2026-06-24, 12:25
Medlem
Upplyftens avatar
Jag har aldrig varit något Metal-fan tidigare (Jag gillade Rammsteins alla album, men det är ju knappast Metal i sig)

Nu behöver jag lite hjälp på traven att hitta 5 bra album att lyssna på i sommar. Alltså odödliga klassiker , eller det som är ansett vara det för Metalheads. Jag har ingen aning förutom att jag lyssnade på Led Zep en hel del tidigare och gillade det

Obs, ge en liten motivering varför efter era förslag, då annars det blir en listtråd och då blir moderatorn ledsen och korgar den.
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-24 kl. 13:18.
Citera
2026-06-24, 12:54
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det var en himla klurig uppgift då genren är så otroligt bred. Vem vet om du skulle gilla de "odödliga klassikerna" - de kanske inte är rätt typ av metal för dig heller?

Men ingenting hårdare än Pantera säger du. Då går t ex Slayer bort.

Aja, jag provar väl med en lite salig blandning. Utan inbördes ordning.

Helloween - Keeper of the Seven Keys pt. II
Tyska Power Metal-pionjärerna från Hamburg. Första skivan, "Walls of Jericho", lutar väl mer åt Speed Metal, andra skivan lider av halvbra låtar (tycker jag), men på tredje ovannämnda hittade de rätt till slut. En sann Power Metal-klassiker.
Bästa låtar på skivan:
Keeper of the Seven Keys
I Want Out
Eagle Fly Free

Metallica - Master of Puppets
Enligt de flesta deras mest jämna och bästa "klassiska" skiva. Det finns ett före och efter Cliff Burtons död samt ett före och efter den kanske mer välkända och lättlyssnade "Black Album/Metallica".
Bästa låtar:
Master of Puppets
Battery
Welcome Home (Sanitarium)

Iron Maiden - Piece of Mind
Vissa hade säkert sagt "The Number of the Beast" eller "Powerslave", men jag sticker ut hakan med denna. När Nicko McBrains trummor drar igång i första spåret är det bara att hålla i sig och åka med.
Bästa låtar:
Where Eagles Dare
Revelations
Die With Your Boots On

Dream Theater - Images And Words
Kanske är du en liten proggpojke/flicka? En av de mest klassiska Prog Metal-skivorna. Otroligt svårt för vissa att ta sig an, men ändå en odödlig klassiker... Inom genren.
Bästa låtar:
Metropolis—Part I: 'The Miracle and the Sleeper' 
Learning to Live
Under a Glass Moon

Dio - Holy Diver
Holy Diver har väl alla hårt, eller Pure-X version "Hår i Dajmen"? Dio, som frontat både Rainbow och Black Sabbath hade också en framgångsrik solokarriär. Här hans mest klassiska skiva.
Bästa låtar:
Holy Diver
Don't Talk to Strangers
Rainbow in the Dark

Sen kan man ju så klart snäva ner det ännu mer och genreindela det.
T. ex. fem klassiska album inom
Death Metal
Black
Thrash
Power
Prog
Speed
Symphonic
Heavy
Doom
etc. etc.
Citera
2026-06-24, 13:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det var en himla klurig uppgift då genren är så otroligt bred. Vem vet om du skulle gilla de "odödliga klassikerna" - de kanske inte är rätt typ av metal för dig heller?

Tyska Power Metal-pionjärerna från Hamburg. Första skivan, "Walls of Jericho", lutar väl mer åt Speed Metal, andra skivan lider av halvbra låtar (tycker jag), men på tredje ovannämnda hittade de rätt till slut. En sann Power Metal-klassiker.
Bästa låtar på skivan:
Keeper of the Seven Keys
I Want Out
Eagle Fly Free

Enligt de flesta deras mest jämna och bästa "klassiska" skiva. Det finns ett före och efter Cliff Burtons död samt ett före och efter den kanske mer välkända och lättlyssnade "Black Album/Metallica".
Bästa låtar:
Master of Puppets
Battery

Vissa hade säkert sagt "The Number of the Beast" eller "Powerslave", men jag sticker ut hakan med denna. När Nicko McBrains trummor drar igång i första spåret är det bara att hålla i sig och åka med.
Bästa låtar:
Where Eagles Dare
Revelations
Die With Your Boots On

Kanske är du en liten proggpojke/flicka? En av de mest klassiska Prog Metal-skivorna. Otroligt svårt för vissa att ta sig an, men ändå en odödlig klassiker... Inom genren.
Bästa låtar:
Learning to Live
Under a Glass Moon

Dio - Holy Diver
Holy Diver har väl alla hårt, eller Pure-X version "Hår i Dajmen"? Dio, som frontat både Rainbow och Black Sabbath hade också en framgångsrik solokarriär. Här hans mest klassiska skiva.
Bästa låtar:
Holy Diver
Don't Talk to Strangers
Rainbow in the Dark

Death Metal
Black
Thrash
Power
Prog
Speed
Symphonic
Heavy
Doom
etc. etc.

