2026-06-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
För egen del, jag tror det är ett misstag om Ukraina slår ut de där grejorna i Belarus som de hotade med för någon dag sedan. Luksvinet väntar bara på en orsak att ansluta sig till Ryssland. Att hans armé är värdelös är dessvärre inget som hindrar att han kan sabba saker för Ukraina. Men kanske den gör uppror i stället?

Vore onekligen en fantastisk vändning i detta krig att Ryssland får både Ukraina och Belarus som fiender. På något sätt känns det som att du kan få rätt med tanke på att "allt går enligt plan" inte alls går enligt plan för Ryssland och detta skulle vara ytterligare ett tecken på det
Citera
2026-06-23, 15:01
Medlem
Jag är inte riktigt med idag men min bedömning är att "landing operations" dröjer till nästa vår. Min magkänsla säger i maj-juni nästa år när Ryzzland har tappat koncepterna.

Ni förstår det behövs också tung utrustning och broarna kommer att vara sprängda. Ukraina har ett antal tyska pontonbro-system och man förfogar säkert också över gammal Sovjetisk utrustning.

Jag hoppas så klart att det blir till hösten men man skall vara realistisk. Kanske väntar man på att Putin faller och att efterträdarna (en trojka?) har koll på kärnvapenväskan och bajsväskan.
Citera
2026-06-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Antagligen blir de ryssar som skriver kontrakt med Putin med att åka till fronten grundlurade om förutsättningarna!
Sitter folket helt i ”karantän” och vet inget vad som händer i Ukraina eller finns det gott om idioter kvar som tror på Putins lögner?
Ukrainarna slaktar 1000 - 1500 ryssar dagligen! Borde i rimlighetens namn återvända många döda ryssar varje dag till Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej dom flesta kremeras nog på plats. Många anhöriga vittnar om att dom inte får veta något om hur det går för dom som åkt iväg, så dom vet förmodligen inte alls om dom är döda eller vid liv. Dessutom är det ju ett geografiskt stort land där information styrs och censureras så det är ju nästan omöjligt att få en överblick för befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Dessutom slipper ryzzland att betala ersättning om man är ”saknad”. Dödas man i kriget så är det, med ryzzka mått mätt, ganska höga belopp det är frågan om men då måste man vara bekräftat död. Finns det ingen kropp betalas ingen ersättning ut.

Det jag har snappat upp är bl.a. En kvinna som försökte få kontakt med sin man vid fronten. Hon fick bara SMS - men till slut åkte hon till fronten själv för att träffa honom. När hon kommer dit säger de att 'han dog igår'. För mig låter det som de låtsas han är vid liv, för att slippa betala.
Och kroppar lämnas på slagfältet. Blir också billigare. Och det finns över tvåhundra videor med ryska soldater som tar sitt eget liv. De är sårade och vet att de inget är värda längre. Drönarvideor. Och de som varit vid fronten och kommit hem sårade, behandlas inte som hjältar utan som skit - typ som förlorare. Läste att det pågår tvångsrekryteringar nu. En liten stad blir plundrad på alla tillgängliga män. De blir slagna och hotade tills de skriver på. Skriver de inte på blir de nog arresterade för något påhittat motstånd mot polis, och bortförda. (samma sak som händer sedan länge i Ukraina). Finns en mycket bra dokumentär om en grupp vid fronten. Och hur en man är hemma på permission - men han återvänder självmant (men vill inte säga varför). Många är från Afrika - de luras de ska få Ryska pass, men de får slåss till de stupar. Och så alkohol försås mängder för de som är värvade och så superi när någon kommer hem. En kvinna fick välja en present för hon förlorat sin man, hon valde en köttkvarn.

Om kriget slutar kommer mycket skit dyka upp.

Folk i Ryssland verkar inte bry sig så mycket - de säger de är emot kriget, om de blir tillfrågade, men propagandan håller kritiken nere. De vet inte vad som sker. Nu kan de bli sura för internet ligger nere. Eller för det är lång kö till bensinstationen. Men det är ju likadant här - folk bryr sig inte. Inte förrän det drabbar dem själva.
Citera
2026-06-23, 15:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte riktigt med idag men min bedömning är att "landing operations" dröjer till nästa vår. Min magkänsla säger i maj-juni nästa år när Ryzzland har tappat koncepterna.

Ni förstår det behövs också tung utrustning och broarna kommer att vara sprängda. Ukraina har ett antal tyska pontonbro-system och man förfogar säkert också över gammal Sovjetisk utrustning.

Jag hoppas så klart att det blir till hösten men man skall vara realistisk. Kanske väntar man på att Putin faller och att efterträdarna (en trojka?) har koll på kärnvapenväskan och bajsväskan.
Jag tror att det är mycket troligare att Ryssland kollapsar inifrån och att kriget avslutas som en följd av det.
Alternativt att de lämnar Krim "frivilligt" eftersom situationen blir ohållbar. På samma sätt som de drog sig tillbaka från bl.a. Cherson tidigare, dvs en "strategisk omgruppering"

Jag har fortsatt hopp om att kollapsen kommer i höst.
Citera
2026-06-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Jag tror det går mycket fortare.
Det fetade:
Javisst. Det behövs mycket pontonbro-system. Men, det finns hundratals sådana i närområdet.
(Utanför Ukraina.)
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-23 kl. 15:59.
Citera
2026-06-23, 16:00
Medlem
nofjuns avatar
Artikel, Oscarsson.se:

"JUST NU: Rysk bro sprängs i luften

2026 06 23

Ukrainas specialoperationsstyrkor (SSO) har förstört en viktig järnvägsbro på den ryskockuperade Krymhalvön.

