Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Det är bara en känsla jag fick, det är ju svårt att få fram FAKTA. Utgångspunkt, jag gillar inte Frimurarna. Jag hade en gång en chef som tillhörde Frimurarna och utan tvekan var det så att man hjälpte varandra.
De som var med Frimurarna fick förtur och förmåner.
Jag tror detta ärende gäller korruption i någon upphandling.
Sex-chatt med minderåriga låter inte troligt. En smart politiker garderar sig. Han förnekar själv eller?
Nu råkar ju Frimurarna vara publika med hur de styrs så det går ju att få reda på det mesta. Apropå att du skriver att de skulle gynna varandra, hur många föreningar har inskrivet i sina regler att detta inte är tillåtet?
Frimurarorden
Ordens allmänna lagar (OAL), 2 kapitlet, 13 §:
"Ingen frimurare får använda sig av sitt medlemskap i Orden eller sin ställning inom denna för att försöka skaffa sig personliga fördelar eller på annat sätt söka bli gynnad. Inte heller får en frimurare otillbörligt gynna en annan frimurare."
Det är alltså inte förbjudet för en frimurare att hjälpa en broder i allmän mening. Tvärtom betonar lagen broderskap, vänskap och omsorg om varandra. Men hjälpen får inte innebära att någon får en otillbörlig fördel på grund av sitt medlemskap.