2026-06-25, 03:01
  #37
Medlem
Pitschkas avatar
Queensryche-Operation Mindcrime
Black Sabbath-Live Evil
Saxon-Denim & Leather
Citera
2026-06-25, 07:32
  #38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tack snälla

Nu har jag lyssnat på enstaka Pantera låtar på youtube nyss (Albumet Vulgar Display of Power). Och jag vet inte alls varför jag skrev att de är för hårda , det svänger som satan, så det får jag ta tillbaka Men jag hade ett minne för länge sedan då jag lyssnade på en ny cd med Pantera och då tyckte de var på gränsen till att skapa tinnitus, eller nåt.
funkade "vulgar display" för dig så bör föregångaren "cowboys from hell" sitta bra också.
men sen blir det något svårare med "far beyond driven" och ännu svårare med "great southern trendkill".
när jag är på humör så sitter dessa skivor bra, men när man är off så blir det verkligen som du säger bara oljud och man får ont i huvudet.

som andra sagt tidigare, "metal" är sjukt brett och du har fått några bra förslag.

fear factory - demanufacture är en av mina absoluta favoriter genom tiderna, efter 30 år tycker jag fortfarande den håller stenhårt. hela skivan håller hög klass.
detta är industrial metal.

när vi ändå är i det träsket så är ministry - psalm 69 helgjuten med spåren nwo, just one fix(svintung!), jesus built my hotrod(spela aldrig denna när du kör bil och har lappen kär), scare crow och psalm 69.
Citera
2026-06-25, 08:19
  #39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag har aldrig varit något Metal-fan tidigare (Jag gillade Rammsteins alla album, men det är ju knappast Metal i sig)

Nu behöver jag lite hjälp på traven att hitta 5 bra album att lyssna på i sommar. Alltså odödliga klassiker , eller det som är ansett vara det för Metalheads. Jag har ingen aning förutom att jag lyssnade på Led Zep en hel del tidigare och gillade det

Obs, ge en liten motivering varför efter era förslag, då annars det blir en listtråd och då blir moderatorn ledsen och korgar den.

Utöver självklara akter såsom Black Sabbath, Rainbow. Iron maiden och t ex Judas priest så skulle jag tipsa om:

Trouble - Trouble: sköna riff i Tony Iommi-stil. Tungt men ändå inte så hårt.

Blind Guardian - Somewhere far beyond: skulle man kunna säga att de är arvtagare till Helloween? Tysk metal, ofta med fantasy-inslag med dubbla baskaggar men även ibland medeltida influenser.

Powerwolf - blood of the saints: mycket kyrkorglar blandat med tysk powermetal, opera och körsång samt humor på ett skönt sätt.

Running wild - black hand in: sjörövarmetall från Tyskland. Bara det att sångaren heter ”RocknRolf” borde ju säga sitt.

Sanctuary - into the mirror black: mycket känsla i sången och lite ovanligare arrangemang (inte så ovanligt men ändå på något sätt).

Scanner - Hypertrace: en rymdsaga i metalform. Sköna refränger helt enkelt.

Nu kräver jag att du lyssnar på dessa och postar en recension!
__________________
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-06-25 kl. 08:31.
Citera
2026-06-25, 08:23
  #40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Är inte Metallica och Dio mer hårdrock?
Benämns inte hårdrock som metal i engelsktalande länder? Nåja allt länkas samman, det går knappast att ta hårdrocken ur metal. Man skulle också kunna påstå att hårdrock är paraplynamnet på allt med distade gitarrer med lite hårdare ton.

Ingen metal utan hårdrock…
Citera
2026-06-25, 11:13
  #41
Medlem
RickRozays avatar
Ursäkta om det bara är ett album men det gamla svenska doom metal bandet Candlemass hade ett riktigt bra album som avslut, och det hette Psalms for the Dead, och det tyckte jag lät melodiskt, och tungt nästan rakt igenom.
Citera
2026-06-25, 11:40
  #42
Medlem
RAUBTIER - Pansargryning
Citera
2026-06-25, 12:31
  #43
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Trouble - Trouble: sköna riff i Tony Iommi-stil. Tungt men ändå inte så hårt.


Det finns två riktigt bra låtar på skivan, "At the end of my daze" och "Black shapes of doom" (rolig simplistisk tolkning av en psykedelisk upplevelse där, fett metal). Ännu bättre är "Assassin" från debutskivan. Tycker inte de har något album som håller i helhet, men bandet är värt att kolla in. Lite kul också att det är megakändisen Rick Rubin som producerat albumet du nämner.
Citera
2026-06-25, 16:42
  #44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Nu kräver jag att du lyssnar på dessa och postar en recension!


[quote=Reverend.Camden|95273393]


OK här kommer lite recensioner, så långt jag har hunnit med hitills...


Citat:
Trouble - Trouble: sköna riff i Tony Iommi-stil. Tungt men ändå inte så hårt.

Den hittade Youtube inte . Inte med sökordet trouble-trouble eller trouble trouble hard rock band


Citat:
Blind Guardian - Somewhere far beyond: skulle man kunna säga att de är arvtagare till Helloween? Tysk metal, ofta med fantasy-inslag med dubbla baskaggar men även ibland medeltida influenser.

