2026-06-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det där är inte “fria fantasier”, det är en korrekt beskrivning av hur hyresrätten fungerar och du verkar medvetet misstolka vad jag skrev och jag har hela tiden varit tydlig med att det handlar om en helhetsbedömning vid återkommande störningar eller misskötsamhet och inte att en enskild handling som att sova på balkongen automatiskt leder till vräkning och det är en ganska grundläggande princip i 12 kap. jordabalken.
Om ett beteende återkommer och leder till klagomål eller störningar för grannar kan det, efter tillsägelse, absolut bli en del av underlaget för uppsägning. Det är varken kontroversiellt eller oklart så istället för att avfärda det som “fantasier” kanske du kan peka på vad i lag eller praxis som motsäger det jag faktiskt skrev?
Citera var i Jordabalkens 12 kapitel det står något om att hyresgäster kan vräkas om de sover på balkongen. Jag har redan visat att du hade fel om den paragraf du först angav som källa.

Försök nu inte smyga in det som allmänt störande uppförande, utan visa på lagstöd för det du från början har hävdat: att balkongsovande ensamt är solklar grund för vräkning.

Edit: som här, ditt första inlägg i ämnet: (FB) Sova på balkongen.

Eller hitta ett rättsfall, från legitim källa.

Naturligtvis efterfrågar jag det omöjliga...
Citera
2026-06-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Citera var i Jordabalkens 12 kapitel det står något om att hyresgäster kan vräkas om de sover på balkongen. Jag har redan visat att du hade fel om den paragraf du först angav som källa.

Försök nu inte smyga in det som allmänt störande uppförande, utan visa på lagstöd för det du från början har hävdat: att balkongsovande ensamt är solklar grund för vräkning.

Edit: som här, ditt första inlägg i ämnet: (FB) Sova på balkongen.

Eller hitta ett rättsfall, från legitim källa.

Naturligtvis efterfrågar jag det omöjliga...

Du kommer inte att hitta någon bestämmelse i 12 kap. JB som säger att man kan vräkas för att sova på balkongen och det som lagen reglerar är störningar, förverkande och andra misskötsamheter alltså en helhetsbedömning, inte en isolerad handling och om någon däremot snarkar så att det faktiskt blir ett återkommande och påtagligt störningsproblem för grannar kan det i vissa fall bli relevant i en sådan bedömning.
Senast redigerad av Bokki89 2026-06-25 kl. 18:33.
Citera
2026-06-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du kommer inte att hitta någon bestämmelse i 12 kap. JB som säger att man kan vräkas för att sova på balkongen och det som lagen reglerar är störningar, förverkande och andra misskötsamheter alltså en helhetsbedömning, inte en isolerad handling.
*suck*
Nej, jag vet att du inte kan hitta någon sådan bestämmelse i den lagtext du hänvisar till. Det är ju det jag har sagt hela tiden.

Ditt problem är att du började med att påstå att enbart detta att sova på balkongen skulle räcka för vräkning, och du hänvisade felatktigt till till en paragraf i Jordabalkens 12:e kapitel.

Nu har jag visat att du var helt ute och cyklade, och då ändrar du dig. Och påstår rentav att du minsann hela tiden har sagt något annat. Fast det bara är att läsa dina tidigare inl'ägg i tråden.

Vad är det med folk som ska hävda att de har rätt när de uppenbarligen är fel ute? Det verkar bli fler och fler av dem i samhället dessutom. Det är väl bara att säga, "Ooops, jag hade fel där."..?
Citera
2026-06-25, 19:01
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Har nån här golvfläkt? Fungerar det? Eller blir det lite skitsamma, den blåser bara runt den varma luften? Låter de mycket? Var ska man placera den för bästa effekt? Här är fortfarande 23 grader och jag ska snart gå och lägga mig

Ja, det fungerar. Liksom luftkylning fungerar rent generellt, luftström leder bort värme och så länge det inte är extremt varm luft, typ högre än kroppstemperaturen, så ger det ju en fläktande känsla vilket är detsamma som att det kyler av dig.
Citera
2026-06-25, 22:52
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Jag har golvfläkt vid soffan som jag brukar halvligga och läsa i. (I soffan alltså, inte i fläkten.) Är det lite för varmt tycker jag att det funkar bra att bli lite svalare med fläkten. Är det mycket för varmt krävs AC, eller förstås öppet fönster om utetemperaturen gått ner och det blåser lite.

En fläkt för hemmabruk låter inte så mycket. Man får komma upp i modell byggfläkt för att det ska bli störande högt.

Men allmänt: Nja. En fläkt kyler definitivt inte det rum den används i. (Snarare tvärtom faktiskt, givet rörelseenergin. Fast det är ett marginellt "tvärtom": den värmer inte så att det känns.)

Den kyler faktiskt ner den kropp den är riktad mot lite grand. Ett par grader, förutsatt att lufttemperaturen inte är för hög. Då den ska vara riktad mot den som vill bli avkyld. Det där med att låta den svepa över rummet är bara att gå miste om kylningen medan den är riktad åt annat håll.

Det har varit lite diskussion kring hur hög temperaturen kan vara innan en fläkt blir verkningslös, men det verkar handla om c:a 33 grader Celsius. Se en grundlig genomgång här: https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(24)00030-5/fulltext

Tack för ditt utförliga och intressanta svar. Min lägenhet var vind innan så den ligger strax under taket och solen står på mitt på dagen. Ska köpa en termometer och undersöka hur varmt jag har det egentligen. Som sagt, var 23 grader ute igår när jag skulle gå och lägga mig och solen har värmt upp lägenheten under dagen så det tar lång tid för temperaturen att gå ner här inne. Men ska nog investera i en golvfläkt oavsett. Har balkongdörren precis vid sängen så kanske ska ställa den så att den blåser sval luft direkt på mig från den öppna balkongdörren.
Citera
2026-06-25, 22:53
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, det fungerar. Liksom luftkylning fungerar rent generellt, luftström leder bort värme och så länge det inte är extremt varm luft, typ högre än kroppstemperaturen, så ger det ju en fläktande känsla vilket är detsamma som att det kyler av dig.

Tack för svar! ✌️
Citera
Igår, 23:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Här har vi någon som aldrig varit i Stockholm.

Jag har bott på Tavastgatan Lol.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in