Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Du är dum i huvudet. Det förklarar allt.
Här är ett ljudtest som visar att många högtalare har en obehagligt svulstigt mellanregister som låter metalliskt och robotaktigt. Det är en ljudkvalitet som folk inte tycker om, och därför uppgraderar de till bättre högtalare. Microfonen spelar in som de låter. Det är enkelt att fånga ett sådant påtagligt onaturligt ljud.
Använd öronknoppar. Det finns mängder av olika högtalartest på youtube. Du är dum i huvudet.
https://www.youtube.com/watch?v=n0MQ2AbWBBU&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=xV_Fm_TUro4
https://www.youtube.com/watch?v=KWJrZhbMu-I
Du är definitivt inte rätt man att kalla andra för dum i huvudet, se i så fall dig själv i spegeln när du säger det….
Dock tror jag inte ”dum i huvudet” är nog förklaring för hur du kan göra totalt verklighetsfrånvänd tolkning av det jag skrivit i tråden, det behövs nog en forskargrupp från Karolinskas avd för mentalvård för det…
För att göra ett sista försök att få dig som representant för femåringars läsförståelse, att fatta att dina påhopp på mig och vad jag skrivit i tråden tenderar att vara årets halmgubbekavalkad, och obegripliga nivåer av feltolkningar, så ger jag hör under citat av mina inlägg med för dig relevanta stycken fegade och understrykna. Läs dessa i lugn och ro, några gånger och begrunda vad det jag skriver betyder…. sen får vi se om poletten trillar ner hos dig. Men jag tvivlar….
Mina inlägg i turordning…
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Om du menar att man kan hör skillnad på ljud på YT-klipp där man spelat in ljudet när andra högtalare spelar, så jo, man kan nog höra skillnad på sätt och vis. Men hur jäkla användbart är då det…?
När man spelar upp dessa YT-klipp så kan de ju ALDRIG låta bättre än de högtalare man just då lyssnar på.
Så för att hårdra det, lyssnar jag på ett YT-klipp med en inspelning av världens dyraste bästa största mest välljudande dunderstereo/högatalare på 500kg, och 120dB, så kommer det likförbannat inte att låta ett jota bättre än den iPad jag råkar lyssna på, eller den BT&högtalare för 500kr, eller den Skantic kombo-stereo från 70talet eller den Samsung TV med eller utan ljudlimpa jag just då lyssnar på….
Och nej… ”alla” vill inte uppgradera till bättre högtalare hela tiden…
Jag t ex har uppgraderat mina högtalare i hemmet ca 4-5 gånger sedan 70talet. De högtalare jag har nu är från ca 1990 och jag har haft dem från 2007 och har inga som helst planer på, eller behov, för att uppgradera…
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jaha, har du hållit mig i handen genom mitt liv och vet därför allt om mig…?
På vilket sätt motsäger det du nu skrev vad jag skrev tidigare…?
Fortfarande kan ALDRIG högtalares ljud som spelas upp genom andra högtalare, låta bättre än de högtalare de spelas upp genom. Det hoppas jag verkligen du fattar…..
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Är du full….?
Var har jag ens insinuerat allt det du nu påstår….? Citera eller lägg av med tramset….
Vad i det jag skrivit stämmer inte menar du? Förklara…..
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Du menar att du förvägrar mig att diskutera och svara på dina inlägg i en tråd på ett diskussionsforum…. Ta det mer moderatorerna så får vi se vad de säger om saken…
Till saken.
Jag har inte påstått att det skulle vara omöjligt att höra ev skillnader enligt din beskrivning av förfarande. Men jag upplyser om att man ALDRIG kan höra bättre ljud än just det de fysiska högtalare man just lyssnar på är kapabla till.
Lyssnar man på inspelade superduperhögtalare för miljonen och 200kg styck drivna av fyra atomdrivna monoblock, så kommer det aldrig att låta bättre än en iPad, om det är en iPads högtalare man använder för att se/lyssna på aktuell inspelning.
Det var bara tänkt som en i alla vänlighet förklaring för den som ev var intresserad. Med du reste ragg….
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hela ditt inlägg är helt irrelevant som svar på det jag skrev, för inte ett enda ord av det du skrev motbevisar något av det jag skrev.
Så varför i hela friden mopsar du som om du är på mellisfylla….?
Allt det jag skrev ÄR stenhårda fakta som följer fysikens lagar, ja alla jävla lagar som finns.
Hörlurar oavsett form och sort kan ha jäkligt bra ljud ja. Men det är ingen lag på att de alltid är bättre än konventionella högtalare. Det beror ju på vilka lurar och vilka högtalare det handlar om.
Och oavsett vilka lurar du än tänker på så motbevisar det ändå INGET av det jag skrivit i mina inlägg.
Fattar du verkligen inte det så har du allvarliga problem med läsförståelse och kunskapsnivån om ljud och högtalare.
Skulle inte förvåna mig alls om du med din ”briljanta kunskapsnivå” i ämnet också tror att man lätt hör skillnad på olika högtalarkablar…..
Begrunda nu ovanstående, och vad du själv envisas att tjata om. Så borde du fatta att dina påståenden och grinande mot mig är irrelevant och du kör med halmgubbar..
Jag vet mycket väl vad hörlurar av olika typer kan prestera, har haft dyr Koss, Beyer, Stax elektrostatiska m fl genom åren. Jag började med ljudintresse på mitten 70 tal. Du har sannolikt inte mycket att lära mig om hifi/ljud, om en något.