
Jag bor i en hyreslägenhet med fiber. För mitt internet betalar jag:
* Nätavgift
* Bredbandsabonnemang
* Påslag på hyran för "fiber"

Påslaget är inte stort, bara hundra kronor, men jag funderar på principen. Är det vanligt/rimligt att privat hyresvärd gör ett påslag för fiber många år efter installationen? Jag vet inte när de drog in fiber, men låt säga att det har gått tio år eller mer.
Citera
2026-06-26, 00:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
behövs ett abonnemang för att komma åt internet, fiber räcker inte.
Citera
2026-06-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
* Nätavgift
* Bredbandsabonnemang

Påslaget är inte stort, bara hundra kronor, men jag funderar på principen. Är det vanligt/rimligt att privat hyresvärd gör ett påslag för fiber många år efter installationen? Jag vet inte när de drog in fiber, men låt säga att det har gått tio år eller mer.

Är det en lokal fiberförening etc kan hyresvärden mycket väl ha en kostnad dit. Då är det naturligt den läggs på hyrsesgästerna.
Citera
2026-06-26, 00:35
Medlem
Varför skulle du få det gratis din konstiga snyltare?
Citera
2026-06-26, 00:37
Medlem
67arigGubbes avatar
Klart det är ok? Då bf bestämt det.
Citera
2026-06-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Varför skulle du få det gratis din konstiga snyltare?
Vad menar du? Jag betalar redan det lokala nätbolaget + internetleverantören. Det känns rimligt att jag betalar hyresvärden för en tidigare utförd installationskostnad, men under hur lång tid? Är det rimligt att räkna detta som en standardhöjning av bostaden, om jag samtidigt betalar separat till ett nätbolag och en internetleverantör? Kanske, kanske inte.

Tolkar era svar som att jag kanske missar något väsentligt. Jag har dålig koll på hur det brukar fungera.
Senast redigerad av Rendar 2026-06-26 kl. 00:58.
Citera
2026-06-26, 03:14
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag betalar redan det lokala nätbolaget + internetleverantören. Det känns rimligt att jag betalar hyresvärden för en tidigare utförd installationskostnad, men under hur lång tid? Är det rimligt att räkna detta som en standardhöjning av bostaden, om jag samtidigt betalar separat till ett nätbolag och en internetleverantör? Kanske, kanske inte.

Tolkar era svar som att jag kanske missar något väsentligt. Jag har dålig koll på hur det brukar fungera.

Är det inte bättre att du frågar din hyresvärd hur hen motiverar avgiften istället för att få gissningar här?
Citera
2026-06-26, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Är det inte bättre att du frågar din hyresvärd hur hen motiverar avgiften istället för att få gissningar här?
Nej. Det är bättre att kolla upp hur det brukar funka och hur andra ser på saken innan jag eventuellt tar det med hyresvärden.
Citera
2026-06-26, 06:18
Medlem
Citat:
* Nätavgift
* Bredbandsabonnemang

Jag tror inte det är så vanligt, men angående rimligheten: det är rätt rimligt, när det gäller andra förbättringar som gjorts så brukar de komma som ett påslag på hyran och som lök på laxen hamna även på nästa hyresgästs hyra. Sen är det en fråga om sådana påslag specificeras eller bara ingår i hyran.
Citera
2026-06-26, 09:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Är det en lokal fiberförening etc kan hyresvärden mycket väl ha en kostnad dit. Då är det naturligt den läggs på hyrsesgästerna.

Vad är det som nätavgiften skall täcka då?
Citera
2026-06-26, 10:14
Medlem
Onanikrems avatar
Är väl en standardhöjning av lägenheten? Hyresvärden kunde skitit i att dra in fiber och då hade du sluppit avgiften.

Minns när jag flyttade in i en lägenhet på 80talet fanns tillvalet kablelTV" Eftersom jag knappt ser på TV så sket jag i det, de pluggade då TV uttaget.. Eter 5-10 år gjorde de det obligatoriskt och bakades in i hyran. Kom någon elektriker och plockade bort pluggen.
Citera
2026-06-26, 10:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är det som nätavgiften skall täcka då?
Nätet och utrustningen fram till huset? Antar det är en separat nätägare och inte hyresvärden som äger det? Lite som El-avtalet kan man välja och byta som man vill men nätavgiften till nätägaren kan man aldrig byta bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in