2026-06-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Missad kanske är fel ord i sammanhanget.

Man kan avsiktligt missa kondomen eller oavsiktligt, så visst kan man använda ordet "missa".
Senast redigerad av Toalettborste-AI 2026-06-25 kl. 21:07.
Citera
2026-06-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helosanbanan
3 år?! Det finns hur mycket som helst som är absurt i den här nyheten och blir rasande på att systemet ser ut såhär. Det är något som är så in i helvete fel med hela. Det problematiska är att jag fortfarande inbillar mig att det anses ofint att ta upp det problem n som nu är permanenterats i lagstiftning. Jag diskuterar det inte ens med mina vänner. Jag självcensuerar mig själv i sådana sammanhang. Och jag är kvinna.

Så. Om du ska ligga med en man. Men du är rädd att få könssjukdomar eller bli oönskat gravid. Så du säger uttryckligen att du vill ha sex, endast om han använder kondom. Utan kondom vill du inte ha sex.

Ni har sex och du är hela tiden i tron att han har kondom på. Precis när det har gått för honom, så säger han "du förresten, jag hade ingen kondom!". '

Detta innebär:
1. Det fanns inget samtycke från din sida att ha sex utan kondom. Inget samtycke till sexet som ni har haft = våldtäkt.
2. Du riskerar oönskad graviditet.
3. Du riskerar att få könssjukdom, tex. herpes eller HIV som är livslånga sjukdomar. Och har du inte bromsmedicin vid HIV, så utvecklas den till AIDS och är då dödlig till slut. Och herpes har sina utbrott som kan vara besvärande för den som är drabbad. Sedan finns det klamydia, som kan ge sterilitet... Gonoreé, syfilis, kondylom.......

Allt detta har han utsatt dig för. Sex utan samtycke/våldtäkt har han utsatt dig för. Risk att bli oönskat gravid har han utsatt dig för. Risk att få könssjukdom har han utsatt dig för. Men du är ok med det? Du tycker det vore "absurt" att han döms till 3 års fängelse för det han utsatt dig för? Du hade blivit "rasande" om han dömts för detta?

Ok. Då vet vi. Det är för din del inte så noga om folk utsätter dig för sådant du inte vill i sex-väg. Och det är inte så noga om de mot din vilja utsätter dig för risk att bli oönskat gravid och/eller få en könssjukdom. Du är ok med sådant.
Citera
2026-06-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Man kan avsiktligt missa kondomen eller oavsiktligt, så visst kan man använda ordet "missa".
Eller så tycker man att missad kondom låter bättre än osamtyckt sex.
Citera
2026-06-25, 21:09
Medlem
Citat:
Tjejen kanske var extremt rädd för könssjukdomar? Har hon varit tydlig med att hon därför kräver kondom är det ju såklart ett övergrepp att knulla henne utan att han hade inte samtycke till det. Osamtyckt sex=våldtäkt.

Det borde väl ändå ligga i hennes eget intresse oxå att se till att han har en kondom på innan de kör igång?

Om en tjej påstår sig käka p-piller men ljuger om det när hon lovar att han käkar det, är det oxå en våldtäkt?
Citera
2026-06-25, 21:12
Medlem
Citat:
Eller så tycker man att missad kondom låter bättre än osamtyckt sex.

Vad är det du vill egentligen? Tjafsa bara? Personen missade avsiktligt att sätta på kondomen. Har nu lagt till ordet "avsiktlig", så det blir "idiot proof". Nöjd nu? Svara gärna på de sakfrågorna jag ställde istället. Tröttsamt med dessa dårar på Flashback som inte vill diskutera på ett konstruktivt sätt.
Citera
2026-06-25, 21:13
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Ehh, förstår inte riktigt hur den där dealen skulle funka rent praktiskt, kondomen drar man väl alltid av på slutet innan man sprutar i ansiktet?
Jo, fast då är det ju i ansiktet, helt annat ställe och då har kådisen ju varit på vid själva penetreringen.
Citera
2026-06-25, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Många begriper inte att detta är en del av det pågående folkmordet. Män kommer vara extremt försiktiga i framtiden för att inte få 3 års fängelse och en kvartsmiljon i böter för att någon kvinna påstår något och att det är 100% tillräckligt bevis i en svensk domstol. Män som anklagas och döms för sådant här lever i ett rättslöst samhälle. Förstår inte att inte internationella samfundet ingriper.
Jag har full förståelse att män kommer vara det. Jag har även full förståelse att detta är en av anledningarna till att färre barn föds. Staten jobbar på bra för att barnafödandet ska minska på olika plan… Så dom ska egentligen inte sitta å gnälla. Det är många saker internationella samfundet borde ingripa på, det här är ett av dom. Sverige är inte så humant å rättssäkert som många tror.
Citera
2026-06-25, 21:14
Medlem
Det han gjorde var väldigt dumt och han bör bli straffad för det. Men våldtäkt? Nja.
Citera
2026-06-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Har du någonsin använt kondom?

