Kwasniewski: Något kommer att hända med kriget under de kommande månaderna – och det kommer inte att bli fred
Nyheter — onsdag 24 juni 2026, 22:11 — Khrystyna Bondarieva , från Gdansk
"Polens tidigare president Aleksander Kwasniewski är övertygad om att situationen i det rysk-ukrainska kriget kommer att närma sig ett verkligt vapenvila under de kommande månaderna."
Som rapporterats av korrespondenten för "Europeiska Pravda" uppgav han detta vid den "ukrainska middagen", som anordnades i Gdansk inför URC-2026 av Victor Pinchuk-stiftelsen.
"Kwasniewski betonade att kriget nu har nått ett speciellt ögonblick tack vare ukrainsk beslutsamhet och de vapen som Ukraina producerar och kan använda mot angriparen."
"Jag tycker att det är viktigt att förstå – och detta är min åsikt: något (i kriget. – red.) kommer att hända under de kommande månaderna. Inte fred. För jag tror inte att så länge Putin är Rysslands ledare kommer detta land att vara intresserat av verklig fred, och definitivt inte av en rättvis fred. Men jag tror att vi är nära en viss vapenvila, en ny situation", sa Kwasniewski.
Mer att läsa:
https://www.eurointegration.com.ua/news/2026/06/24/7240358/
Polens tidigare president har bra koll och gör en bra prognos. Och han har rätt i sak.