Tack snälla

Nu har jag lyssnat på enstaka Pantera låtar på youtube nyss (Albumet Vulgar Display of Power). Och jag vet inte alls varför jag skrev att de är för hårda , det svänger som satan, så det får jag ta tillbaka Men jag hade ett minne för länge sedan då jag lyssnade på en ny cd med Pantera och då tyckte de var på gränsen till att skapa tinnitus, eller nåt.
Citera
2026-06-24, 13:09
Medlem
Onanikrems avatar
Sabbath: Master of reality. För det är själva urgrunden förfinad.
Sabbath: Sabbath bloddy sabbath. Fortfarande soundet men mer urflippat, kanonplatta.
Motörhead: No Sleep t'til Hammersmith. Best off på steroider. Den har allt, då menar jag allt.
Maiden: Klllers. Energin i den plattan har de aldrig lyckats återskapa efter det, även om jag gillar alla deras 80tal.
Slayer: Hell awaits: Pure energy, kanske för hårt för dig om du inte gilla Pantera.

Metal - musik är musik man lär sig upptäcka. Ibland från grunden ibland startar man någonstans i mitten och söker både framåt och bakåt. Finns en otroligt stor katalog därute att upptäcka. Tyckte Motörhead: On paroll var kass när den kom ut, numera den jag lyssnar mest på av den gruppen. (Princip en förinspening av första plattan, men släpptes efter de slagit igenom)

Fem plattor är för lite för att gå igenom metal!
Citera
2026-06-24, 13:12
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Slayer: Hell awaits: Pure energy, kanske för hårt för dig om du inte gilla Pantera.

Jo- Pantera gick fint. Hade nyss fräshat upp mitt minne och lyssnat på Vulgar Display of Power , skitbra , svänger som satan
Citera
2026-06-24, 13:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jo- Pantera gick fint. Hade nyss fräshat upp mitt minne och lyssnat på Vulgar Display of Power , skitbra , svänger som satan
Kör på dem, sök dig både framåt och bakåt. Finns väldigt mycket därute.
Slayers fem första, Exodus första och Metallicas tre första lär gå hem i din stuga om Pantera gör det.

Vulgar Display rules!
Citera
2026-06-24, 13:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Bara för att kommer här 10 album blandad metal - inte klassiker, men alla bra album:

Senast redigerad av Noetlovskij 2026-06-24 kl. 14:00.
Citera
2026-06-24, 13:33
Avslutad
Kan inte komma på fem stycken på rak arm men ett album värt att lyssna på:
Periphery lll: Select Difficulty
The Price Is Wrong
Mothermouth
Marigold
The Way The News Goes…
Remain Indoors
Habitual Line-Stepper
Flatline
Absolomb
Catch Fire
Prayer Position
Lune
Citera
2026-06-24, 13:47
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Du måste ju göra från början. Hör Black Sabbaths 5 första plattor.
Citera
2026-06-24, 13:55
Medlem
Väldigt svårt att bara nämna ett fåtal grupper och några låtar, oftast vill jag ha
tung melodiöst, sedan lite mer avancerade låtar, vissa dagar så värdesätter jag
sångaren först, ibland gitarrerna, ibland dras det åt något med en kvinnlig sångare.
Det är så olika från dag till dag, finns väl några tusen låtar i ett par spellistor och dom
brukar vara väl blandade med lite av varje.

Lägger till några grupper som jag inte sett någon annan skrivit om.

Battle Beast
HammerFall
Judas Priest
Michael Schenker
Queensryche
The Ferrymen
Primal Fear
Magnus Karlsson's Free Fall
Saxon
Citera
2026-06-24, 14:06
Medlem
Klandalfs avatar
Metal är en stor genre med väldigt många subgenres, men det är kul att utforska.

Metallica - Master of Puppets är så klart given, kungarna av thrashmetal

Sabaton - Carolus Rex (den svenska versionen av albumet). Sveriges stolthet, bombastisk power metal när den är som bäst.

En Livstid i Krig, garanterad gåshud:
https://youtu.be/WBs3G1PvyfM

In Flames - Come Clarity
Göteborgs stolthet, kungarna av melodisk death metal.

Dead End med Lisa Miskowsky är en ganska bra introduktion/mjuk start till deras sound:
https://youtu.be/Pg5psyNwalk

KoRn - Follow the Leader
Nu-metal var väldigt stort under 2000talet och var en gateway för väldigt många unga när de upptäckte metal.

Freak on a Leash hade tungt rotering på MTV
https://youtu.be/jRGrNDV2mKc

Lamb of God - Sacrament
Hård, snabb, rå new wave heavy metal

Redneck. Kul video och Pantera-inspirationen är väldigt tydlig.
https://youtu.be/oqdZpxkzNvc
Citera
2026-06-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Bästa låtar på skivan:
Keeper of the Seven Keys
I Want Out
Eagle Fly Free

Bästa låtar:
Master of Puppets
Battery

Bästa låtar:
Where Eagles Dare
Revelations
Die With Your Boots On

Bästa låtar:
Learning to Live
Under a Glass Moon

Dio - Holy Diver
Bästa låtar:
Holy Diver
Don't Talk to Strangers
Rainbow in the Dark

Death Metal
Black
Thrash
Power
Prog
Speed
Symphonic
Heavy
Doom
etc. etc.
Är inte Metallica och Dio mer hårdrock?