2026-06-24, 10:19
Medlem
Madagascars avatar
Frankrike har redan upplevt värmeböljan och flera värmerekord har slagits. T ex var gårdagen den varmaste dagen någonsin enligt France Méteó (Le Monde). Och det ser ut att bli mycket varmt även idag. Nya rekord i Frankrike även idag?

I Frankrike har det inte än rapporterats särskilt många dödsfall som en direkt effekt av värmen. Men ett 40-tal har drunknat - troligen en indirekt effekt av värmen. Jag förmodar Frankrike i efterhand kommer rapportera om överdödlighet bland de äldre, som en effekt av värmen.

I Frankrike rasar (fortfarande?) skogsbränder.

I Frankrike har man stängt skolor och reducerat öppettider på andra inrättningar.

Nu sprider sig värmen. 39 grader möjligt i Södra England idag. Berlin väntas få 40 grader i helgen.

Hur ska Tyskland, UK och ev andra länder hantera detta? Kommer vi se olyckor som effekt av värmeböljan där? Dödsfall? Värmerekord?

Är du på plats? Rapportera gärna!

Ett par live-bloggar i ämnet:
https://www.bbc.com/news/live/cz9lj5nyzwvt
https://www.theguardian.com/world/live/2026/jun/24/europe-heatwave-live-news-updates-uk-record-breaking-temperatures-italy-red-alert
https://www.lemonde.fr/planete/live/2026/06/24/en-direct-canicule-l-epreuve-du-brevet-de-vendredi-est-maintenue-les-oraux-du-bac-d-environ-10-000-c andidats-ont-ete-decales_6710159_3244.html

(Eftersom (FB) Värmebölja i Frankrike (2026-06-22) - väder eller klimatförändringar? i subforat Klimat- och Geovetenskap blev korgad, försöker jag med denna i OoK.)
Senast redigerad av Madagascar 2026-06-24 kl. 10:47.
Citera
2026-06-24, 11:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Åtgärd!?

Sänk temperaturer i Sahara genom att bevattna o plantera växter så sänks temperaturen på vindarna som kommer söderifrån.

Men så enkelt kan det inte väl vara för hur skulle alla då som sysslar med klimatproblemen få sina löner/anslag?

Bonus: skapar jobb o förmodligen mindre attraktivt att resa över Medelhavet o riskera livet. Win/win
Intressant idé. Inte hört om förut. Eller jo jag har hört om idéer om gör sahara grön. Men jag har inte tänkt/hört att det kan sänka temperaturen i Europa.

+++++

På sina håll ser det ut att t o m bli varmar idag än igår i frankrike.

Chateaumeillant:

38.9C kl 11h idag

37.9C kl 11 igår
43.6C max igår

https://www.meteociel.fr/temps-reel/obs_villes.php?code2=18057003&jour2=24&mois2=5&ann ee2=2026
Citera
2026-06-24, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Le Pen vill lösa problemet med AC.

Mer AC behövs nog också, men Frankrike har problem att köra sina kärnkraftverk när det är så varmt.
Citera
2026-06-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Le Pen vill lösa problemet med AC.

Mer AC behövs nog också, men Frankrike har problem att köra sina kärnkraftverk när det är så varmt.

Typiskt kortsiktigt tänkande: Blir kallare inomhus men varmare utomhus m AC å då måste man köpa en ännu starkare AC som leder till..................
Citera
2026-06-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Typiskt kortsiktigt tänkande: Blir kallare inomhus men varmare utomhus m AC å då måste man köpa en ännu starkare AC som leder till..................
Vad menar du?
Citera
2026-06-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Vad menar du?

En AC flyttar (omvandlar) bara värmen/kylan. Ena sidan blir kallare o den andra sidan blir varmare.
Citera
2026-06-24, 12:40
Medlem
Madagascars avatar
Kl 12:

35.2C i Luxemburgträdgårdarna i Paris. Detta är varmare än kl 12 igår. Det är värst med värmeböljor i storstan - många blir ju påverkade.

40.7C i Chantonnay (vendée). Jag tror det är varmast i Frankrike just nu. Även detta är varmare än kl 12 igår. Max i Chantonnay var 44.3 igår, varmast i Frankrike igår.

/meteociel

Nationella värmerekordet i Frankrike är 46.0C (2019).
Citera
2026-06-24, 12:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kl 12:

35.2C i Luxemburgträdgårdarna i Paris. Detta är varmare än kl 12 igår. Det är värst med värmeböljor i storstan - många blir ju påverkade.

40.7C i Chantonnay (vendée). Jag tror det är varmast i Frankrike just nu. Även detta är varmare än kl 12 igår. Max i Chantonnay var 44.3 igår, varmast i Frankrike igår.

/meteociel

Nationella värmerekordet i Frankrike är 46.0C (2019).

Det kanske blir slaget nu i helgen rekordet ?
Citera
2026-06-24, 12:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det kanske blir slaget nu i helgen rekordet ?
Jag tyckte jag läste nåt om att det skulle värmeböljan i Frankrike skulle avta. Men idag verkar inte vara fallet med det...
Citera
2026-06-24, 13:28
Medlem
Madagascars avatar
Värmerekord i England/UK. Men det ser trots allt inte ut som farliga temperaturer än:

Last night was the warmest on record for some UK sites, including at Brize Norton (Oxfordshire) where temperatures only fell to 22.3C - what is known as a tropical night.

From this warm and humid start, temperatures are rocketing upwards. Even before midday we've reached 31.6C at Thorney Island (Hants).

The June record of 35.6C is going to get smashed later this afternoon, with highs of 37 or 38C likely around 15:00 BST in southern England.

This would put us well inside the top ten hottest days ever recorded in the UK.

Global heating is to blame for such unprecedented heatwaves. You may remember that last month the May record was pulverised by well over 2C - it's clear that our climate has changed.

/BBC
Citera
2026-06-24, 13:49
Medlem
Totiuss avatar
Den stora katastrofen i detta är att ”klimatvetenskapen”, media och ansvariga politiker fortfarande missar vad som driver denna stigande värme. I decennier har enorma mängder värme ackumulerats i haven på grund av ökad solinstrålning genom minskad molnighet. Samtidigt har allt fokus legat på en relativt liten ökning av lufttemperaturen som påstås orsakas av människans CO2-utsläpp. Här kan man verkligen tala om att sila mygg och svälja kameler.

Världen är mer eller mindre oförberedd på den uppvärmning som pågått i decennier men som i allt väsentligt dolts av haven. Ett episkt fiasko för vetenskap, media och politik. Det är onekligen en katastrof som heter duga – världen är inte byggd för det som nu börjar synas.
Citera
2026-06-24, 14:16
Medlem
bergsturks avatar
Alla de här "varmaste dagen någonsin!"-artiklarna är i princip bedrägerier, och beror på att en mycket stor mängd olika sätt att mäta temperatur kombineras för att få fram artiklarna. Jag har funderat i många år på att skapa en tråd som dokumenterar bedrägerierna men vet inte riktigt var jag skulle starta den.

Metoden denna gång är att titta på medeldygnstemperaturen (som i sin tur -- om den mäts med normala "klimatmetoder" -- består av genomsnittet av endast två värden, max- och mintemperatur per dygn). Värmerekordet i Frankrike är dock från 2019 om man tittar på varmast uppmätta temperatur. Tredjeplatsen vad gäller dag med högsta punkttemperatur är för övrigt från 1923 -- NITTONHUNDRAtjugotre alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in