2026-06-24, 09:41
Medlem
Vitiss avatar
Jag har en cykel som jag är rädd om.
Kollade på nätet på gpsspårare, vissa är ohemult dyra.
De flesta tycks sitta i baklampan, vilket då även ev cykeltjyvar känner till.
Finns det andra, mer diskreta, spårare (som inte kräver något abonnemang)?
Citera
2026-06-24, 09:49
Medlem
Det är väldigt få platser man kan placera dem på en cykel och alla dessa känner professionella tjuvar till!
Citera
2026-06-24, 09:53
Medlem
GiveMeHeads avatar
AirTag? Eller dom avger ljud när man närmar sig eller liknande? Annars skulle man kunna gömma den i styret.
Citera
2026-06-24, 10:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
AirTag? Eller dom avger ljud när man närmar sig eller liknande? Annars skulle man kunna gömma den i styret.
moto tag för android, har lite roliga funktioner utöver lokalisering.

Men pga missbruk finns det väl appar om det inte är inbyggt i os att varna för att en sån finns i närheten.
Citera
2026-06-24, 10:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
moto tag för android, har lite roliga funktioner utöver lokalisering.

Men pga missbruk finns det väl appar om det inte är inbyggt i os att varna för att en sån finns i närheten.

Webbsökte men är väl klen i förståndet för jag förstod inte hur den funkar.
En tag som man parkopplar med sin mobiltelefon? Finns det SIMkort i taggen, eller hur funkar den?
Citera
2026-06-24, 10:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Webbsökte men är väl klen i förståndet för jag förstod inte hur den funkar.
En tag som man parkopplar med sin mobiltelefon? Finns det SIMkort i taggen, eller hur funkar den?
moto tag använder bluetooth och mobiltelefoner i närheten för att ladda upp sin position till googles nätverk, räckvidd ~100 meter, batteriet räcker ~1år, inbyggd summer, har en knapp som kan användas för fjärrstyrning.
Citera
2026-06-24, 11:51
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
moto tag använder bluetooth och mobiltelefoner i närheten för att ladda upp sin position till googles nätverk, räckvidd ~100 meter, batteriet räcker ~1år, inbyggd summer, har en knapp som kan användas för fjärrstyrning.

Aha.
Så om någon slänger min cykel i skogen / stänger in den i en källare utan kontakt med omvärlden ser jag den inte?
Citera
2026-06-24, 12:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Aha.
Så om någon slänger min cykel i skogen / stänger in den i en källare utan kontakt med omvärlden ser jag den inte?
Som jag förstått saken så visas senast kända position och vilken tidpunkt senaste uppdateringen skedde.

Detta ser jag när jag loggar in på google find hub "Sågs senast kl. 11:24." samt en karta.
Citera
2026-06-24, 16:55
Medlem
Jag hade en som jag monterade inne i styrstammen och det krävdes ett speciellt verktyg för att ta bort den, såg ut som en rund stav.

Använde ett kontantkort, och kunde ställa in alla möjliga saker, typ Geofencing, vibrationslarm mm,
allt kopplat till mobilen, även följa cykeln live via karta.

Tror det var föregångaren till denna nedan.
https://bikeshop.se/bikefinder-gps-tracker-till-cykel-gen2?gad_source=1&gad_campaignid=17603179914&gbrai d=0AAAAAD7WrS3glcHDWu818oi7ZJaVANkwr&gclid=CjwKCAj wgO7RBhBKEiwAZNP85gmxMOT6lwr1Kjw6uQdPlcH96T8sn6EDB 2d0szXtxkrh7GCnIfFrYRoCCuAQAvD_BwE
Senast redigerad av peckapecan 2026-06-24 kl. 17:05.
Citera
2026-06-24, 17:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag hade en som jag monterade inne i styrstammen och det krävdes ett speciellt verktyg för att ta bort den, såg ut som en rund stav.

Använde ett kontantkort, och kunde ställa in alla möjliga saker, typ Geofencing, vibrationslarm mm,
allt kopplat till mobilen, även följa cykeln live via karta.

Tror det var föregångaren till denna nedan.
https://bikeshop.se/bikefinder-gps-tracker-till-cykel-gen2?gad_source=1&gad_campaignid=17603179914&gbrai d=0AAAAAD7WrS3glcHDWu818oi7ZJaVANkwr&gclid=CjwKCAj wgO7RBhBKEiwAZNP85gmxMOT6lwr1Kjw6uQdPlcH96T8sn6EDB 2d0szXtxkrh7GCnIfFrYRoCCuAQAvD_BwE

Tack.
Det står att det krävs abonnemang; men det specas inte.
Citera
2026-06-26, 12:25
Medlem
Citat:
Aha.

En GPS-spårare (med GPS-mottagare och koppling till mobilnätet) fungerar väl också dåligt i en källare. Både GPS-mottagaren och 4G-anslutningen drar förresten en hel del ström, så man kan behöva ladda batteriet ofta. Och om cykeln blir stulen så räcker antagligen inte batteriet så länge. (Tänk på att inte köpa GPS-spårare med GSM-mottagare om du inte vill vara begränsad till Telias nät tills det läggs ner nästa år och GSM stängs ner helt. 3G är redan avstängt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in