2026-06-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Vill du ha tryck för en bra peng ska du leta begagnat PA om du har plats.

Satsar du lite på ett bra toppar så kan det låta riktigt bra dessutom.

Ljudprocessor med delningsfilter med time alignment så är du hemma.

Om du letar lite på blocket och Marketplace och har en budget på 30k så kommer du hitta grejer som får CV att framstå som blöjor.

Det kan ta lite tid att hitta, men det som väntar på något gott...

Själv har jag köpt processor för 2,5k (nypris 10k)

Basar 15k (nypris 40k)
Toppar 5k (nypris 45k)
Slutsteg nya 8k

Ca30k har jag lagt och systemet väger ungefär 420kg.
jo det är sant ,
Citera
2026-06-14, 14:55
Medlem
[quote=slagskott|95187459]
Mycket nöjd med cerwin vega, har en extra 15 tummare bas men funderar på en extra men inte för att det ska skallra mer utan för att ljudet ska bli fylligare
[/QUOTE

Ljudet kan definitivt bli fylligare om du kör med en extra 15 tummare..
Citera
2026-06-14, 18:40
Medlem
slagskotts avatar
[quote=Hockyfrillan2026|95191859]
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Mycket nöjd med cerwin vega, har en extra 15 tummare bas men funderar på en extra men inte för att det ska skallra mer utan för att ljudet ska bli fylligare
[/QUOTE

Ljudet kan definitivt bli fylligare om du kör med en extra 15 tummare..

Ja det blir ju nästan som att spela med en gammal monohögtalare om den inte hörs över hela spektrummet
Citera
2026-06-22, 18:10
Medlem
[quote=slagskott|95193477]
Citat:
Ursprungligen postat av Hockyfrillan2026

Ja det blir ju nästan som att spela med en gammal monohögtalare om den inte hörs över hela spektrummet

Exakt..👍
Citera
2026-06-22, 18:25
Medlem
alisvenssons avatar
Grannarna måste älska mina cerwin.vega de har dunkat takten i väggen.hela.natten! reklamslogan från.80.talet. själv hade jag ett par.cd 90.med.15 tumsbasar köpte.den.1987.nya.för.9000 sonen.fick dem häromåret.och.sålde.de.för.4000 kr der var mycket ljud för.pengarna.kan.jag säga
Citera
2026-06-22, 18:27
Medlem
GiveMeHeads avatar
Cervin Vega? Det som raggare använder?
Citera
2026-06-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Grannarna måste älska mina cerwin.vega de har dunkat takten i väggen.hela.natten! reklamslogan från.80.talet. själv hade jag ett par.cd 90.med.15 tumsbasar köpte.den.1987.nya.för.9000 sonen.fick dem häromåret.och.sålde.de.för.4000 kr der var mycket ljud för.pengarna.kan.jag säga

Vad skoj! Vill man ha kvalitet ska man köpa Cerwin Vega
Citera
2026-06-22, 20:11
Medlem
dagens cerwin vega är plywoodlådor tillverkade på ett dåligt transportband i kina. så har det typ varit senaste 30 åren.
Citera
2026-06-23, 03:46
Medlem
Pungsvings avatar
Lyssna på ljuddemos på youtube. Vissa säger det inte går att urskilja högtalare från andra, men naturligtvis går det. Annars hade man inte kunnat urskilja olika människors röster, mamman till en man som pratar på youtube hade inte känt igen rösten, osv. Folk har inte lust att spela in högtalare som spelar eftersom de låter så kasst. Bättre att veta innan man köper hur kasst de låter. Det finns ju en anledning till varför alla vill uppgradera till bättre högtalare hela tiden. De låter kasst.
Citera
2026-06-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Lyssna på ljuddemos på youtube. Vissa säger det inte går att urskilja högtalare från andra, men naturligtvis går det. Annars hade man inte kunnat urskilja olika människors röster, mamman till en man som pratar på youtube hade inte känt igen rösten, osv. Folk har inte lust att spela in högtalare som spelar eftersom de låter så kasst. Bättre att veta innan man köper hur kasst de låter. Det finns ju en anledning till varför alla vill uppgradera till bättre högtalare hela tiden. De låter kasst.

Om du menar att man kan hör skillnad på ljud på YT-klipp där man spelat in ljudet när andra högtalare spelar, så jo, man kan nog höra skillnad på sätt och vis. Men hur jäkla användbart är då det…?

När man spelar upp dessa YT-klipp så kan de ju ALDRIG låta bättre än de högtalare man just då lyssnar på.
Så för att hårdra det, lyssnar jag på ett YT-klipp med en inspelning av världens dyraste bästa största mest välljudande dunderstereo/högatalare på 500kg, och 120dB, så kommer det likförbannat inte att låta ett jota bättre än den iPad jag råkar lyssna på, eller den BT&högtalare för 500kr, eller den Skantic kombo-stereo från 70talet eller den Samsung TV med eller utan ljudlimpa jag just då lyssnar på….

Och nej… ”alla” vill inte uppgradera till bättre högtalare hela tiden…
Jag t ex har uppgraderat mina högtalare i hemmet ca 4-5 gånger sedan 70talet. De högtalare jag har nu är från ca 1990 och jag har haft dem från 2007 och har inga som helst planer på, eller behov, för att uppgradera…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-06-23 kl. 05:32.
Citera
2026-06-23, 07:36
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du menar att man kan hör skillnad på ljud på YT-klipp där man spelat in ljudet när andra högtalare spelar, så jo, man kan nog höra skillnad på sätt och vis. Men hur jäkla användbart är då det…?

När man spelar upp dessa YT-klipp så kan de ju ALDRIG låta bättre än de högtalare man just då lyssnar på.
Så för att hårdra det, lyssnar jag på ett YT-klipp med en inspelning av världens dyraste bästa största mest välljudande dunderstereo/högatalare på 500kg, och 120dB, så kommer det likförbannat inte att låta ett jota bättre än den iPad jag råkar lyssna på, eller den BT&högtalare för 500kr, eller den Skantic kombo-stereo från 70talet eller den Samsung TV med eller utan ljudlimpa jag just då lyssnar på….

Och nej… ”alla” vill inte uppgradera till bättre högtalare hela tiden…
Jag t ex har uppgraderat mina högtalare i hemmet ca 4-5 gånger sedan 70talet. De högtalare jag har nu är från ca 1990 och jag har haft dem från 2007 och har inga som helst planer på, eller behov, för att uppgradera…
Du har aldrig brytt dig om att lyssna på tester av högtalare där två par växlas fram och tillbaka med bra microfon. Lyssna med öronknoppar. Det är glasklar skillnad och bägge låter kasst på olika sätt.
Citera
2026-06-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du har aldrig brytt dig om att lyssna på tester av högtalare där två par växlas fram och tillbaka med bra microfon. Lyssna med öronknoppar. Det är glasklar skillnad och bägge låter kasst på olika sätt.

Jaha, har du hållit mig i handen genom mitt liv och vet därför allt om mig…?

På vilket sätt motsäger det du nu skrev vad jag skrev tidigare…?

Fortfarande kan ALDRIG högtalares ljud som spelas upp genom andra högtalare, låta bättre än de högtalare de spelas upp genom. Det hoppas jag verkligen du fattar…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in