2026-06-25, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du får ge en länk. Annars kommer personen fortsätta med sina fria fantasier. Men bara så du vet, jag tror alla andra känner till att det du skriver är sant och så inte är fallet med Engelbert.

As we move through the first quarter of 2026, economic data show a nation at a critical turning point. The core of the Israeli market is now facing heavy strain from a permanent jump in military costs, a disrupted workforce, and a much more difficult global trade landscape.
https://www.jpost.com/jerusalem-report/article-892431

Låter snarare som att bidragsdrottningen leker offer för att kunna få höjda bidrag från sitt socialkontor USA just nu.

Brukar ju vara så. Carter höjde biståndet till Israel efter Camp David. Clinton efter Oslo. Obama efter sitt avtal med Iran. Ser ett mönster.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-25 kl. 17:59.
Citera
2026-06-25, 17:08
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Låter snarare som att bidragsdrottningen leker offer för att kunna få höjda bidrag från sitt socialkontor USA just nu.

Brukar ju vara så. Carter höjde biståndet till Israel efter Camp David. Obama efter sitt avtal med Iran. Ser ett mönster.
På vilket vis skulle det ta bort problemet att många arbetare är inkallade?

Israel är ett litet land med liten befolkning, du borde med din logik kunna förstår att detta är ett problem.
Citera
2026-06-25, 17:18
Avslutad
Citat:
På vilket vis skulle det ta bort problemet att många arbetare är inkallade?

Israel är ett litet land med liten befolkning, du borde med din logik kunna förstår att detta är ett problem.

Jag är inte född igår. Jag har sett den här filmen många gånger nu.
Citera
2026-06-25, 17:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
LIBANON har rätt att använda militärt våld mot Israel enligt Genevekonventionen ja, inte Hizbollah eftersom Hizbollah inte är en statsknuten militär. Men du har många gånger skrivit att Israels krig i Libanon är olagligt. Nu skriver du att det inte är det. Det är jävligt svårt att hänga med nu.

Tackar. Jag håller förstås helt med om att samma regler gäller för alla stridande parter.

Jag har nog aldrig, så vitt jag vet, skrivit att "Israels krig i Libanon är olagligt". Däremot är Israels urskillningslösa dödande av civila olagligt, att medvetet fördriva civilbefolkningen är olagligt och att riva deras bostäder, byar och infrastruktur för att förhindra att de kan återvända också ett brott. Allt detta enligt de internationella konventioner som gäller krigföring. Israel avser också att hindra dem från att återvända till sina hem, i deras eget land, vilket förstås fyller grunddefinitionen på "etnisk rensning".

Jag har tidigare länkat Röda Korsets väldigt tydliga och klara beskrivningar av Geneve-konventionen och dess uppdateringar (vars texter skrivits av internationella Röda Korset, på uppdrag av FN). Om det behövs en repetition kan jag enkelt länka in dem igen...
Citera
2026-06-25, 18:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har nog aldrig, så vitt jag vet, skrivit att "Israels krig i Libanon är olagligt". Däremot är Israels urskillningslösa dödande av civila olagligt, att medvetet fördriva civilbefolkningen är olagligt och att riva deras bostäder, byar och infrastruktur för att förhindra att de kan återvända också ett brott.

4000 döda civila i Libanon, varav mestadels män i vapenför ålder. Om det är urskiljningslöst så undrar jag vad det är för standard som du håller Israel till i jämförelse med hur ett valfritt arabkrig ser ut. Hur många dödade Turkiet i Syrien? Hur många dödade Turkiet i Irak? Hur många dödade Iran i Yemen? Hur många dödade Saudi i Yemen?
Citera
2026-06-25, 18:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Här har du en stor undersökning och snart kommer det en ny. Detta är för maj månad.
https://harvardharrispoll.com/press-release-may-2026/

Kan tilläggas att denna opionsundersökning upprör en del i tråden.

Det förefaller som att amerikanerna är överdrivet optimistiska beträffande det egna landets styrka.

Jag tittar på den här punkten:

59% of voters believe the president would be justified in another round of strikes to get the Iranians to negotiate more seriously if they were to fail to negotiate an end to their nuclear program.
Där är frågan vad som menas med "nuclear program". Handlar det enbart om höganrikat uran, som används atomvapen? Eller handlar det även om låganrikat uran, som används till att utvinna energi?

Jag är varm anhängare av uran som energikälla, eftersom jag vill minska användningen av fossila bränslen. Uran är i nuläget den enda tillgängliga vägen ut ur fossilberoendet. Därför vill jag inte se några begränsningar beträffande rätten att driva atomkraftverk.
Citera
2026-06-25, 19:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Du kan säga vad du vill, tills den dagen Israel slutat ockupera områden som inte är deras samt har en mer defensiv hållning gentemot grannar så kommer jag se dom som problemens ursprung. Teknikaliteter så som fredsavtal och juridiskt bundna beslut av NF och annat är tjaffs.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Araber ska veta sin plats. Libanon ska hålla käft, krypa till förhandlingsbordet, skriva ett fredsavtal med Israel och slänga ut Hizbollah. Och alla som tycker något annat ska hålla käft eller ha stryk för det ni ber om är mer krig och elände.

I en annan tråd har jag redan visat för skribenten Melange5738 att arabländerna redan har erbjudit fredsavtal med Israel. Men jag kan inte posta det i denna tråd, eftersom det anses vara off-topic. Istället hänvisar jag till tråden "Fred i Mellanöstern". Svara gärna i den tråden.
Citera
2026-06-25, 19:22
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Problemet är att de interna stridigheterna inte verkar räcka för att stimulera ekonomin. Det behövs en utomstående fiende också, och den funktionen fyller Turkiet perfekt.

