2026-06-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det där är fel. Att något en gång erövrades i krig betyder inte att det därför kan användas som evigt rättfärdigande i dag.
rent jurdiskt så är det precis så. att det hanterats i enlighet med internationell rätt som gällde då, är samma skäl till att det inte går idag.

Citat:
Right of conquest är just det som senare fasades ut i internationell rätt, särskilt efter andra världskriget, och dagens norm är att territorium inte får tas med våld och att säga att “Palestina inte existerade” ändrar inte saken.

Det spelar ju ingen roll , narnia finns inte , och om ingen är villig att ge narnierna en bit av sitt territorium, så kommer det inte finnas, världen skulle hellre hänga varande person som kallade sig narnian och var villig att slåss om det, och sätta alla deras barn och kvinnor i läger i syrien att ruttna förevigt, än att slita sönder internationell rätt.

det har redan hänt, och du backar det 100%, även om du inte gillar judar.

Citat:
Namnet på området tar inte bort att araber som bodde där hade politiska anspråk och senare en självständighetskamp och 1916 visar att de redan var en del av den kampen, långt innan sionisterna försökte skriva om historien.

de kan ha vilket anspråk somhelst, right of conquest finns ju inte längre, så det finns ingen väg fram där.
Citera
2026-06-24, 09:43
Medlem
Citat:
Hur kan du påstå att ett helt folk ska bedömas efter extremistiska grupper när många palestinier inte vill utrota judar och när deras självständighetskamp började redan 1916?

vart har jag gjort det?
Citera
2026-06-24, 09:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Det var inte det vi diskuterade. Vi diskuterade att det fanns en vilja och en rörelse. Inte att de faktiskt hade sin egen stat. Det hade ju inte sionisterna innan 1948 heller men de hade ju en sionistisk rörelse långt innan det. Precis som palestinierna. Enda skillnaden är ju att palestinierna bodde ju där redan, medans sionisterna bodde i UK.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det var precis statsbildningen vi diskuterade. Jag har inga problem med palestinsk självständighet, jag är 100% för det. Jag motsätter mig bara en palestinsk stat.

Hur kan du vara för palestinsk självständighet men emot en palestinsk stat och samtidigt använda samma logik som du accepterar för sionisterna före 1948?
Citera
2026-06-24, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
rent jurdiskt så är det precis så. att det hanterats i enlighet med internationell rätt som gällde då, är samma skäl till att det inte går idag.

Det spelar ju ingen roll , narnia finns inte , och om ingen är villig att ge narnierna en bit av sitt territorium, så kommer det inte finnas, världen skulle hellre hänga varande person som kallade sig narnian och var villig att slåss om det, och sätta alla deras barn och kvinnor i läger i syrien att ruttna förevigt, än att slita sönder internationell rätt.

det har redan hänt, och du backar det 100%, även om du inte gillar judar.

de kan ha vilket anspråk somhelst, right of conquest finns ju inte längre, så det finns ingen väg fram där.

Citat:
vart har jag gjort det?

Du gör det när du accepterar sionistisk självbestämmanderätt före 1948 men nekar palestinier samma sak i dag. Vad är skillnaden, egentligen?
Citera
2026-06-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det var precis statsbildningen vi diskuterade. Jag har inga problem med palestinsk självständighet, jag är 100% för det. Jag motsätter mig bara en palestinsk stat.

Du skrev:
Citat:
Faktum är att palestinierna inte hade någon statsbildningsrörelse öht förrän på 1960-talet.
I inlägg: (FB) ”Alla kan bli dödade” om den Gula Linjen korsas

Detta var vad jag påpekade inte stämmer. Så sluta försök gaslighta, stå för att du återigen kasta ur dig något som helt enkelt inte stämmer
Citera
2026-06-24, 09:45
Medlem
Citat:
Du får ju faktiskt ge mig en källa samt citera och visa. Annars är det omöjligt för mig att verifiera. Men jag kan däremot bjuda på faktiska källor som säger emot dig, för att visa hur man ska göra.

