Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Så du står på vänsterns sida och vill ha ett totalitärt statsstyrt system som på Kuba där alla är fattig och förtryckta hellre än att människor ska kunna bli rika och ha det bra. Hatar du att människor har det bra?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
För du kan väl för fan inte säga att du är mot kapitalet, när du är mot arbetarna och går storkapitalets ärenden? Dumfan. Fundera själv vems sida du faktiskt står på?
Till skillnad från dig ser inte jag att allt är hugget i sten. Jag tror inte att all makt måste centraliseras till en huvudstad där ett fåtal "representanter" ska föra sin hembygds talan, jag ser inte heller att det fungerar i praktiken. Det blir ju liksom en motsättning då representanterna ändå ska följa partipiskan och partierna till stor del också är centraliserade.
Jag är inte lika förblindad som du i att tro att folk skiter i sin tillvaro och att inget skulle fungera utan en stark stat som håller "ordning och reda" på allt. Jag ser inte det förträffliga i staten och dess myndigheter i alla lägen så som du tycks göra utan tycker att makt i större utsträckning ska utgå från folket och att folket i högre utsträckning ska ha självbestämmanderätt för sina lokala samhällen. Det betyder inte att jag är emot att somliga startar och driver företag som gör dom förmögna eller att jag anser att alla ska ha det lika bra/dåligt.
Vi har haft "demokrati" i lite drygt 100 år i Sverige, där alla får rösta i valen. Antar att du tycker att allt ser ljust ut, vi lever ju i ett land där alla har det bra. Alla tvingas betala skatt och politikerna förvaltar våra skattekronor på ett alldeles utmärkt sätt. Skulle man vara missnöjd efter någon mandatperiod har man ju det fria valet att rösta på ett annat parti.
Jag kan tycka att det är ganska skevt för jag ser ju att oavsett regeringar och makthavare, så är jag och mina grannar ganska överens kring vad vi tycker fungerar och vad som inte fungerar. Du kan kalla det kommunism eller vad du vill. Du kan även kalla mig dumfan men kom ihåg att det är du som år efter år förmodligen gnäller och klagar på dina politiker utan att reflektera en sekund på varför de aldrig fattar beslut som gynnar dig mer än kanske nån skattesänkning då och då eller temporärt subventionerade bensinpriser.
Till skillnad från dig tror jag att ett annat system är möjligt, särskilt nu år 2026 då samhället inte ser riktigt likadant ut som för 100 år sedan.
Antar att du är en sån där fåne som klär upp dig på valdagen och som glatt och artigt tar en valsedel från partiernas representanter utanför vallokalen innan du går in och nyttjar din demokratiska rätt att rösta på just den representant du tror kommer styra landet i den riktning du vill.