2026-06-24, 18:24
Medlem
Graavargs avatar
Rubio är utskickad till gulfländerna för att försöka börja reparera skadan av det amerikansk-israeliska angreppet mot Iran. Som tack vare ländernas amerikanska baser och avtal med USA gjorde att de hamnade i skottgluggen.

Inget av länderna har ännu "förlåtit" USA för att de, trots sina officiella allianser med USA, inte fick veta ett skit och för att USA utan att informera dem använde sina militärbaser i deras länder operativt i angreppet mot Iran. Att USA samtidigt utförde angreppet i fullt samförstånd och med en gemensam plan med Israel gör frågan extra-extra känslig.

Hela debaklet ledde till att flera av länderna förbjöd amerikansk aktivitet inom sina respektive länder. Saudiarabien och Kuwait gick såpass långt att de förbjöd USA att använda både militärbaser och ländernas luftrum (vilket omfattar både flyg och missiler).

Därför skrockades det nog illvilligt här och där i regionen när Rubio idag lade ut texten för ett internationellt pressuppbåd och bland annat uttryckte sig så här:

"We’re not going to do anything that undermines the security of our allies – our longstanding allies – in the region."

För varje gång Trump hotar Iran (vilket han inte kan hålla sig från att göra) så undergräver han uttryckligen deras säkerhet på nytt...
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-24 kl. 18:31.
Citera
2026-06-24, 18:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Du är ju så skamlös. Du använder alltså detta argument om ett folk ni själva fördrivit, mördat och terroriserat?

Starta inte krig om du inte gillar konsekvenserna. Jävla grinollar.
Citera
2026-06-24, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ni är ju ändå just detta ändå verkligen en höna eller ägget fråga om något. Men fortsätt skyll ifrån er då. Det är ni då fan världsmästare på.

Herregud. på vilket sätt är det inte att skylla ifrån sig att starta ett krig och sen gnälla över att landet man försökte utplåna skjuter tillbaka?
Citera
2026-06-24, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud. på vilket sätt är det inte att skylla ifrån sig att starta ett krig och sen gnälla över att landet man försökte utplåna skjuter tillbaka?

Ni är vi ju verkligen nere i kiss och bajs åldern i sandlådan med argumenten märker jag.

"Du började. Jag slår bara tillbaka."

Gråtmobbare.

Tycker du alltså "hela Libanon ska brinna" är självförsvar? Jag tycker snarare det är jävligt kluster b.

A för jag vill ju verkligen sluta fredsavtal med någon som säger att hela jag ska brinna. Låter som en mentalt stabil partner för mig. Kommer säkert bli en långvarig och harmonisk fred. Självklart.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-24 kl. 18:39.
Citera
2026-06-24, 18:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och jag vill ju verkligen sluta fredsavtal med någon som säger att hela jag ska brinna. Låter som en mentalt stabil partner för mig. Kommer säkert bli en långvarig och harmonisk fred. Självklart.

Vad Ben Gvir säger har ingen betydelse. Faktum är att Israel har varit öppen för ett fredsavtal med Libanon i nästan 80 år och Libanon har varit parten som inte velat ha fred.
Citera
2026-06-24, 18:44
Avslutad
Citat:
Vad Ben Gvir säger har ingen betydelse. Faktum är att Israel har varit öppen för ett fredsavtal med Libanon i nästan 80 år och Libanon har varit parten som inte velat ha fred.

Vad Israels egna säkerhetsminister säger har en ganska stor jävla betydelse. Skit ner dig.
Citera
2026-06-24, 18:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad Israels egna säkerhetsminister säger har en ganska stor jävla betydelse. Skit ner dig.

Och var har du läst att Israel varit mot ett fredsavtal med Libanon?
Citera
2026-06-24, 19:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du tror att libaneserna vill ha krig med Israel?

Ditt svar påminner om den israeliska mentaliteten. Det är den mentaliteten som gör Israel till ett sjukt land.

För att svara på din fråga:
Nej. Jag trot inte att libaneserna vill ha ännu mer krig med bråkstaken till grannland. Men jag tror att libaneserna inte är helt nöjda med att beväpnade israeler går runt och sprider skräck inuti Libanon.
Citera
2026-06-24, 19:08
Avslutad
Citat:
Och var har du läst att Israel varit mot ett fredsavtal med Libanon?

Jag ser på vad som händer och sker. Inte tomma ord.

Ett exempel. Trump bluffar just nu. Ben-Gvir bluffar inte. Jag har levt länge nog för att se när någon av dessa slipskukar bluffar och när de är genuina. Jag är inte född igår.
Citera
2026-06-24, 19:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Och nu kommer Iran få 300 miljarder dollar av Trump.

Ok. Kan du visa någon källa på det?

Handlar det om amerikanska skattebetalares pengar?

(Att släppa loss tidigare beslagtagna pengar är inte att ge bort pengar.)
Citera
2026-06-24, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Handlar det om amerikanska skattebetalares pengar?

(Att släppa loss tidigare beslagtagna pengar är inte att ge bort pengar.)

Och det är ändå bara ett lockbete för att lura Iran till meningslösa förhandlingar. Igen.

Fred blir det först om Israel mot förmodan någonsin får en mer förståndig regering igen. USA kommer inte fixa mellanöstern någonsin.
Citera
2026-06-24, 19:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Citat:
While the United States has rejected the reparations framing, the deal commits Washington and regional partners to developing a plan that would allocate at least $300 billion toward rebuilding the damaged Iranian economy—with the implementation mechanism to be established in the final deal. It also states that the U.S. government commits to ending on “an agreed-upon schedule” all types of sanctions facing Iran, including UN Security Council resolutions, the UN nuclear body resolutions, and all unilateral U.S. sanctions.

https://www.cfr.org/articles/is-a-u-s-iran-deal-within-reach-six-key-issues-that-could-shape-a-ceasefire

Det inkluderar dock inte de 100-200 miljoner USD om dagen Iran beräknas få in på fartygstullarna i Hormuz. Det blir alltså 36-73 miljarder USD om året extra ovanpå det.

Iranierna måste ha läst Art of the Deal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in