Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Varför skulle palestinierna inte få en stat om självbestämmande gäller som princip och om du menar att frågan är felställd,
Av samma skäl som mitt självbestämmande inte kan ge mig "det stora slö-kalifatet" som inkluderar din morsas trädgård, där getter är förbjudna och judar inte kan äga hem eller bo antar jag, det finns ingen sådan rätt, även om man kallar den folkrätt och jag har röstat för att det är så tillsammans med andra....
Citat:
vad är då din egen regel för vem som får stat och vem som inte får det?
Internationel rätt givetvis, den äldre som gav oss tex sverige som det ser ut idag, eller den nya där det står oss fritt att ge bort en bit av sverige till tex samerna, om det är vår önskan. (finns ju några gråzoner oxo , men de är inte precis relvanta i det här fallet)
Citat:
Hur skiljer du dessutom på att tala om folkrätt och att bara använda ord som passar din tes?
tvärtom, jag utgår enbart från skriven internationell rätt, även om den inte skulla pass min tes, för den finns ju där oavsett, och min tes kan ju aldrig ha som utgångspunkt att vi ska riva up den som utgångspunkt.
Hur kan du själv navigera och leva med den tunga kritik som riktas mot sverige av bla (men även eurparådet och andra) FN:s rasdiskrimineringskommitté? känner du att det är rätt att förtrycka samer och neka dem sitt självbestämmande just för att de är samer, eller är din strategi att klandra judarna för att så att säga, tvätta din smutsiga och minst sagt snedrivna "godhet" genom att ställa dig på samiska nackar medans du viftar om orättvisorna kring det imaginära kalifatet i jdarnas hemland?
i mitt fall så är det ju skillnad på skriven internationell rätt och sedvanerätt, den ena ger konskvenser utifrån bindande domslut, den andra bygger ju på frivilighet och att man i praktiken efterlver den, oavsett om man som sverige röstat ja, för det med andra, eller om man röstade nej men endå i praktiken tillämpar den.