2026-06-25, 05:42
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
SD vill att villaägare och BRF ska ha veto mot hyresbostäder bland sina hus men inte att tvärtom ska gälla. Där jag växte upp på 60-talet blandade man alla möjliga boformer på samma område. Där låg villor, radhus, bostadsrätter, hyreshus och så lite affärer, daghem, skola, post och annat. När man sedan byggde vidare på 70-talet kom även vårdcentral, tandläkare, jourbutik och bibliotek på nybyggda områden. SD vill upprätthålla klassområde och ser ner på dem som gjort dem stora.

Själva vetorätten betyder även att om 75% eller 3 av 4 hus röstar JA till hyresbostäder, då räcker det om 25%, dvs 1 av 4 villaägare i området säger NEJ, så blir det inget bygg.

Förslaget strider mot DEMOKRATIN.
Citera
2026-06-25, 05:45
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
SD gillar att slicka stövel på rika och sparka på vanligt folk. Aldrig mer SD!

Hej
Vill du förklara varför du tycker så?
Citera
2026-06-25, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
SD vill att villaägare och BRF ska ha veto mot hyresbostäder bland sina hus men inte att tvärtom ska gälla. Där jag växte upp på 60-talet blandade man alla möjliga boformer på samma område. Där låg villor, radhus, bostadsrätter, hyreshus och så lite affärer, daghem, skola, post och annat. När man sedan byggde vidare på 70-talet kom även vårdcentral, tandläkare, jourbutik och bibliotek på nybyggda områden. SD vill upprätthålla klassområde och ser ner på dem som gjort dem stora.

De slår in öppna dörrar. Typiska villakommuner som Lidingö säger redan nej till alla typer av flerbostadshus och kommunikationer, affärer m.m. Vem vill bo där? Skulle inte ens som villaägare bo där, det blir bara för trist och otillgänligt. Inga affärer, ingen t-bana, inga färjor, bara biltrafik.
Citera
2026-06-25, 08:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
SD har alltid varit ett marknadsliberalt parti som står på storkapitalets sida, de är allt annat än sverigevänliga och vanligt folk skiter de i.
Så du står på vänsterns sida och vill ha ett totalitärt statsstyrt system som på Kuba där alla är fattig och förtryckta hellre än att människor ska kunna bli rika och ha det bra. Hatar du att människor har det bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det tycks vara deras inställning, de skiter i allt bara de kan omfördela folkets pengar till storfinansen eller sig själva. Riktigt galet, man hade ju önskat att politiker som gör anspråk på makten begrep att med makt kommer ansvar. Det går inte att skylla allt dåligt på andra utan att ha visioner om hur problemen ska lösas. Att kasta ut asylanter kommer inte hjälpa de hundratusentals svenskar som står utan bostad.
Utan invandring skulle det finnas miljoner lediga bostäder. Lönerna skulle vara högre och vi skulle slippa etniska motsättningar.

De som förordat invandringen är det storkapital som du säger är problemet och vänstern har förstås skrikit i takt med dem och angripit alla arbetare som varit emot den och kallat dem nazister, rasister och hånat dem som obildade WT, så kapitalisterna ska kunna ha billig arbetskraft utan motstånd. Så de som gått storkapitalets ärenden är vänsteridioterna. Sådana som du. Kapitalets egna springpersoner, om vi ska vara politiskt korrekt.

Men alla människor som har en hjärncell kvar i huvudet förstår förstås att företagens skapar arbete. Medan vänstern vill avskaffa dem så alla blir fattiga. För utan fattiga är det ingen som röstar på dem, alltså vill man hålla ned lönerna och skrika sig hesa om den bostadsbrist man själv varit med om att skapa. Det kan bara ses som ren ondska, där man själv skapar en situation och sen säger att det är andras fel. Då kan man bara ses som idioter eller onda.

För du kan väl för fan inte säga att du är mot kapitalet, när du är mot arbetarna och går storkapitalets ärenden? Dumfan. Fundera själv vems sida du faktiskt står på?
Citera
2026-06-25, 11:37
Medlem
chrizps avatar
Ja det är ju så att SD straffar sina egna väljare när de gör så här, eftersom väldigt många av dem är låginkomsttagare som bor i hyresrätt. Men nu har väl SD gett upp kampen om att vända om mångkulturen och istället gör allt för att rädda sitt eget skinn även om andra svenskar hamnar i kläm.
Citera
2026-06-25, 12:02
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Har SD blivit de rikas parti?

/Moderator
Citera
2026-06-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du står på vänsterns sida och vill ha ett totalitärt statsstyrt system som på Kuba där alla är fattig och förtryckta hellre än att människor ska kunna bli rika och ha det bra. Hatar du att människor har det bra?
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
För du kan väl för fan inte säga att du är mot kapitalet, när du är mot arbetarna och går storkapitalets ärenden? Dumfan. Fundera själv vems sida du faktiskt står på?

