2026-06-24, 21:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Jag har inte påstått att 1916 är ett “magiskt år” som avgör rätt till mark och jag använder det som en gräns för faktisk historisk närvaro i Palestina under mandatperiodens början. Australien och Nya Zeeland är ovidkommande jämförelser eftersom de är fullt etablerade stater, medan Palestina då var ett mandatområde där frågan om framtida ordning fortfarande var öppen och nin poäng gäller därför bosättning och familjeanknytning från 1916 och framåt och inte etnicitet som rättighetsgrund.

Men de hade existerat kortare tid 1916 än Israel har gjort bara sen Osloavtalen. Och du svarade heller inte på frågan från vilken kontinent majoritetsbefolkningen i Australien och Nya Zeeland hörde hemma i från det perspektiv du påstår att Netanyahu hör hemma i.
Citera
2026-06-24, 22:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Nationernas förbund är FN.

Nej. Nationernas Förbund upphörde att existera och FN skapades istället. Men beslutet som NF gjorde kring Mandatet Palestina upphörde inte att existera eftersom FN inte har mandat att ändra på det.
Citera
2026-06-24, 22:02
Medlem
Citat:
Bindande eller inte, det finns flera resolutioner som säger Israel är en ockupant. Det gör det till ett faktum.
ja åsikter, du blir inte bög bara för någon eller för den delen alla kallar dig bög, du blir bög när du sätter på din killpolare, och sedan låter han sätta på dig, eller hur?

Citat:
Gula linjen, röda linjen eller gröna linjen, Israel har provat allt. Men motståndet kommer alltid tillbaka i olika former. Ockupation av heliga landet har i alla tider bekämpats av lokalbefolkningen
Ja, judarna har allrid kämpat mot ockupation av det heliga landet, många etniciteter har dukat under på vägen, nu är det ju bara lite random araber.
Citera
2026-06-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hamas har full koll på allt som försiggår i Gaza. De skulle aldrig acceptera att någon arab sitter och sprider "nyheter" som går emot deras sak.

Det där är ett tomt påstående. Hamas kontroll över Gaza är inte bevis för att varje arab där är Hamas eller att varje rapportör lyder dem. Visa belägg för den enskilda personen, annars är det bara insinuationer och Hamas brott går inte att jämföra med Israels brott rakt av och det är en falsk likställning.
Citera
2026-06-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så människor med mycket avlägsen historisk koppling, dvs 100+ år, fram till idag, och deras ättlingar då, hur många generationer frammåt av ättlingar?

Du försöker göra det till något det inte är. Jag menar personer som bodde där från 1916 eller deras direkta ättlingar. Vad tycker du själv är en rimlig gräns och på vilken grund?
Citera
2026-06-24, 22:05
Medlem
Citat:
Trump säger att alla nu är emot Israel förutom USA.

trump säger även cowfefe och och grönland ska bli en amerikansk delstat, jag tror att du just sänkte din poäng på det där roliga självägagnade sättet som när efterblivna barn ätit sitt snor får att få bort sande ur näsan....

Citat:
Om hela världen håller med israel hade inte Trump och Israel tvingats krypa för Iran

tänker du bå han den osynliga bög aytollahan som fick sin familj och psyksjuka ali-allatoya förvandlade till smet här i början på året?
Citera
2026-06-24, 22:06
Medlem
Citat:
Det var en saklig observation om kärnvapnens avskräckande roll, inte en totalvärdering av länderna och ja, samma princip gäller också andra kärnvapenmakter och det ändrar inte poängen.

jo, den blev dock bara efterbliven som du presenterade den först, nu är den ju helt i sin ordning.
Citera
2026-06-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de hade existerat kortare tid 1916 än Israel har gjort bara sen Osloavtalen. Och du svarade heller inte på frågan från vilken kontinent majoritetsbefolkningen i Australien och Nya Zeeland hörde hemma i från det perspektiv du påstår att Netanyahu hör hemma i.

Du fortsätter att flytta målstolparna. Min poäng har aldrig varit att årtal i sig skapar rättigheter, utan att faktisk historisk närvaro i området börjar någonstans. 1916 är en rimlig gräns när man talar om människor som faktiskt levde där under övergången från osmanskt styre till mandatperioden.
Ja, även Israel hänvisar i praktiken till den historiska närvaron från tiden före mandatet, trots att de som bygger argumentet inte själva är ursprungsfödda i enkel mening och det är just därför din Australien och Nya Zeeland jämförelse faller, eftersom den säger ingenting om faktisk anknytning till Palestina och om du vill diskutera seriöst, svara på sakfrågan i stället för att dra in sidospår. Vad är din egen gräns för faktisk historisk anknytning och varför skulle den vara bättre än den jag använt?
Citera
2026-06-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jo, den blev dock bara efterbliven som du presenterade den först, nu är den ju helt i sin ordning.

Kul att du till slut kom fram till samma poäng som jag redan hade från början och nästa gång kan du kanske spara oss båda lite tid och läsa det som faktiskt står.
Citera
2026-06-24, 22:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är din egen gräns för faktisk historisk anknytning och varför skulle den vara bättre än den jag använt?

Att man är född där räcker. Om du har problem med att Israel låter judar flytta dit så måste man ju undra varför du inte tar till vapen mot invandringen i Sverige.
Citera
2026-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att man är född där räcker. Om du har problem med att Israel låter judar flytta dit så måste man ju undra varför du inte tar till vapen mot invandringen i Sverige.

Nej, det där är en falsk jämförelse och att diskutera historisk anknytning i Palestina har inget med svensk invandringsdebatt att göra och att vara född någonstans räcker inte som svar på frågan om historisk närvaro, familjekoppling och politiska anspråk i ett område med en så speciell historia som Palestina.
Citera
2026-06-24, 22:15
Medlem
Citat:
Du försöker göra det till något det inte är. Jag menar personer som bodde där från 1916 eller deras direkta ättlingar. Vad tycker du själv är en rimlig gräns och på vilken grund?

det har jag redan skrivit?

jag försöker bara förstå vad du menar med när du skriver palestina resp palestiner.
jag skulle säga att 1916 palestinern inte existerar som etnisk grup idag (nu gjorde de väll inte det heller då på ett indivudellt eller för den delen fler individer i grup, men det är ovidkommande)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in