2026-06-21, 16:32
Medlem
Dp
Senast redigerad av Detdundrar 2026-06-21 kl. 16:37.
Citera
2026-06-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
SLÅR IHOP ledtrådarna här:

1) Sångare, kompositör, körledare och instrumentalist.

2) Efternamn inspirerat av födelsestaden.

3) Medborgare i Kyrkostaten.

4) Skrev sakrala, polifoniska stycken vars stil än idag genomsyrar musiken.

5) Påvlig komponist.

6) Välbeställd, även genom äktenskap.
Det där låter väldigt mycket som Palestrina!
Citera
2026-06-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det där låter väldigt mycket som Palestrina!

Ja, visst är det Giovanni Pierluigi Palestrina, 1525-1594, denne store mästare i sakral, polifonisk komposition! Han som delade upp körstämmor i grupper och placerade dem på olika ställen i kyrkor och katedraler, vilket framkallade en stereoeffekt. Måste ha varit magiskt att uppleva i Sixtinska Kapellet eller Peterskyrkan där han f.ö.
är begravd.

Således var han föregångare inom stereo- och surroundsound. Även idag används hans skapande som kontrapunkt.

En av mina favoriter bland hans kompositioner är körverket "Alta Trinita Beata" som jag själv sjungit i kyrkokör, uppdelad såsom Palestrina föreskrev. Oerhört vacket stycke.

Palestrina var ju själv även sångare i den dåtida påvens privata ensambel men fick lämna sin plats när den nya påven tillträdde, då denne krävde att alla i ensamblen skulle vara prästvigda.

Som pris får du en resa till valfri ort i Italien.

Frågan är med den äran din.
Citera
2026-06-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ja, visst är det Giovanni Pierluigi Palestrina, 1525-1594, denne store mästare i sakral, polifonisk komposition! Han som delade upp körstämmor i grupper och placerade dem på olika ställen i kyrkor och katedraler, vilket framkallade en stereoeffekt. Måste ha varit magiskt att uppleva i Sixtinska Kapellet eller Peterskyrkan där han f.ö.
är begravd.

Således var han föregångare inom stereo- och surroundsound. Även idag används hans skapande som kontrapunkt.

En av mina favoriter bland hans kompositioner är körverket "Alta Trinita Beata" som jag själv sjungit i kyrkokör, uppdelad såsom Palestrina föreskrev. Oerhört vacket stycke.

Palestrina var ju själv även sångare i den dåtida påvens privata ensambel men fick lämna sin plats när den nya påven tillträdde, då denne krävde att alla i ensamblen skulle vara prästvigda.

Som pris får du en resa till valfri ort i Italien.

Frågan är med den äran din.
Tack! Då reser jag till Assisi! Där har jag varit en gång med make och barn och några av dem var grymt besvikna för att det blev någon jordbävning medan vi var där. Håller med om Alta trinita beata och har också sjungit den. Annars är kompositörer inte min starkaste sida.
Jag följer jordbävningsspåret och söker (om det är tillåtet i tråden?) ett årtal och en provins som måste varit jobbigt för den 104e dogen: då drabbades nämligen en del av hans rike av en förfärlig jordbävning samtidigt som det låg i krig om en ö (bl.a). Vilket är årtalet och vilket område drabbades av jordbävning?
Citera
2026-06-21, 22:59
Medlem
Citat:
Tack! Då reser jag till Assisi! Där har jag varit en gång med make och barn och några av dem var grymt besvikna för att det blev någon jordbävning medan vi var där. Håller med om Alta trinita beata och har också sjungit den. Annars är kompositörer inte min starkaste sida.
Jag följer jordbävningsspåret och söker (om det är tillåtet i tråden?) ett årtal och en provins som måste varit jobbigt för den 104e dogen: då drabbades nämligen en del av hans rike av en förfärlig jordbävning samtidigt som det låg i krig om en ö (bl.a). Vilket är årtalet och vilket område drabbades av jordbävning?

Tror året var 1668 och att det var den dåvarande venetianska republiken Ragusa som drabbades.
(Nuvarande staden Dubrovnik mer eller mindre ödelades av jordnävningen.)

Detta hände under Domenico II:es tid och det sk
Kreta-kriget.

Om det stämmer med frågan, förstås.
Citera
2026-06-22, 08:52
Medlem
Citat:
Tror året var 1668 och att det var den dåvarande venetianska republiken Ragusa som drabbades.
(Nuvarande staden Dubrovnik mer eller mindre ödelades av jordnävningen.)

Detta hände under Domenico II:es tid och det sk
Kreta-kriget.

Om det stämmer med frågan, förstås.
Du har så rätt! Och får välja en eller etthundraen dalmatiner som belöning. Och så får du frågan tillbaka.
Citera
2026-06-22, 17:25
Medlem
Citat:
Du har så rätt! Och får välja en eller etthundraen dalmatiner som belöning. Och så får du frågan tillbaka.

Tack, tar en i så fall. Vackra hundar med mycken energi!
Citera
2026-06-22, 17:45
Medlem
Ny fråga:

1) Militär guvernör, krigsherre och sedermera diktator.

2) Saknade egentlig skolunderbyggnad som barn och tillbringade sin tid med att skjuta harar och enligt legenden ägnade han sig åt stråtröveri.

3) Överhuvud för en marionettstat.

4) Hade en svensk adelsman som rådgivare.

5) Flera fiender, bl. a. Ryssland.
Citera
2026-06-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ny fråga:

1) Militär guvernör, krigsherre och sedermera diktator.

2) Saknade egentlig skolunderbyggnad som barn och tillbringade sin tid med att skjuta harar och enligt legenden ägnade han sig åt stråtröveri.

3) Överhuvud för en marionettstat.

4) Hade en svensk adelsman som rådgivare.

5) Flera fiender, bl. a. Ryssland.

6) Årligt skidlopp, typ Vasaloppet.

7) Dog en mycket våldsam död iscensatt av fiender.

8) Hade son som lyckades kidnappa ett stort lands högste ledare.
Citera
2026-06-25, 15:44
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
6) Årligt skidlopp, typ Vasaloppet.

7) Dog en mycket våldsam död iscensatt av fiender.

8) Hade son som lyckades kidnappa ett stort lands högste ledare.

Zhang Zuolin? Är det Sven Hedin som är adelsmannen?
Citera
2026-06-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Zhang Zuolin är rätt!

Sven Hedin verkade väl mest som ledare för Kina-Svenska expeditionen.

Den jag hade i åtanke är major Carl Taube som var Zuolins rådgivare i Manchuriet och som tilldelades rangen överste. Taube utbildade Zhangs officerare i bl. a. användandet av granatkastare på 20- och början på 30-talet.
Citera
2026-06-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Ditt pris blir förresten en samling Manchuriska frimärken samt en stor burk aromatiskt kinesiskt te.

Frågan är med den äran din!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in