Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Ja visst - det är en av olika möjligheter.
Att blåsa av anfallandet vore också bra.
Att inleda en vapenvila ändå bättre.
För att få slut på detta mördande.
Och som vanligt är det inte de som slåss som har något agg mot varandra. För dem är det bara ett kontrakt.
Det har hela tiden varit att folket i de stora Ryska städerna som hållits utanför och okunniga om kriget.
Så länge de inte är involverade kan kriget pågå under en matta av propaganda.
Och det är den fattigare landsbygden som stått för välståndet i de stora centrala städerna. Och de är även de som tvingas skicka män till kriget.
Men när kriget kom till Moskva bröts det hemlighetsmakeriet. Nu går det inte att dölja och låtsas som 'allt är normalt'. För folk har inte velat bry sig så länge det är något som pågår 'någonstans långt bort'
Och skulle Ryssland förlora Krim, som de håller så heligt, då är det en jättestor propagandaförlust. Och propagandaseger för Ukraina.
Krig är handling. Fred är att avstå från sådana handlingar. Fred återkommer till slut - på ett eller annat sätt. Det går också att hjälpa freden 'på traven', genom att använda ord.
Det finns ett problem med att prata om fred, när det bara är missbruk av ordet. Man ska vara klok och använda orden förnuftigt.
Lavrov har i mitt tycke varit förnuftig och det skulle varit fred om han fått råda, tror jag.
Som jag sa - sätt igång och fredsförhandla då!
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Jag vill bara kolla. Vi pratar om samma Lavrov?
Han som säger att Ukraina startade kriget mot Ryssland?
https://www.newsweek.com/lavrov-russia-ukraine-laughter-new-delhi-1785522
Nej det tycker jag inte är ok. Men det var för tre år sen. Men hans sits är ju 'omöjlig'. Skulle inte han vara utrikesminister kunde det varit ändå värre.
Och senare har ju Putin själv sagt att det är han som personligen gett ordern att gå in i Ukraina.
Lavrov ger i alla fall intrycket av att ha integritet.
Men om man vill vara hårfin, vilket jag inte tycker man ska, så betyder ordet krig att någon anser det råder krigstillstånd mellan två stater. Och det finns krigstillstånd i historien, men som aldrig utlöst någon strid. Så det kan vara sådana hårklyverier som den gode Lavrov ägnade sig åt. Men som sagt inget som jag tycker man ska.