Det blir ett halvminut långt avbrott i "kelandet" medan man sätter på den. Och detta sker nästan alltid precis innan omslutning så har det inte varit ett märkbart avbrott några sekunder innan omslutning så har ingen kondom tagits fram och satts på. Spelar du dum eller?
Du vet om att det går att slita av kondomen strax innan man kör in den va?
Citera
2026-06-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför märkte hon i fallet inte att kondomen inte var på? I mitt exempel kanske hon inte märker det förrän en bit ini samlaget. Varför är det inte samma sak? Det var ju villkorat i båda fallen.

Det framgår säkert av FUP eller domen, ska du se. Han kan ha fejkat att han satte på en kondom. Han kan ha tagit av den under samlaget, vilket är svårt att märka vid tex. byte av ställning.

Men kära du. En kvinna ser ju hur stor dolme mannen har. Om hon inte är nöjd kan hon bara säga att hon inte vill. Kvinnor vill ju i regel se dolmen.

Citat:
Vi har ju konstaterat att det där med könssjukdomar inte leder till våldtäktsdomar, förstår inte varför du fortsätter att tjata om det.
Det finns som sagt andra brottsrubriceringar som passar mycket bättre än våldtäkt. Det här är inte en våldtäkt.

Vill du verka korkad?

Anledningen till att en person vill ha kondom/femidom är ju oron över könssjukdomar eller/och oönskad graviditet. Om personen då uttryckligen säger att denna endast vill ha sex med kondom/femidom. Och den andra ändå låter bli att använda kondom/femidom (vilket den inte har samtycke till) så är det = våldtäkt.

Blev det tydligare så?

-----

Om ett par har sex frivilligt utan kondom. Och den ena parten har en könssjukdom som denna har plikt att informera om, men ändå inte gör det. Så kan denna bli dömd för misshandel. Men det är alltså en annan situation, eftersom det fanns samtycke att köra barbacka.

Vilket det inte fanns i fallet denna tråd handlar om. Det fanns inte samtycke till sex utan kondom. Och ändå hade mannen sex med kvinnan utan kondom, vilket det inte fanns samtycke till. Vilket är = våldtäkt.
Citera
2026-06-25, 21:20
Medlem
Glonkys avatar
Citat:
Varför märkte hon i fallet inte att kondomen inte var på? I mitt exempel kanske hon inte märker det förrän en bit ini samlaget. Varför är det inte samma sak? Det var ju villkorat i båda fallen.
Vi har ju konstaterat att det där med könssjukdomar inte leder till våldtäktsdomar, förstår inte varför du fortsätter att tjata om det.
Det finns som sagt andra brottsrubriceringar som passar mycket bättre än våldtäkt. Det här är inte en våldtäkt.

Villkorat samtycke där villkoret inte uppfylls är våldtäkt, om nyheten är korrekt skriven så är domen i ditt exempel solklar. Inget samtycke finns och därmed är det våldtäkt. Precis som en kvinna ska dömas för våldtäkt om hon ljuger om p-piller, eller om en människa ljuger om att den är singel fast denna är i ett förhållande, om detta är villkoret för sexuellt samtycke.

Naturligtvis skulle en kvinna aldrig dömas för något liknande, men det är ett annat problem.
Citera
2026-06-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Det han gjorde var väldigt dumt och han bör bli straffad för det. Men våldtäkt? Nja.

1. Hon ville bara ha sex om de använde kondom.
2. Utan kondom så fanns inte samtycke till sex.
3. Utan samtycke till sex = våldtäkt.

Alltså har han utsatt henne för en våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in