2026-06-24, 10:23
Medlem
Såg detta klipp:

https://youtube.com/shorts/x0IP4Z7xqY0

I klippet ser vi ett flertal personer som kastar mjöl, ägg, mjölk och läsk/bubbel på en pojke invirad i någon slags utländsk flagga. Händelsen sker i Nacka, Stockholm.

När jag själv tog studenten så var det max lite öl och bubbel som man kanske fick på sig när man åkte studentflak. Och då av misstag.

Men att kasta mjöl och ägg med flit på studenter? Vafan handlar det om? Vem har infört denna ”trend” och hur i helvete har den kunnat bli etablerad?!? För mig är det väldigt konstigt beteende.

Vad är era erfarenheter av mjöl och ägg på studentfirandet?
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-24 kl. 10:26.
Citera
2026-06-24, 10:28
Medlem
DenverAirports avatar
En babbegrej.
Citera
2026-06-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Såg detta klipp:

https://youtube.com/shorts/x0IP4Z7xqY0

I klippet ser vi ett flertal personer som kastar mjöl, ägg, mjölk och läsk/bubbel på en pojke invirad i någon slags utländsk flagga. Händelsen sker i Nacka, Stockholm.

När jag själv tog studenten så var det max lite öl och bubbel som man kanske fick på sig när man åkte studentflak. Och då av misstag.

Men att kasta mjöl och ägg med flit på studenter? Vafan handlar det om? Vem har infört denna ”trend” och hur i helvete har den kunnat bli etablerad?!? För mig är det väldigt konstigt beteende.

Vad är era erfarenheter av mjöl och ägg på studentfirandet?

Förhoppningsvis en enstaka händelse men oavsett hör det inte hemma i landet Sverige på studentfirande. Nollning möjligtvis men även där tveksamt.
Citera
2026-06-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Förhoppningsvis en enstaka händelse men oavsett hör det inte hemma i landet Sverige på studentfirande. Nollning möjligtvis men även där tveksamt.
Jag pratade med en bekant för nån vecka sen som gick på en stor gata i Stockholm som berättade att ”det är studentkaos här, det ligger mjöl överallt!”.

Så det verkar vara en etablerad trend i Stockholm iallafall.
Citera
2026-06-24, 10:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det är en utländsk sedvänja från kulturer där man inte dricker alkohol. Mjöl och ägg symboliserar väl rikedom och framgång typ.
Citera
2026-06-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag pratade med en bekant för nån vecka sen som gick på en stor gata i Stockholm som berättade att ”det är studentkaos här, det ligger mjöl överallt!”.

Så det verkar vara en etablerad trend i Stockholm iallafall.

Tydligen inte alls en enstaka händelse som jag hoppades på utan en ny trend där Pommac hälls över studenten som därefter får mjöl kastat på sig exempelvis.

Snart kanske de kvinnliga studenterna som har för korta kjolar och alltför urringat blir stenade istället så man får vara glad över det lilla som i detta fall.
Senast redigerad av Knaseligas 2026-06-24 kl. 10:47.
Citera
2026-06-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det är en utländsk sedvänja från kulturer där man inte dricker alkohol. Mjöl och ägg symboliserar väl rikedom och framgång typ.

Symbolisk reningsprocess: Mjölet, ofta kombinerat med klibbiga drycker som Pommac eller champagne, kletas på för att "smutsa ner" den tidigare prydliga studenten. Det kan ses som en kontrast till den vita studentmössan och de fina kläderna.

Slutet på en era: Det är ett fysiskt bevis på att skolans strikta regler och krav är över. Den gamla skoluniformen eller kostymen ska ändå oftast kasseras efter utspringet.
Citera
2026-06-24, 10:47
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Symbolisk reningsprocess: Mjölet, ofta kombinerat med klibbiga drycker som Pommac eller champagne, kletas på för att "smutsa ner" den tidigare prydliga studenten. Det kan ses som en kontrast till den vita studentmössan och de fina kläderna.

Slutet på en era: Det är ett fysiskt bevis på att skolans strikta regler och krav är över. Den gamla skoluniformen eller kostymen ska ändå oftast kasseras efter utspringet.

Eh nej, frågade du AI eller?
Citera
2026-06-24, 10:53
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
För mig med är det ett konstigt beteende å inget som förekom på min tid. Kanske handlar om nån slags förnedring?
Citera
2026-06-24, 10:56
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
En babbegrej.
Får mig att tänka på att studenterna ska vänja sig vid mjöl. Snart hamnar de ute i landets pizzerior för att knåda undermålig pizzabas till hungriga white trash fetton.
Senast redigerad av ReklamApaNeger 2026-06-24 kl. 11:47.
Citera
2026-06-24, 11:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
För mig med är det ett konstigt beteende å inget som förekom på min tid. Kanske handlar om nån slags förnedring?
Heller aldrig varit med om något liknande på studenten? Nollningen i början kunde bli delvis både grotesk och förnedrande.
Citera
2026-06-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Heller aldrig varit med om något liknande på studenten? Nollningen i början kunde bli delvis både grotesk och förnedrande.
Heller aldrig varit med om. Helt idiotiskt i vilket fall. Förstöra både kläder och mat. Måste vara babbar som sagt. Antagligen en av de fantastiska sederna som Mona Muslim vurmade för i stället för de svenska. Nollningen kunde vara hård i Västerås förr,men inte nu längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in