2026-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de har ju aldrig gjort det tidigare heller. Det är inte första kriget i Gaza. Om Israel verkligen försökte utplåna palestinierna skulle de givetvis lämna Gaza och andra länder som verkligen trodde att det pågick folkmord skulle ju släppa in dem då också.

Många har lämnat Gaza, många kan inte och många vill inte.

Ingen ville ta emot judarna heller. Menar du att det innebär att de inte blev folkmördade?
Citera
2026-06-23, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Ingen ville ta emot judarna heller. Menar du att det innebär att de inte blev folkmördade?

Behöver jag förklara skillnaden mellan Europa 2026 och Europa 1939?

Om Keir Starmer, Pedro Sanchez och Emanuel Macron på riktigt trodde att Israel folkmördade palestinier i Gaza, tror du att de inte skulle börja evakuera dem därifrån? Jag frågar inte om vad svenska politiker på vänsterkanten trodde utan specifikt Starmer, Sanchez och Macron som hade fulla möjligheter att ta in åtskilliga hundra tusen palestinier på ett par dagar om de så skulle vilja.
Citera
2026-06-23, 19:46
Medlem
Citat:
Behöver jag förklara skillnaden mellan Europa 2026 och Europa 1939?

Om Keir Starmer, Pedro Sanchez och Emanuel Macron på riktigt trodde att Israel folkmördade palestinier i Gaza, tror du att de inte skulle börja evakuera dem därifrån? Jag frågar inte om vad svenska politiker på vänsterkanten trodde utan specifikt Starmer, Sanchez och Macron som hade fulla möjligheter att ta in åtskilliga hundra tusen palestinier på ett par dagar om de så skulle vilja.

Länder hade fulla möjligheter att ta in judar när det begav sig också. Omvärlden var väl medvetna om vad som skedde. Menar du att det är ett bevis för att inget folkmord skedde?
Citera
2026-06-23, 19:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Länder hade fulla möjligheter att ta in judar när det begav sig också. Omvärlden var väl medvetna om vad som skedde. Menar du att det är ett bevis för att inget folkmord skedde?

Nej jag pratar om idag. Inte Europa på 1930-talet. Svara på frågan, tror du på riktigt att Starmer, Macron och Sanchez INTE hade evakuerat palestinier från Palestina om de verkligen trodde att Israel folkmördade palestinier? Tycker du det är en svår fråga att svara på? Vilken del av frågan är svår tycker du?
Citera
2026-06-23, 20:20
Medlem
JaJa, som vanligt. Israel gör ett fantastiskt jobb och försvarar sig mot alla blodtörstiga terrorister som angriper.
FN och SVT skriver artiklar om att Israel dödar barn.
Citera
2026-06-23, 20:22
Medlem
Citat:
Nej jag pratar om idag. Inte Europa på 1930-talet. Svara på frågan, tror du på riktigt att Starmer, Macron och Sanchez INTE hade evakuerat palestinier från Palestina om de verkligen trodde att Israel folkmördade palestinier? Tycker du det är en svår fråga att svara på? Vilken del av frågan är svår tycker du?

Ja, din tröge fan. Precis som med judarna när ingen ville ta emot de trots att omvärlden såg vad som skedde.

Men du menar på att inget folkmord mod judar skedde eftersom ingen ville ta emot de?
Citera
2026-06-23, 21:12
Medlem
Citat:
Och du missade helt att bostäderna användes som civila sköldar av Hamas? Hur är det ens möjligt att missa det? Varför har inte lika mycket infrastruktur förstörts i Libanon?

Sionist propaganda. Finns inget som styrker detta. Däremot finns det enormt mycket belägg, faktiska incidenter och dokumentation om när IDF medvetet har ihjäl allt från amubalansförare till journalister till civila barn.
Citera
2026-06-23, 21:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Sionist propaganda. Finns inget som styrker detta. Däremot finns det enormt mycket belägg, faktiska incidenter och dokumentation om när IDF medvetet har ihjäl allt från amubalansförare till journalister till civila barn.

Vaddå propaganda, det finns hur mycket dokumentation som helst. I en del kvarter hade varje hus en Hamastunnel.
Citera
2026-06-23, 21:14
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Jag frågade inte om bevis, jag frågade vad du trodde. En jävligt enkel fråga som en person med ett tvåsiffrigt IQ borde klara av att besvara.

Har du en provionsmodell som ger olika mycket betalt utifrån hur pass avledande dina argument är, och blir bestraffad när du inmålas i hörn och förlorar argument?

Du reagerar så starkt när någon stjälper dina bot-mantran. Antingen så är omvärldens insläppande av folkgrupper ett bevis för att folkmord begåtts, eller så är det inte det.

Om det är det, så gäller det både Israel och Palestina. Om det inte är det, så gäller det både Israel och Palestina. Plättlätt!
Citera
2026-06-23, 21:18
Medlem
Citat:
Vaddå propaganda, det finns hur mycket dokumentation som helst. I en del kvarter hade varje hus en Hamastunnel.

Kom då med seriösa och opartiska källor som styrker detta. Jag väntar.
Citera
2026-06-23, 21:27
Medlem
Citat:

Då kan du väl visa belägg för att "IDF medvetet har ihjäl allt från ambulansförare till journalister och civila barn".

Att ambulansförare, journalister och barn har dött i kriget ifrågasätter ingen. Men många ambulansförare och journalister har varit Hamas och även en hel del barn har varit Hamas eftersom Hamas aktivt rekryterar krigare som är underåriga.

Och även om journalister och barn inte har varit Hamas men ändå dödats behöver det inte ha varit medvetet. Och även om det har varit medvetet behöver det inte ha varit olagligt. För hör och häpna, i krig dör ibland civila pga omständigheter, och i krig dödas ibland civila eftersom det är nödvändigt för att nå ett militärt mål. Och krigets lagar är inte skrivna av pacifister utan har tvärtom som syfte att möjliggöra krig mellan parter. Det är tillåtet att döda civila när man bekämpar ett militärt mål, så länge befälhavaren har gjort en proportionalitetsbedömning före anfallet.

Så när man utan att redovisa de enskilda fall man menar är krigsbrott ändå hävdar att det finns fall som är krigsbrott blir det inte mycket att diskutera.

"Journalisten" Ahmed Wishah dödades häromdagen i en IDF-attack. IDF hävdar att han är krypskytt i Hamas. Andra skriker att IDF har dödat en journalist. IDF har tillgång till underrättelsematerial och ansåg att de dödade en terrorist. Vem är du att säga att det var en journalist som dödades? Du vet ju inget om vad han gjorde och inte gjorde? Hela kriget handlar om tiotusentals enskilda sådana här incidenter. För en oinsatt är det lätt att tro sig se krigsbrott där det samtidigt för IDF är uppenbart att insatsen är militärt legitim.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-23 kl. 21:33.
Citera
2026-06-23, 21:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kom då med seriösa och opartiska källor som styrker detta. Jag väntar.

https://www.johnspenceronline.com/urban-warfare
https://stratcomcoe.org/cuploads/pfiles/hamas_human_shields.pdf
https://www.wsj.com/world/middle-east/hamas-military-compound-found-beneath-u-n-agency-headquarters-in-gaza-7e29c758
https://www.wilsoncenter.org/blog-post/hamas-and-gazan-tunnels
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in