2026-06-25, 21:32
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Men Nakban hade redan inträffat många år innan.

Nakba, roliga små ord offerkoftorna använder. De lämnade israelisk mark självmant. Ingen fördrevs.

Kan du historia så vet du hur det gick till. Annars kan jag gärna berätta.
Citera
2026-06-25, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nakba, roliga små ord offerkoftorna använder. De lämnade israelisk mark självmant. Ingen fördrevs.

Vart lärde du dig det? Någon dassig gammal Paul Newman eller Kirk Douglas film Israel finansierade Hollywood att skita ur sig eller?

Offerkoftan är det ni som sitter nerbäddade i. Sluta projicera.
Citera
2026-06-25, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Erkänn att PLOs plan inte var att skapa en palestinsk stat på Västbanken och Gaza.

Ja? Varför skulle jag inte erkänna det?

Å nej vilken hemsk superskurks-plan det var av Arafat. Eller vad?
Citera
2026-06-25, 21:39
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Vart lärde du dig det? Någon dassig gammal Paul Newman eller Kirk Douglas film Israel finansierade Hollywood att skita ur sig eller?

Nakba/Naqba:

Mellan 1947 och 1949 flydde majoriteten av den arabiska befolkningen från de områden som Israel lyckades säkra under kriget. Orsakerna till att de lämnade sina hem var en kombination av tre saker:

1. I takt med att striderna hårdnade trycktes araberna aktivt undan från strategiska områden, till exempel från städerna Ramle och Lydda.

2. Rykten om massakrer, som ryktet om byn Deir Yassin, skapade en enorm panik bland arabiska civila, vilket fick hela byar att fly hals över huvud så fort striderna närmade sig.

3. Uppmaningar från arabiska ledare. Många lokala arabiska ledare och radiostationer uppmanade civila att tillfälligt flytta på sig för att göra plats åt de invaderande arabiska arméerna, med löftet om att de snart skulle kunna återvända när judarna var besegrade.

De fem länder som invaderade var Egypten, Jordanien, Syrien, Irak och Libanon.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-06-25 kl. 21:42.
Citera
2026-06-25, 21:41
Avslutad
Citat:
Nakba/Naqba:

Mellan 1947 och 1949 flydde majoriteten av den arabiska befolkningen från de områden som Israel lyckades säkra under kriget. Orsakerna till att de lämnade sina hem var en kombination av tre saker:

1. I takt med att striderna hårdnade trycktes araberna aktivt undan från strategiska områden, till exempel från städerna Ramle och Lydda.

2. Rykten om massakrer, som den i byn Deir Yassin, skapade en enorm panik bland arabiska civila, vilket fick hela byar att fly hals över huvud så fort striderna närmade sig.

3. Uppmaningar från arabiska ledare. Många lokala arabiska ledare och radiostationer uppmanade civila att tillfälligt flytta på sig för att göra plats åt de invaderande arabiska arméerna, med löftet om att de snart skulle kunna återvända när judarna var besegrade.

Ja de flydde ju för fan pga massakrar sionisterna begick på dem, idiot. Och landkonfiskeringar. Det är fortfarande fördrivning.
Citera
2026-06-25, 21:41
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Skillnaden är att judar själva inte vill att någon annan ska ses som ett större offer än de själva. Det ska tyckas extra mycket synd om dem. Det är de som uppfann offer-olympiaden.

Och det är centralt för hela deras etno-religiösa identitet.

Det här är en kontreversiell tagning av mig nu kanske men utan antisemitism hade judarna inte existerat idag. De hade varit bort-assimilerade för länge sedan. Det är därför rabbinatet hittade på Sionismen förstår du. De var livrädda för att judar i Europa började assimilera sig och sekulariseras på 1800-talet efter Napoleon. Sedan uppfyllde Hitler rollen som dödsängeln åt dem som gjorde martyrer utav miljoner av dem och gav dem narrativet att sälja återupprättandet utav Israel med.

Så Sionismen var en kvasi-sekulär och kvasi-teokratisk nödlösning för rabbinatet.

Och min tagning här är inte anti-nationalistisk eller så. För judarna är egentligen inte en nationalitet eller etnicitet. De är en sekt. Det är en rätt så kosmopolitisk sekt också. Finns kinesiska och etiopiska judar liksom.
Det du ger uttryck för här är också en vanlig antisemitisk ståndpunkt.
Citera
2026-06-25, 21:43
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ja de flydde ju för fan pga massakrar sionisterna begick på dem, idiot. Och landkonfiskeringar. Det är fortfarande fördrivning.

De fem länder som invaderade var Egypten, Jordanien, Syrien, Irak och Libanon - och Israel slog tillbaka. Klart de flyr när de förlorar. Israel vann.

Vadå? Vad är det du inte fattar?

Ingen fördrivning har skett. De flydde pga att det var ett krig, som startades av araberna själva.
Citera
2026-06-25, 21:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Ingen är felfri, men Bibi har ballar.

Lägg därtill till att åtshilliga i hans regering synes besitta storkukslugn.
Jag tror jag aldrig har skådat en mer hysterisk regering i mitt liv.
Citera
2026-06-25, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det du ger uttryck för här är också en vanlig antisemitisk ståndpunkt.

Nej det är det inte. Och det vet du.

Jag säger ju för fan att antisemitism används som ett verktyg utav rabbinatet. Det är inte antisemitism. Det är sanningen.

Jag går inte omkring i vardagen som någon efterbliven kiss och bajs nazist och hetsar mot judar. Jag finner det skadligt. Det ger bara Sionismen vatten på kvarn.
Citera
2026-06-25, 21:45
Avslutad
Citat:
De fem länder som invaderade var Egypten, Jordanien, Syrien, Irak och Libanon - och Israel slog tillbaka. Klart de flyr när de förlorar. Israel vann ju.

Vadå? Vad är det du inte fattar?

Ingen fördrivning har skett. De flydde pga att det var ett krig, som startades av araberna själva.

Nej de flydde pga av att sionisterna begick massakrar som föranledde de fem ländernas invasion som Israel slog tillbaka pga vapensmuggling från Europa utav Ghislaine Maxwells far Robert.
Citera
2026-06-25, 21:46
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Jag går inte omkring i vardagen som någon efterbliven kiss och bajs nazist och hetsar mot judar. Jag finner det skadligt. Det ger bara Sionismen vatten på kvarn.

"säg att du är en antisemit och nazist utan att säga att du är en antisemit och nazist"
Citera
2026-06-25, 21:47
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Nej de flydde pga av att sionisterna begick massakrar som föranledde de fem ländernas invasion som Israel slog tillbaka pga vapensmuggling från Europa utav Ghislaine Maxwells far Robert.

"Nej"? Faktaresistenen är total hos dig.

Gå och läs lite riktig historia, sluta titta på islamofascistiska konspiratoriska internetvideoklipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in