Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Lyssna på ljuddemos på youtube. Vissa säger det inte går att urskilja högtalare från andra, men naturligtvis går det. Annars hade man inte kunnat urskilja olika människors röster, mamman till en man som pratar på youtube hade inte känt igen rösten, osv. Folk har inte lust att spela in högtalare som spelar eftersom de låter så kasst. Bättre att veta innan man köper hur kasst de låter. Det finns ju en anledning till varför alla vill uppgradera till bättre högtalare hela tiden. De låter kasst.
Om du menar att man kan hör skillnad på ljud på YT-klipp där man spelat in ljudet när andra högtalare spelar, så jo, man kan nog höra skillnad på sätt och vis. Men hur jäkla användbart är då det…?
När man spelar upp dessa YT-klipp så kan de ju ALDRIG låta bättre än de högtalare man just då lyssnar på.
Så för att hårdra det, lyssnar jag på ett YT-klipp med en inspelning av världens dyraste bästa största mest välljudande dunderstereo/högatalare på 500kg, och 120dB, så kommer det likförbannat inte att låta ett jota bättre än den iPad jag råkar lyssna på, eller den BT&högtalare för 500kr, eller den Skantic kombo-stereo från 70talet eller den Samsung TV med eller utan ljudlimpa jag just då lyssnar på….
Och nej… ”alla” vill inte uppgradera till bättre högtalare hela tiden…
Jag t ex har uppgraderat mina högtalare i hemmet ca 4-5 gånger sedan 70talet. De högtalare jag har nu är från ca 1990 och jag har haft dem från 2007 och har inga som helst planer på, eller behov, för att uppgradera…