2026-06-24, 07:40
Medlem
Offerviljas avatar
Några andra av Tore Wretmans läckerheter:

Fryst fisk i ugn
Det här är en oerhört avancerad rätt. Tore tar fram djupfryst fisk, lägger lite räkor på fisken och stoppar in det hela i ugnen i 20 minuter. Klart!

Kokta kantareller
Att torrsteka kantarellerna först så att de får lite stekyta är ingenting för Tore, utan han tycker att det är mycket trevligare att koka dem i vatten och margarin.

Om jag var lika duktig i köket som Tore var så skulle jag idag göra hans mästersallad, men tyvärr klarar jag inte av att öppna en burk med sardeller samt hacka salladsblad, champinjoner och ägg. Sådant klarar bara en riktig proffskock som Tore av.

Den här märkvärdiga gubbjäveln kunde inte laga mat.
Citera
2026-06-24, 07:46
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Ni får mer än gärna behålla era oätbara fryspuckar till kött ni kallar mat.
För att inte nämna quorn färs, findus rätter osv osv osv
Fryspuckar är idag nästan helt borta. Det är typ bara dåliga pizzerior som serverar sådant nuförtiden.
Citera
2026-06-24, 08:23
Medlem
Hulebackens avatar
Ja, ser ut att vara reklam för margarin. Tror inte han hade använt det privat.
Citera
2026-06-24, 08:41
Medlem
heliotrops avatar
Vem bryr sig när det är mannen, hjärnan, smaklökarna bakom Toast Skagen. Lite som att klaga på att Dostojevskij skrev en halvbra novell 1859 eller att Monet gjorde en akvarell 1871 som inte var en "tiopoängare" 😅
Citera
2026-06-24, 09:19
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Vem bryr sig när det är mannen, hjärnan, smaklökarna bakom Toast Skagen. Lite som att klaga på att Dostojevskij skrev en halvbra novell 1859 eller att Monet gjorde en akvarell 1871 som inte var en "tiopoängare" 😅
Jag är ganska säker på att det inte var Tore Wretman som skapade Toast Skagen, utan kallskänkan Karin Chädström på Riche. Hon beskrivs som en extremt snäll kvinna och brydde sig inte om att bluffen Tore Wretman tog åt sig äran för den rätten.
Citera
2026-06-24, 09:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Han använder en stekspade av metall i en teflonpanna. That's a BIG no-no.

Hamburgarna ser goda ut dock.

Tror inte det där är en teflonpanna utan ett uppläggningsfat han lagt burgarna på efter stekning.
Citera
2026-06-24, 09:54
Medlem
Bra trådstart. Alltid tyckt han varit sjukt överskattad. Denna vurm för skagen en "rätt" (röra) han snodde från en stackars kallskänka. Han påminner om dagens infuencermatbloggare som aldrig lagar ngt på riktigt utan bara rör ihop ingredienser på måfå och hoppas på det bästa bara det ser bra ut ex Siri Barje Tuvessonkans mfl. Hamburgarna ser för övrigt ut som de en särunge på min hemkunskap i sjuan försökte laga.

Toast skagen och wretman = grovt överskattade
Citera
2026-06-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag är ganska säker på att det inte var Tore Wretman som skapade Toast Skagen, utan kallskänkan Karin Chädström på Riche. Hon beskrivs som en extremt snäll kvinna och brydde sig inte om att bluffen Tore Wretman tog åt sig äran för den rätten.
Du kan omöjligen vara "ganska säker" på det.
Däremot kan du ju tro att så var fallet.
Varför var Tore en bluff och hur kommer det sig att svenska stjärnkockar hyllar honom om så är fallet? Har inte forskat i ämnet själv men du verkar ju intresserad.
Citera
2026-06-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Du kan omöjligen vara "ganska säker" på det.
Däremot kan du ju tro att så var fallet.
Varför var Tore en bluff och hur kommer det sig att svenska stjärnkockar hyllar honom om så är fallet? Har inte forskat i ämnet själv men du verkar ju intresserad.

Se mitt svar ovan vänligen
Citera
2026-06-24, 10:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nej. Det är Götebörgare du tänker på. ”Falukorvshamburgare”
...vilket är skolbespisningen i göteborgs namn på den norrländska parisaren med korv men med annat namn. Kan vi avsluta diskussionen om parisare nu? Det finns två rätter med samma namn där en av dem heter Göteburgare i Göteborg. Ingen är fel, båda är (en) rätt. Finns en tråd om Parisare här på flashback om man vill diskutera detta vidare.
Citera
2026-06-24, 10:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Hamburgare var väl inte så utvecklat i Sverige -66. Idag har det nästan blivit lite snobbigt att göra hamburgare.
Min första kontakt var pannbiff mellan två skivor formfranska. Med skräck fick jag senare besöka MCD som på den tiden hade goda pommes frites.
Citera
2026-06-24, 11:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Tore snodde det bästa av den franska cuisinen och kallade det hans eget. Naturligtvis var han genialisk när det kom till mat. Vem annars kan ta en vanlig baghuette och kalla det Pain Riche, när han basade på just restaurang Riche?

Toast Skagen, Wretmans Wallenbergare, förälskade havskräftor
(från Frankrike = Écrevisses amoureuses)...
Han gjorde ju stooora, vackra kokböcker med jättefina foton på maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in