2026-06-24, 19:27
  #570745
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Börjar Belarus ledare Luka få kalla fötter?
Zelenskyj rapporterade att repeatrar för "Shahiderna" var avstängda i Vitryssland.
Tetyana Oliynyk, Oleksandr Shumilin – 24 juni, 19:24
"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj meddelade att repeatrar som hjälpt ryska drönare att träffa Ukraina har slutat fungera i Vitryssland sedan den 22 juni."

Källa : Zelenskyjs uttalande under ett samtal med journalister

Detaljer : "Enligt tillgänglig information som rapporterats till mig av överbefälhavaren, såväl som underrättelsetjänsten, upphörde de relevanta repeaterstyrkorna den 22 juni med sitt arbete på Vitrysslands territorium."
"Huruvida de demonterades eller inte vet jag ärligt talat inte än. Men vi arbetar på det, och jag följer det mycket noga och får dagliga rapporter. Faktum är att repeatrarna inte fungerar idag."

Vad som föregick:

"Den 19 juni ställde president Volodymyr Zelenskyj ett ultimatum till Belarus självutnämnda president, Alexander Lukasjenko – att inom en vecka ta bort repeatrarna som korrigerar ryska drönarattacker mot ukrainska städer, annars gör Ukraina det."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/24/8040958/
Verkligheten har svaret.
Antingen trollar Zelensky Luka eller så är det sant.
Oavsett vilket - Bravo!
Citera
2026-06-24, 19:50
  #570746
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://tass.com/politics/2150815

Då vet vi hur det går egentligen.

Ja, det är skönt att vi har denna källa till verkligheten.

Samtidigt som Putin står och skålar med militär i någon ceremoni och förklarar för de hur ukrainska drönare attackerar endast civila och inte militära mål.
Samtidigt ser vi dagligen massor av drönarattacker på fordon, radarsystem, missilsystem och oljeindustrin.
Citera
2026-06-24, 20:06
  #570747
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1uej68m/in_occupied_crimea_gasoline_is_now_being_resold/

Vill man ha bensin i Krim nu kan du köpa från ryska militären för 300 rubel litern
Citera
2026-06-24, 20:09
  #570748
Medlem
Sann kapitalism.. Russian style
Citera
2026-06-24, 20:17
  #570749
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1uef3c5/moscow_sort_of_a_nightmare_with_fuel_prices/

En liter bensin i Moskva är nu 136 rubel 17,75 svenska kronor börjar bli dyrt för ryssen o tanka
Citera
2026-06-24, 20:51
  #570750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ryssland tjänade inte många extra rubel under dessa månader och landets ekonomi ser ut som ett svart hål.
Samtidigt straffas man allt hårdare av Ukraina vilket får tidigare tuffa ryska Z-konton att låta som hysteriska kvinnor som varnar för att skafferierna är tomma.

Allt medan lille putler låtsas som inget och han står kvar vid att det är Ukraina som måste vika sig för hans fjantiga krav.
Vet ens dvärgmongot vad som egentligen händer.

Klart han vet tillräckligt. Medel-ryssen vet dock inte mycket med tanke på sagda hysterikor på div soc. media. Galet hur hjärntvättade ryssarna faktiskt är. Men det är väl så det blir när upplysningen aldrig nådde fram.
Citera
2026-06-24, 21:02
  #570751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ryssland tjänade inte många extra rubel under dessa månader och landets ekonomi ser ut som ett svart hål.
Samtidigt straffas man allt hårdare av Ukraina vilket får tidigare tuffa ryska Z-konton att låta som hysteriska kvinnor som varnar för att skafferierna är tomma.

Allt medan lille putler låtsas som inget och han står kvar vid att det är Ukraina som måste vika sig för hans fjantiga krav.
Vet ens dvärgmongot vad som egentligen händer.
Vi får inte förlita oss för hårt på att det blir kassan som fäller Ryssland. Flera ekonomer säger visserligen att den ryska ekonomin visar tydliga tecken på utmattning, men någon krasch är inte på ingång.

Putin kommer trycka ner varenda rubel och varenda ryss i köttkvarnen om han får chansen. Tyvärr verkar det fortfarande finnas gott om båda varorna.

Lite läsning.
https://www.realtid.se/bors-finans/sa-finansierar-ryssland-invasionen-mot-alla-odds/

Citat:
"Trots växande problem är bedömningen att den ryska krigsekonomin inte står inför något omedelbart sammanbrott. Tillväxten väntas bli omkring en procent i år, tillräckligt för att Kreml ska kunna fortsätta finansiera kriget under överskådlig tid".