Järnvägsbron går över den Norra Krymkanalen – en 40 mil lång vattenkanal som leder vatten från floden Dnepr till Krym.

Uppgifter: Kan attackera jättebron

De senaste veckorna har Ukraina intensifierat sina attacker mot Krymhalvön och närliggande områden.

Enligt en av Rysslands mest välkända militärbloggare är upptrappningen en del av förberedelserna inför en avgörande och storskalig attack mot den strategiskt viktiga Kjertbron, som förbinder Krym med det ryska fastlandet."

Mera information i länken;

https://marcusoscarsson.se/just-nu-rysk-bro-sprangs-i-luften/?fbclid=Iwb21leASnb3pjbGNrBKdu7GV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHix3iCIrCYYX-r7SA7 ExTRUcbMwhKxZSglQwQT12-Uh76MmapqdKN1AVP4Mv_aem_jQUCve6Il--xv37sVg0e_A

...

Så nu bara en tidsfråga innan Krim är helt avskuren. Snart ryker också Kertjbron.
Citera
2026-06-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Stämmer detta då är vi närmare ett WW3:

"Belarus planerar att snart ansluta sig till Rysslands krig mot Ukraina.

Det hävdar den belarusiska oppositionen i exil som varnar den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj.

”Belarus har upphört att vara ett neutralt land”, heter det i oppositionens rapport."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/varning-belarus-gar-in-i-kriget-pa-rysslands-sida/

För att det ska bli ett världskriget måste kriget sprida sig över flera kontinenter. (Att ryzzland ligger i både Asien och Europa räknas inte, då är världskrig varje gång ryzzland är i krig)

Sist jag kollade låg Vitryssland i samma region som Ukraina och ryzzland...
Citera
2026-06-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Där tror jag du har fel i sak.
Luka har besökt och besöker Putin och hans hov många gånger sedan Rysslands invasion av Ukraina
Ett av dessa många besök som exempel:
Källa: YouTube https://share.google/mLPp3SQ8M3gEzvhps
Så var ditt bidrag belagt som falskt.
Ditt bidrag handlar om falsk ryktesspridning och anmält som sådant då det sprider mot forumets regler.

Ja, mest sannolikt är att Luka under en längre tid pressats av Putin och nu orkar eller vågar han inte stå emot Putin längre. Luka vet ju mycket väl att hans tid som president kommer att ta slut inom några dagar eller veckor efter det att Putin avgått eller avsatts.
Citera
2026-06-23, 16:53
Medlem
SSO visade hur bron över Norra Krimkanalen förstördes
Valentyna Romanenko — 23 juni, 15:03
"Middle Strike-enheter från specialoperationsstyrkorna förstörde, i samarbete med underjordiska medlemmar av SSO:s motståndsrörelse, en järnvägsbro över Norra Krimkanalen på det tillfälligt ockuperade Krim, nära byn Rozdolne."

Källa : SSO:s presstjänst

"Detaljer: Det rapporteras att SSR-drönare förstörde bron med precisa attacker natten till den 22 juni: både järnvägsspåret förstördes och ett av spannen kollapsade."
"Samtidigt rapporterade underjordiska medlemmar av SSO:s motståndsrörelse att specialutrustning för järnvägsreparationer hade anlänt till anläggningen. Den andra fasen av uppdraget inleddes. Natten till den 23 juni slog specialstyrkors drönare återigen till mot både reparationsutrustningen och resterna av bron."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/23/8040735/
Ukraina har full koll.
Citera
2026-06-23, 16:59
Medlem
Putin "märkte" ukrainska väpnade styrkors attacker mot Krim och beordrade att "reducera till noll" deras konsekvenser.
Valentyna Romanenko — 23 juni, 17:03
"Ledaren för angriparstaten Ryska federationen, Vladimir Putin, instruerade sin regering och försvarsministeriet att "vidta åtgärder för att reducera konsekvenserna av Ukrainas väpnade styrkors attacker på infrastrukturen till noll"."

"Källa: Kremlledaren vid ett operativt möte med regeringsmedlemmar, citerat av TASS och RIA Novosti

Direkt tal: "Först och främst ligger uppgiften att eliminera dessa hot hos försvarsministeriet och andra brottsbekämpande myndigheter."
----------
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/23/8040750/
Putins uttalande visar att han har noll koll och lever i en drömvärld långt från verkligheten...
Citera
2026-06-23, 17:27
Medlem
fernebos avatar
När tror ni att det är dags för attacker mot Kertjbron och vilka vapen kommer att användas?

Att de förbereder en attack råder det inte nån tvekan om i och med att luftvärnet på båda sidor bron har attackerats de senaste dagarna, men helt lätt lär det inte bli att på allvar förstöra bron. Tror inte att de har några drönare som är tillräckligt kraftfulla. Kanske attackplan med glidbomber?
Citera
2026-06-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
När tror ni att det är dags för attacker mot Kertjbron och vilka vapen kommer att användas?

Att de förbereder en attack råder det inte nån tvekan om i och med att luftvärnet på båda sidor bron har attackerats de senaste dagarna, men helt lätt lär det inte bli att på allvar förstöra bron. Tror inte att de har några drönare som är tillräckligt kraftfulla. Kanske attackplan med glidbomber?

Flamingo kryssningsroboten lär kunna sänka den där bron, ett par sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in