Tekniskt fulländat . Helt galna trioler /rytm-gitarr . Fläckfri sång, intressant tema , halsbrytande skalbyten. Excellent helt enkelt.
Jag säger som när jag ser modern arkitektur jag sett på senaste tiden - Det är mening att beundra den - inte tycka om. Med det menar jag att det hela är FÖR perfekt . Fast bra. Polletten ramlade ner halvvägs och fastnade på vägen ner att det hela saknade lite mer svärta och skitighet. Men jag gillar det.




Citat:
Powerwolf - blood of the saints: mycket kyrkorglar blandat med tysk powermetal, opera och körsång samt humor på ett skönt sätt.

Klickade inte fast det hela var mycket kompetent , kanske var det alla typiska luckor i låten som inbjuder publiken till allsång i vissa refränger , där kändes det lite tillgjort


Citat:
Running wild - black hand in: sjörövarmetall från Tyskland. Bara det att sångaren heter ”RocknRolf” borde ju säga sitt.

Hallå, eller. Nu börjar vi närma oss lite mer Trad. rock. Gillas.


Citat:
Sanctuary - into the mirror black: mycket känsla i sången och lite ovanligare arrangemang (inte så ovanligt men ändå på något sätt).


Kul på något vis. En jäkla massa stilbrytningar i en och samma låt. Känns dock lite show off även om jag gillar lite stök


Citat:
Scanner - Hypertrace: en rymdsaga i metalform. Sköna refränger helt enkelt.

Klart skön. Måste vara en upplevelse live. Undviker de flesta klyschorna. Klart godkänt

( Såg i beskrivningen att det här är från 90-talet- Klart man gillar det då- liksom)
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-25 kl. 17:07.
Citera
2026-06-25, 17:43
  #45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
[quote=Upplyften|95275511]
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden


OK här kommer lite recensioner, så långt jag har hunnit med hitills...




Den hittade Youtube inte . Inte med sökordet trouble-trouble eller trouble trouble hard rock band




Tekniskt fulländat . Helt galna trioler /rytm-gitarr . Fläckfri sång, intressant tema , halsbrytande skalbyten. Excellent helt enkelt.
Jag säger som när jag ser modern arkitektur jag sett på senaste tiden - Det är mening att beundra den - inte tycka om. Med det menar jag att det hela är FÖR perfekt . Fast bra. Polletten ramlade ner halvvägs och fastnade på vägen ner att det hela saknade lite mer svärta och skitighet. Men jag gillar det.






Klickade inte fast det hela var mycket kompetent , kanske var det alla typiska luckor i låten som inbjuder publiken till allsång i vissa refränger , där kändes det lite tillgjort




Hallå, eller. Nu börjar vi närma oss lite mer Trad. rock. Gillas.





Kul på något vis. En jäkla massa stilbrytningar i en och samma låt. Känns dock lite show off även om jag gillar lite stök




Klart skön. Måste vara en upplevelse live. Undviker de flesta klyschorna. Klart godkänt

( Såg i beskrivningen att det här är från 90-talet- Klart man gillar det då- liksom)
Har du redan hunnit lyssna på alla albumen?
Citera
2026-06-25, 17:45
  #46
Medlem
Upplyftens avatar
[quote=Reverend.Camden|95275977]
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Har du redan hunnit lyssna på alla albumen?


Nej bara låtarna du listade
Citera
2026-06-25, 17:53
  #47
Medlem
Reverend.Camdens avatar
[quote=Upplyften|95275994]
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden



Nej bara låtarna du listade
Jag listade album (as req) så kolla in albumen. Gör dig själv en tjänst och dyk ner i dom så kommer du upptäcka pärlor, att låtarna med samma namn kanske inte är representativa.
Om du ska lyssna på t ex en Trouble låt så kan du genast nu lyssna på black shapes of doom.

Annars kan jag föreslå att du kollar in Accept t ex albumen Im a rebel, balls to the wall, breaker.

Kanske Crimson glory - trancendence
__________________
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-06-25 kl. 18:04.
Citera
2026-06-25, 23:18
  #48
Medlem
Upplyftens avatar
Tack alla.

Nu har jag blivit klok på riktig och som en duktig gosse lyssnat på två låtar som bara måste vara rena rama prototyper av Metal

Den tre är

Deep Purple - Sweet child in time ( Live)
Black Sabbath - War pigs. (live)
Judas Priest - Painkiller ( Holy smokes )
Hurra , jag är hemma och fullständigt förvirrat Det fanns alltså en tid då man lirade på riktigt utan skyddsnät ?

Bad mer har jag missat ?

Vad kallar ni detta ? Progressive ? Det finn en massa blues tolvor med i båda . Ungefär det jag gillar . Och Maiden är fan fantastisk.

Men jag känner att göra min plikt och lägga ut Judas Priest " Painkiller" ( obs en reaction video)

https://www.youtube.com/watch?v=dYVbtcYMkbg

Åh. 90-tal ljuva 90-tal
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-25 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in