Iran 2.0, antagligen utan amerikansk hjälp dock.

det handlar inte så mycket om ekonomin, men ja om man kollar hasbaran just nu så nämns turkiet mer än vanligt. men även västbanken. sittande regering och premiärminister har messianska föreställningar om sig själva, och om irankriget och libanon nu blev flopp så tror jag de kommer rikta vapnen någon annanstans.

dessutom, nedanför regeringsnivå – föreställ dig ett israeliskt samhälle som helt plötsligt stannar upp och reflekterar. där alla har någon släkting som deltagit i grova krigsförbrytelser i gaza, kanske övat prickskytte på småbarn. det är fullkomligt otänkbart. det måste fortsätta
Citera
2026-06-25, 19:23
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det förefaller som att amerikanerna är överdrivet optimistiska beträffande det egna landets styrka.

Jag tittar på den här punkten:

59% of voters believe the president would be justified in another round of strikes to get the Iranians to negotiate more seriously if they were to fail to negotiate an end to their nuclear program.
Där är frågan vad som menas med "nuclear program". Handlar det enbart om höganrikat uran, som används atomvapen? Eller handlar det även om låganrikat uran, som används till att utvinna energi?

Jag är varm anhängare av uran som energikälla, eftersom jag vill minska användningen av fossila bränslen. Uran är i nuläget den enda tillgängliga vägen ut ur fossilberoendet. Därför vill jag inte se några begränsningar beträffande rätten att driva atomkraftverk.
Detta var ju innan MOU. Jag tror ny kommer några dagar in på kommande månad.

Så den blir intressant att se på. Den kan man hålla utsikt efter.

Känner du till att de gör stora opionsundersökningar i Palestina också? De är de själva som gör de men de kommer inte lika frekvent. Men de är intressanta att se på. Det kom en ny ibörjan av denna månad.
https://www.pcpsr.org/

Ska vara demonstrationer i morgon i Gaza. June 26 revolution, har den fått som namn. Anti Hamas. I dag hittade jag texten de har på engelska.
https://x.com/IhabHassane/status/2069828903091290319

Hoppas att det blir fredligt likt de önskar.
Citera
2026-06-25, 19:28
Medlem
LeeVans avatar
Ett lastfartyg har angripits med en "projektil" när den färdades via den nya södra rutten, Oman-rutten.

Iran har varnat för att färdas via den rutten.
Citera
2026-06-25, 19:49
Moderator
Ancistruss avatar
Många inlägg raderade.

Jag önskar påminna om att Mellanösterns historia i inte är trådens topic och hänvisar er som vill diskutera det till forumet för Historia. Stort tack på förhand!

Mvh
Mod. Ancistrus
Citera
2026-06-25, 20:32
Medlem
Citat:
Så är det. Det är därför ni är så mån om få igång inkallandet av haredi istället, så dom kan hålla igång striderna medan mer kvalificerad personaler håller igång produktionen.

Bägge delar behövs dock.

Du försöker måla upp det som att det handlar om någonting moraliskt, att dessa ortodoxa latar sig på andras bekostnad, och inte ska komma undan. Det är bara intern-hasbara, det handlar givetvis om att man måste fortsätta kriga men också producera. Rävsax. Speciellt nu när kriget mot Iran blev en sån flopp.

På grund av Israels flerfrontskrig har IDF klagat och sagt att de inte har tillräckligt med soldater. Man har tvingats kalla in fler reservister än vad som är bra för Israels ekonomi och reservisterna har fått tjänstgöra längre än vad som är lämpligt. Dessutom har man höjt tjänstgöringsåldern. Ett lagförslag om att ytterligare höja tjänstgöringsåldern till typ 45, minns inte exakt, har dock stött på patrull hos de juridiska väktarna i Knesset som hävdar att man inte kan ändra tjänstgöringslagen på det sättet för en del av israelerna, samtidigt som andra israeler (haredi) inte behöver tjänstgöra överhuvudtaget. Och det är ju rimligt.

Men. IDF håller på att skapa strukturer som ger haredi möjlighet att tjänstgöra och samtidigt iakktta sina religiösa regler. Inga kvinnor får ingå i deras förband och lite sånt. Hasmonean-brigaden består av haredi och den har stridit väl i t ex Libanon, så det rör på sig. Om så lite som 50 procent av haredipojkarna gör värnplikt skulle IDF ha överskott på soldater och bördan lätta för reservisterna.

När det gäller ekonomi är personer på västerflanken som ofta aldrig arbetat eller utbildat sig i ekonomi eller teknik förvånansvärt ignoranta. Man kan inte välja ut en sektor som vapenindustrin och säga att den gynnas av krig, alltså gynnas Israel av krig. Inte när andra sektorer lider av krig eftersom de blir av med sin personal, inte när konsumenterna slutar konsumera eftersom de oroar sig för kriget.

Vänsterdårarna hävdar ibland också att det är ohållbart för Israel att hålla sig med en såpass relativt stor här. Men siffrorna visar att Israel i fredstid bara lägger kanske 5 procent av BNP på försvaret, och i krigstid har det nu hoppat upp till 7,5-8,5 procent av BNP. Sverige skall som en jämförelse lägga 5 procent på försvaret till 2030. Israel får helt enkelt mycket mer pang för pengarna jämfört med Sverige och andra jämförbara länder, vilket delvis förklaras med den lilla ytan som skall täckas, men främst med att israelisk ungdom nästan gratis lånar ut 2-3 år av sitt liv till staten. Israels stora vapenindustri gör också att mycket av resurserna stannar kvar i landet. Den israeliska vapenindustrin är betydligt mer heltäckande än den svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in