"Mycket tyder på att Ryssland fortfarande har betydande ekonomiska resurser att luta sig mot, skriver The Economist. En viktig förklaring är att landet lyckats styra om handeln efter sanktionerna. Kina och Indien har blivit allt viktigare handelspartner, särskilt för export av olja och andra råvaror."
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2026-06-24 kl. 21:09.
Citera
2026-06-24, 21:20
  #570752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1uej68m/in_occupied_crimea_gasoline_is_now_being_resold/

Vill man ha bensin i Krim nu kan du köpa från ryska militären för 300 rubel litern
Förväntat, när bara militären får drivmedel är det genast en rysk militär som ser en möjlighet att tjäna en slant. Den bottenlösa korruptionen ledde till att barnamördare v.puttin förlorade sitt imperialistiska erövringskrig.
Citera
2026-06-24, 21:33
  #570753
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1uej68m/in_occupied_crimea_gasoline_is_now_being_resold/

Vill man ha bensin i Krim nu kan du köpa från ryska militären för 300 rubel litern

"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Ryska investerare verkar inte tro på mytoman-diktatorn om att "allt går enligt plan" och att ryska apor går framåt i alla riktningar varje dag.

Börserna i Moskva störtdyker ned idag igen - RAS PÅ ÖVER 4%

Ryska diktaturen och psykopaten Vladimir Putin måste tigga om bensin från Kazakstan. När ett oljeland tigger om bensin och diesel från diktaturerna Belarus och Kazakstan så kan ryske psykopaten och mytomanen Vladimir Putin inte dra någon annan slutsats än att hans fullständigt misslyckade tre dagars-operation går enligt plan


Efter att ha inlett veckan med sin brantaste nedgång sedan hösten 2022 misslyckades den ryska aktiemarknaden med att hitta en botten.

På onsdagen nådde Moskvabörsindex återigen mer än treåriga lägsta nivåer mitt i eskaleringen med Ukraina och växande rykten om att myndigheterna kan tillkännage en ny massmobilisering efter dumavalet. Vid slutet av veckan hade indexet, som inkluderar aktier i 46 av Rysslands största företag, tappat ytterligare 4 % och nådde 2 230,47 poäng – den lägsta nivån sedan februari 2023. Sedan början av veckan har marknaden fallit med 7,3 % och sedan början av juni med nästan 13 %. Om detta resultat fortsätter kommer juni 2026 att bli den sämsta månaden för börsen sedan september 2022


https://ru.themoscowtimes.com/2026/06/24/izaktsii-vihodyat-krupnie-investori-rossiiskii-rinok-probil-3-letnee-dno-nafone-sluhov-onovoi-mobili zatsii-a199115

Russia's main stock market index, the MOEX, fell to 2237 points on June 24, 2026, losing 4.25% from the previous session. Over the past month, the index has declined 13.92% and is down 19.86% compared to the same time last year

https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
Citera
2026-06-24, 21:41
  #570754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1uef3c5/moscow_sort_of_a_nightmare_with_fuel_prices/

En liter bensin i Moskva är nu 136 rubel 17,75 svenska kronor börjar bli dyrt för ryssen o tanka

Hon ljuger - om det hade varit sant hade hon lätt kunnat vrida kameran och visa den stora skylten med priser som finns på varenda bensinstation.
Citera
2026-06-24, 21:42
  #570755
Medlem
Ny rysk "framgång"!

Nu har man dödat 2 och skadat 4 minröjare som röjde minor utanför Kryvyj Rih.

Minröjarna var anställda av Norsk Folkehjelp och Norges biståndsminister Åsmund Aukrust fördömer attacken som ”fullständigt oacceptabel” enligt NRK.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=8daba670-a6f9-4475-b390-2a3b4dbdbb8a

Ryssland verkar ogilla minröjare. Förra året riktade man en robotattack mot en dansk minröjningsinsats, vilket kostade två personer livet. Den inhumanitära stormakten Ryssland utmärker sig som vanligt.
Citera
2026-06-24, 21:43
  #570756
Medlem
Ukraina påstås ha förstört 60 000 ton ammunition vid Östersjöflottans arsenal vid Sankt Petersburg. Den smällen borde man ha hört - någon som har mer fakta om detta påstående (artikel i DN)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in