https://www.palquest.org/en/highlight/31109/iv-palestine-war-and-nakba
https://www.palestinestudies.org/en/node/192927

https://www.bbc.com/news/articles/ckgr71z0jp4o

https://palestinecampaign.org/resources/history/

kolla up vem som ledde "Arab Higher Committee formed in 1936"

tack för att du bekräftade det jag skrev. även om jag fortfarande rekomnderar att du läser lite, och då givetvis inte "pala-narnia"
Citera
2026-06-24, 09:47
Medlem
Citat:

tack för att du bekräftade det jag skrev. även om jag fortfarande rekomnderar att du läser lite, och då givetvis inte "pala-narnia"

Om det nu skulle stämma. Hur förändrar det att palestinierna kämpade för en egen stat redan innan 1948? Det du skriver har ju inget med saken att göra.
Citera
2026-06-24, 09:48
Avstängd
Citat:
Du får ju faktiskt ge mig en källa samt citera och visa. Annars är det omöjligt för mig att verifiera. Men jag kan däremot bjuda på faktiska källor som säger emot dig, för att visa hur man ska göra.

https://www.palquest.org/en/highlight/31109/iv-palestine-war-and-nakba
https://www.palestinestudies.org/en/node/192927

https://www.bbc.com/news/articles/ckgr71z0jp4o

https://palestinecampaign.org/resources/history/

Citat:

Ja, Arab Higher Committee leddes av Amin al-Husseini, men 1916 visar att palestiniernas självständighetskamp fanns långt innan. Du blandar ihop en ledare med ett helt folk och det håller inte.
Citera
2026-06-24, 09:48
Medlem
Citat:
Du gör det när du accepterar sionistisk självbestämmanderätt före 1948 men nekar palestinier samma sak i dag. Vad är skillnaden, egentligen?
inte självbestämmande rätt, rätten till ett eget land och nation.

den första har alla individer rätt till, rätten till ett eget land och nation gavs friviligt av den suvärna till judarna (som naturligtvis inkluderade de sionistiska judarna)
Citera
2026-06-24, 09:49
Avstängd
Citat:
inte självbestämmande rätt, rätten till ett eget land och nation.

den första har alla individer rätt till, rätten till ett eget land och nation gavs friviligt av den suvärna till judarna (som naturligtvis inkluderade de sionistiska judarna)

Det där är bara ett sätt att skriva om historien. “Gavs frivilligt” av vem, exakt, och på vilket sätt gjorde det att palestiniernas rätt försvann? 1916 visar att araber i området redan då kämpade för självständighet, så det är inte sant att bara den ena sidan hade rätt till land och nation.
Citera
2026-06-24, 09:52
Medlem
Citat:
Om det nu skulle stämma. Hur förändrar det att palestinierna kämpade för en egen stat redan innan 1948?

att araberna inte ville ha en egen stat till. och att de misslyckades, både som en bredare grupp, men även som en myrid av "palstiners-subgrupper", undtaget skulle väll vara israeliska-palestiner, de har ju allt det där som man kan önska och fantisera att "självbestämmande" inbegriper.

Citat:

Det du skriver har ju inget med saken att göra.

så du menar på att Arab higher komiti inte representerar "proto-palestinerna" utan de var något helt annat.... bitch plz....
Citera
2026-06-24, 09:54
Medlem
Citat:
att araberna inte ville ha en egen stat till. och att de misslyckades, både som en bredare grupp, men även som en myrid av "palstiners-subgrupper", undtaget skulle väll vara israeliska-palestiner, de har ju allt det där som man kan önska och fantisera att "självbestämmande" inbegriper.

Du bara fortsätter att svamla djupare och längre bort från sakfrågan med massa ovidkommande trams. Palestinierna kämpade för självständighet innan 1948, det är väldokummenterat och belagt. Vill du vara faktaresistent så är det din ensak men du outar dig själv som ett oseriöst troll.
Senast redigerad av Cronos420 2026-06-24 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in