Citat:
Ursprungligen postat av
Max1494
Då kan alla lika gärna leva wild and crazy och punda på, skita i jobbet, köra rally i stan
Jag tror att det bara blir värre och tyngre droger med en legalisering.
Man flyttar bara fram problemen. våld kommer alltid att finnas i olika former
och du verkar var inne på samma spår också. Du skriver själv...
"Självklart kommer legalisering av narkotika inte att eliminera fenomenet svart handel"
Nä, det blir värre och tyngre droger med en oreglerad svart marknad. Innehåll och styrka blir också omöjligt att lita på, vilket är en uppenbar riskfaktor för överdoser/förgiftningsfall. Med en reglerad drogmarknad kommer människor att kunna stoppa i sig det de vill med den dos de vill, utan risk för att t.ex påstått heroin är spetsat med eller utbytt mot superpotenta fentanylanaloger, nitazener, bedövningsmedel etc. Missbrukare av opioider vill t.ex oftast ha heroin, hydrokodon, oxikodon etc, inte superpotenta RC-kemikalier som existerar för att det är billigare och för att en svart marknad möjliggör lurendrejeri. MDMA-tabletter har varit spetsade med PMMA som ganska enkelt leder till döden genom ohejdbar höjning av kroppstemperatur. Detta problem skulle inte ha existerat med en laglig reglerad marknad. Mycket färre skulle också på eget bevåg köpa extremt svårdoserade RC-opioider i pulverform som kan vara dödliga i doser om några få milligram, varav de flesta dessutom ger en subjektivt sämre drogeffekt enligt typ alla som provat. Du behöver läsa på.
Du menar att en reform som kan minska underlaget för kriminalitet och våld inte är bra ändå, för då "flyttar man bara fram problemen?"

Nej, det spåret är inte jag inne på. Jag tycker att man ska göra bra grejer, även om de inte löser allting till 100%. Menar du att man ofta brukar resonera så om positiva förändringar, att man skiter i dem om de inte totalt eliminerar ett problem? Har du några bra exempel på reformer/lösningar som totalt eliminerat några problem?