Till skillnad från dig ser inte jag att allt är hugget i sten. Jag tror inte att all makt måste centraliseras till en huvudstad där ett fåtal "representanter" ska föra sin hembygds talan, jag ser inte heller att det fungerar i praktiken. Det blir ju liksom en motsättning då representanterna ändå ska följa partipiskan och partierna till stor del också är centraliserade.

Jag är inte lika förblindad som du i att tro att folk skiter i sin tillvaro och att inget skulle fungera utan en stark stat som håller "ordning och reda" på allt. Jag ser inte det förträffliga i staten och dess myndigheter i alla lägen så som du tycks göra utan tycker att makt i större utsträckning ska utgå från folket och att folket i högre utsträckning ska ha självbestämmanderätt för sina lokala samhällen. Det betyder inte att jag är emot att somliga startar och driver företag som gör dom förmögna eller att jag anser att alla ska ha det lika bra/dåligt.

Vi har haft "demokrati" i lite drygt 100 år i Sverige, där alla får rösta i valen. Antar att du tycker att allt ser ljust ut, vi lever ju i ett land där alla har det bra. Alla tvingas betala skatt och politikerna förvaltar våra skattekronor på ett alldeles utmärkt sätt. Skulle man vara missnöjd efter någon mandatperiod har man ju det fria valet att rösta på ett annat parti.

Jag kan tycka att det är ganska skevt för jag ser ju att oavsett regeringar och makthavare, så är jag och mina grannar ganska överens kring vad vi tycker fungerar och vad som inte fungerar. Du kan kalla det kommunism eller vad du vill. Du kan även kalla mig dumfan men kom ihåg att det är du som år efter år förmodligen gnäller och klagar på dina politiker utan att reflektera en sekund på varför de aldrig fattar beslut som gynnar dig mer än kanske nån skattesänkning då och då eller temporärt subventionerade bensinpriser.

Till skillnad från dig tror jag att ett annat system är möjligt, särskilt nu år 2026 då samhället inte ser riktigt likadant ut som för 100 år sedan.

Antar att du är en sån där fåne som klär upp dig på valdagen och som glatt och artigt tar en valsedel från partiernas representanter utanför vallokalen innan du går in och nyttjar din demokratiska rätt att rösta på just den representant du tror kommer styra landet i den riktning du vill.
Citera
2026-06-25, 12:24
Medlem
Jag undrar lite över hur stort område dessa villaägare ska ha vetorätt över? Det ska byggas ett helt nytt bostadsområde ca 200 meter från mitt hem, är det rimligt att jag och mina grannar ska kunna stoppa det bygget? Eller ett bygge 500 meter bort? Eller en kilometer?
Citera
2026-06-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar lite över hur stort område dessa villaägare ska ha vetorätt över? Det ska byggas ett helt nytt bostadsområde ca 200 meter från mitt hem, är det rimligt att jag och mina grannar ska kunna stoppa det bygget? Eller ett bygge 500 meter bort? Eller en kilometer?
Det kommer i så fall en utredare föreslå, politiska förslag går "alltid" via en utredning inget parti har ett klart beslutsunderlag i frågor utan det börjar med en idé.
Citera
2026-06-25, 12:29
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
SD meddelade i dag att de vill att villaägare ska kunna stoppa planer på billiga hyresrätter i sina områden. Har SD blivit de rikas parti?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0m8GX/medborgarveto-mot-tvangsblandning-av-villaomraden

Men vad 🤔😅😵‍💫 ? Vi bor i villa i ett helt vanligt kvarter med hus byggda på 60/70-tal, och vi är inte rika utan "Svensson". .. Jag skulle ALDRIG vilja ha ett bygge fyllt med kaos människor i samma kvarter!!! Trivs jättebra här, i det på många andra platser helt vidriga Malmö!!!
Citera
2026-06-25, 12:30
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
SD meddelade i dag att de vill att villaägare ska kunna stoppa planer på billiga hyresrätter i sina områden. Har SD blivit de rikas parti?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0m8GX/medborgarveto-mot-tvangsblandning-av-villaomraden

Men vad 🤔😅😵‍💫 ? Vi bor i villa i ett helt vanligt kvarter med hus byggda på 60/70-tal, och vi är inte rika utan "Svensson". .. Jag skulle ALDRIG vilja ha ett bygge fyllt med kaos människor i samma kvarter!!! Trivs jättebra här, ett av de fåtal oaser i det på många andra platser helt vidriga Malmö!!!
Citera
2026-06-25, 12:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
De slår in öppna dörrar. Typiska villakommuner som Lidingö säger redan nej till alla typer av flerbostadshus och kommunikationer, affärer m.m. Vem vill bo där? Skulle inte ens som villaägare bo där, det blir bara för trist och otillgänligt. Inga affärer, ingen t-bana, inga färjor, bara biltrafik.
Men socialdemokraterna kommer att göra så att det inte går att säga nej längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in