2026-06-24, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://www.cfr.org/articles/is-a-u-s-iran-deal-within-reach-six-key-issues-that-could-shape-a-ceasefire

Det inkluderar dock inte de 100-200 miljoner USD om dagen Iran beräknas få in på fartygstullarna i Hormuz. Det blir alltså 36-73 miljarder USD om året extra ovanpå det.

Iranierna måste ha läst Art of the Deal.

Det är ändå bara ett lockbete för att lura Iran till meningslösa förhandlingar. Igen.

Fred blir det först om Israel mot förmodan någonsin får en mer förståndig regering igen. USA kommer inte fixa mellanöstern någonsin.

Jag anser för övrigt att Hizbollah bör avväpnas och upplösas. Då har Israel ett svepskäl mindre att fortsätta stöka i Libanon. Då får ni hitta på något nytt.
Citera
2026-06-24, 19:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Det är ändå bara ett lockbete för att lura Iran till meningslösa förhandlingar. Igen.

Fred blir det först om Israel mot förmodan någonsin får en mer förståndig regering igen. USA kommer inte fixa mellanöstern någonsin.

Jag anser för övrigt att Hizbollah bör avväpnas och upplösas. Då har Israel ett svepskäl mindre att fortsätta stöka i Libanon. Då får ni hitta på något nytt.

Intressant att du tycker att Hizbollah bör avväpnas men vem ska göra det om inte Israel gör det?
Citera
2026-06-24, 19:30
Avslutad
Citat:
Intressant att du tycker att Hizbollah bör avväpnas men vem ska göra det om inte Israel gör det?

Självklart tror du att det bara är upp till Israel att göra det. Det är ju det som är nästan hela erat svepskäl till att stå inne i Libanon just nu.

Men nej. Jag anser inte att Syrien bör göra det som Trump hjärndött föreslog för ett tag sedan. Han menar inte ens allvar med det hjärnsläppet själv. Bara en del av teatern han spelar just nu.

Det är Iran som bör upplösa Hizbollah.

Jag anser för övrigt att både mullorna i Iran och högerregeringen i Israel bör försvinna.
Citera
2026-06-24, 19:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är Iran som bör upplösa Hizbollah.

Och varför skulle Iran vilja göra det? De säger ju att Hizbollah ska vara inkluderade i dealen även fast de inte är det.
Citera
2026-06-24, 19:33
Avslutad
Citat:
Och varför skulle Iran vilja göra det? De säger ju att Hizbollah ska vara inkluderade i dealen även fast de inte är det.

Jag menar inte Irans nuvarande styre.

Ja. Jag tycker faktiskt Iran behöver "regime change". Men jag är genuin i den åsikten. Det misstänker jag att högerdårarna i Israel egentligen inte är.
Citera
2026-06-24, 19:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag menar inte Irans nuvarande styre.

Ja. Jag tycker faktiskt Iran behöver "regime change". Men jag är genuin i den åsikten. Det misstänker jag att högerdårarna i Israel egentligen inte är.

Men nu verkar det som att regimen sitter kvar och därmed också Hizbollah. Nu säger Iran att de kräver att Hamas ska vara kvar också.
Citera
2026-06-24, 19:51
Avslutad
Citat:
Men nu verkar det som att regimen sitter kvar och därmed också Hizbollah. Nu säger Iran att de kräver att Hamas ska vara kvar också.

Och det passar högerdårarna i Israel bra. Får ha kvar sina svepskäl till framtida landgrabs.

Ni behöver ju Hamas och Hizbollah för att rättfärdiga er själva.

Det är rent av bevisat att Israel proppat upp Hamas i Gaza alla dessa år för att underminera en fredsprocess och tvåstatslösning. Israel använde Qatar som proxy för finansierandet. Samma Qatar som nu sitter med i förhandlingarna i Schweiz och som hasbara-brigaden på nätet med Laura Loomer i spetsen ständigt spyr galla över.

Blir ju svårt med fred när Israel styrs av högerdårar medans Gaza och delar av Libanon styrs utav jihadister. Även Syrien styrs ju av jihadister nu.

Ni behöver även ett islamistiskt Iran att skrämma sunniter med. Ni vill ju egentligen ha kvar mullorna så länge som de är användbara geostrategiskt misstänker jag.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-24 kl. 20:14.
Citera
2026-06-24, 20:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och det passar högerdårarna i Israel bra. Får ha kvar sina svepskäl till framtida landgrabs.

Har du aldrig stannat upp och reflekterat över var högerdårarna i Israel kommer ifrån?

De första sionisterna från Europa, vad röstade de nu igen, höger eller vänster?

Judarna som araberna slängde ut från arabvärlden, vad röstade de på nu igen, höger eller vänster?

Vilka är det som röstar på Likud, är det judarna från Europa eller är det judarna från arabvärlden?

Ben Gvir, vilket land kommer hans släkt från nu igen, är det Polen eller är det Irak?

Hmmm. Om man ändå kunde urskilja ett mönster här.
Citera
2026-06-24, 20:21
Avslutad
Citat:
Har du aldrig stannat upp och reflekterat över var högerdårarna i Israel kommer ifrån?

De första sionisterna från Europa, vad röstade de nu igen, höger eller vänster?

Judarna som araberna slängde ut från arabvärlden, vad röstade de på nu igen, höger eller vänster?

Vilka är det som röstar på Likud, är det judarna från Europa eller är det judarna från arabvärlden?

Ben Gvir, vilket land kommer hans släkt från nu igen, är det Polen eller är det Irak?

Hmmm. Om man ändå kunde urskilja ett mönster här.

Jag är väl medveten om att vänsterns och/eller mittens väljarbas i Israel alltid varit ashkenazi.

Jag är väl medveten om att högerns väljarbas i Israel alltid varit mizrahi.

Jag kan också urskilja mönster. Till exempel hur kommer det sig att att högern vann sitt första val någonsin i Israel 1977 och inte ens två år senare medans Begin var premiärminister föll Shahen och Iran förvandlades till en shiitisk teokrati över en natt?

Hata slumpen.

Jag är också medveten om att Mossad ertappades med att begå false flags i bland annat Irak på 1950-talet för att få ännu fler mizrahi-judar att fly till Israel.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-24 kl. 20:25.
Citera
2026-06-24, 20:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Citat:
Och var har du läst att Israel varit mot ett fredsavtal med Libanon?
Jag ser på vad som händer och sker. Inte tomma ord.

Jag postade en länk förut, men den ansågs vara off-topic. Därför har jag lagt mitt svar till er i en annan tråd, där den passar bättre in i trådens ämne.
Citera
2026-06-24, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu är du revisionistisk. 1973 försågs även Egypten utav Iransk olja i smyg.

Och du tänker att Israel skulle vilja riskera att inte få någon olja mer av Iran i en tid när oljan var dyrare än den är idag omräknat i dagens valuta?
Citera
2026-06-24, 22:43
Avslutad
Citat:
Och du tänker att Israel skulle vilja riskera att inte få någon olja mer av Iran i en tid när oljan var dyrare än den är idag omräknat i dagens valuta?

Gick det någon nöd på Israel efter 1979 då på den fronten? Svar nej.

Faktum kvarstår. Mullorna har sedan 1979 hjälpt både sionisterna och salafisterna att tända eld på mellanöstern. Den islamiska revolutionen i Iran flyttade fram både Sionismens och Salafismens positioner. En blind höna kan se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in