2026-06-25, 20:53
Medlem
PyjamasXLs avatar
Vilka faktorer tror ni styr över om man blir sosse idag? - Vad beror det på? - Vad är det som de värdesätter så mycket så att de röstar på sossarna...ja idag?
- Är det någon dröm, en inställning om alla människors lika värde, oavsett om hen är neger, vit, blatte indian, homofil, pedofil, trans, jude, muslim med mera? Alla skall med i en salig röra, och så skall alla tycka.
Är det för att man anser att mer bemedlade och framgångsrika skall bekosta deras eget mindre lyckade och lata liv och leverne med argumentet "Allas lika värde"? - Är det därför som de vill tillskanska sig mera makt för att göra framgångsrika fattigare på de bättres egna bekostnad, till förmån för de själva? Eller vill de kanske att de mindre bemedlade och slötänkta skall komma ifatt de mer framgångsrika och bli goda människor på de framgångsrikas bekostnad genom att tillåta mer invandring av än mindre lyckligt lottade människor, ofta mer lågbegåvade människor än sossen själv?

Vad tror ni?
Citera
2026-06-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Vilka faktorer tror ni styr över om man blir sosse idag? - Vad beror det på? - Vad är det som de värdesätter så mycket så att de röstar på sossarna...ja idag?
- Är det någon dröm, en inställning om alla människors lika värde, oavsett om hen är neger, vit, blatte indian, homofil, pedofil, trans, jude, muslim med mera? Alla skall med i en salig röra, och så skall alla tycka.
Är det för att man anser att mer bemedlade och framgångsrika skall bekosta deras eget mindre lyckade och lata liv och leverne med argumentet "Allas lika värde"? - Är det därför som de vill tillskanska sig mera makt för att göra framgångsrika fattigare på de bättres egna bekostnad, till förmån för de själva? Eller vill de kanske att de mindre bemedlade och slötänkta skall komma ifatt de mer framgångsrika och bli goda människor på de framgångsrikas bekostnad genom att tillåta mer invandring av än mindre lyckligt lottade människor, ofta mer lågbegåvade människor än sossen själv?

Vad tror ni?

Tycker snarare att du beskriver en kommunist och inte en sossse.
Citera
2026-06-25, 21:02
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jo kanske det. En gråsosse kanske? De ligger varandra nära i tänket om vem de tycker skall föda dem, tycker jag, och det är inte progressivt för fem öre.
Citera
2026-06-25, 21:04
Avslutad
När du är medelklass men ändå känner dig förtryckt eller känner dig förtryckt å andras vägnar. Det är vad som formar en sosse idag.
Citera
2026-06-25, 21:06
Avslutad
Citat:

Korkade borgare gillar att likställa sossar med kommunister. Trots att det är en ganska stor skillnad egentligen. Har blivit så med tiden. En gång i tiden var socialdemokratin närmare kommunismen. Socialdemokratin stod åtminstone Trotskij och mensjevikerna nära. Sedan blev det mer Saltsjöbadsanda istället under kalla kriget.
Citera
2026-06-25, 21:08
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
När du är medelklass men ändå känner dig förtryckt eller känner dig förtryckt å andras vägnar. Det är vad som formar en sosse idag.
De känner sig förtryckta, och det är alltid andras fel. Kan det vara så? - Aldrig deras egna tillkortakommanden som ligger bakom och man saknar drivkraft att ta sig upp på samhällsstegen av egen kraft, så därför vill man att andra skall komma ned på stegen istället?
Citera
2026-06-25, 21:12
Medlem
Tror många idag känner sig tvingade till att bli sossar för att inte släppa fram patrasket från sd till ministerposter. Det gick att acceptera att ta stöd av men inte in i regeringen. Man blir så att säga tvungen att välja det minst dåliga alternativet. Svindel säkert för den del att höra men är siden krassa verkligheten. Utan sd hade alliansen varit ett mycket bra alternativ med detta har Sveriges obegåvade förstört och många förstår det inte ens.
Citera
2026-06-25, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
De känner sig förtryckta, och det är alltid andras fel. Kan det vara så? - Aldrig deras egna tillkortakommanden som ligger bakom och man saknar drivkraft att ta sig upp på samhällsstegen av egen kraft, så därför vill man att andra skall komma ned på stegen istället?

Sedan är det ju så att de ofta inte är särskilt långt ner på samhällsstegen egentligen. Valboskap i orten visst. Men inte svenne-sossar.

Jag gillar inte din höger-retorik här heller precis om att alla utsatta och lägre ner på samhällsstegen bara får skylla sig själva.

Mitt problem med sossar har inte med det du målar upp att göra.
Citera
2026-06-25, 21:16
Medlem
Jag tror det handlar mer om välfärdspolitik och regeringsduglighet än allas lika värde och yada yada yada. Har nog inte träffat en S väljare genom livet som prioriterat de frågorna du nämner som viktiga för dig.
Citera
2026-06-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Korkade borgare gillar att likställa sossar med kommunister. Trots att det är en ganska stor skillnad egentligen. Har blivit så med tiden. En gång i tiden var socialdemokratin närmare kommunismen. Socialdemokratin stod åtminstone Trotskij och mensjevikerna nära. Sedan blev det mer Saltsjöbadsanda istället under kalla kriget.

Nu likställde jag inte dem utan opponerade på i mitt tycke felaktiga beskrivning av TS.
Citera
2026-06-25, 21:18
Medlem
Klosss avatar
Man har någon form av funktionsnedsättning.
Citera
2026-06-25, 21:18
Avslutad
Citat:
Nu likställde jag inte dem utan opponerade på i mitt tycke felaktiga beskrivning av TS.

Ja men det är ju ts beskrivning jag också opponerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in