2026-06-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Nejdå. Jag har bara känt mig manad att påpeka att idén är efterbliven. Tolka det som du vill.
Varför är den efterbliven? Nämn ett folkmord som slutat utan militär intervention eller som FN stoppat på egen hand?

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Reste svenskar till Syrien och Ukraina innan krigen som ett slags förebyggande syfte att vara redo när kriget väl började menar du?

Om det inte går att komma till kriget så blir det svårt att kriga i kriget. Det hoppas jag du förstår
Nej, men konflikten mellan Israel och Palestina började 1948 och mellan 1948 och 2023 var det fullt möjligt att åka till Palestina utan några större hinder.
Citera
2026-06-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Varför är den efterbliven? Nämn ett folkmord som slutat utan militär intervention eller som FN stoppat på egen hand?

Nej, men konflikten mellan Israel och Palestina började 1948 och mellan 1948 och 2023 var det fullt möjligt att åka till Palestina utan några större hinder.

Att åka ner med bössan leder inte till en militär intervention av typen FN-intervention (dvs det som faktiskt krävs).

Du kan själv inte komma på vad nyttan skulle vara och det är pga att det är en efterbliven idé, kläckt av en efterbliven person som inte tänkte ett steg längre innan han gjorde en efterbliven tråd.
Citera
2026-06-23, 10:55
Medlem
Citat:
Att åka ner med bössan leder inte till en militär intervention av typen FN-intervention (dvs det som faktiskt krävs).

Du kan själv inte komma på vad nyttan skulle vara och det är pga att det är en efterbliven idé, kläckt av en efterbliven person som inte tänkte ett steg längre innan han gjorde en efterbliven tråd.
När har FN stoppat ett pågående folkmord på egen hand? Visa upp såna exempel!
Citera
2026-06-23, 11:00
Medlem
Citat:
När har FN stoppat ett pågående folkmord på egen hand? Visa upp såna exempel!

När har Bosse från Säffle stoppat ett på egen hand?
Citera
2026-06-23, 11:06
Medlem
Citat:
När har Bosse från Säffle stoppat ett på egen hand?
Tror du att frivilliga handlar om en enskild person som ska stoppa det eller det handlar om en som drar sitt strå till stacken?
Citera
2026-06-23, 11:10
Medlem
Citat:
Tror du att frivilliga handlar om en enskild person som ska stoppa det eller det handlar om en som drar sitt strå till stacken?

Ingen vill dra ett efterblivet strå till en efterbliven stack. Din idé är idiotisk.

Tror vi har gått igenom detta tillräckligt många gånger nu så jag tackar för mig.
Citera
2026-06-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ingen vill dra ett efterblivet strå till en efterbliven stack. Din idé är idiotisk.

Tror vi har gått igenom detta tillräckligt många gånger nu så jag tackar för mig.
Så Palestinas militär är efterbliven? Och det är efterblivet att vilja skydda civila från folkmord?

Vet du vad jag tror? Jag tror du att du blev kränkt av min TS.
Citera
2026-06-23, 20:50
Medlem
Koodas avatar
Det är ju Hamas ni strider för då. Varför kriga mot det starkt fördömda ISIS men sida vid sida med Hamas som är hundra gånger värre. Det är en terrorist armé som styr Gaza och en terrorist regim som styr Iran. Det finns inga val så "rösta rätt" existerar inte. Men ändå tar vänster-aktivister terroristerna sida, varför? Jo för dom bryr sig inte om befolkningen utan hatar judar och Trump. Hade vi hjälpt Israel att få bort Hamas hade vi befriat folket och Israel kunde inte ha kunnat bomba sönder hel Gaza. Men Jude hatet är starkare än någonsin.

Politiker vurmar för folk som skulle döda alla judar om dom kunde, muslimerna, precis som i Nazityskland. Dom stödjer ett nytt folkmord på judar och skriker om folkmord på muslimska terrorister.
Citera
2026-06-23, 20:56
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Så Palestinas militär är efterbliven? Och det är efterblivet att vilja skydda civila från folkmord?

Vet du vad jag tror? Jag tror du att du blev kränkt av min TS.
Palestinas militär, menar du Hamas då? För dom står definitivt inte på befolkningens sida.
Citera
2026-06-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Av samma anledning som när Batikkärringarna hade "skicka mig istället" kampanjen blev erbjudna betald flygresa till Afghanistan, då blev det knäpp tyst.

Väsnas går men ingen vill riskera livet när de bara väntar på nästa stora grej att protestera emot.

De vill synas och bli beundrade för sitt "mod" att stå på barrikaderna.

Greta försökte åtminstonde leverera knark och kondomer med båtarna och gjorde stort väsen att de blev misshandlade. Hon hade inte dugt till att försvara ett sandslott.

Å de som var från Gaza ville inte mista sin gräddhylla här i Sverige mot flugor och skit.
Vem erbjöd gratis flygresa, och hur skulle det kunna bli "istället"? Missat den kampanjen.
Citera
2026-06-23, 21:59
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Det är intressant att du förklarar avsaknaden av militär mobilisering med att 'sionister' inte vill att det ska hända. Det blir ett sätt att flytta fokus från vad Palestinarörelsen själv gjort, eller snarare inte gjort, under 80 år. Om ingen tagit initiativ till att organisera militärt engagemang trots lång tid och stort engagemang, så är det rimligt att titta på interna faktorer snarare än att lägga allt ansvar på en extern aktör. Men i sak försvagar det inte mitt resonemang om att Palestinarörelsen gjort en massa felsteg vare sig det skulle vara styrt av Sionister eller inte. Det visar bara att Palestinarörelsen gjort en massa dåliga och irrationella beslut, så påståendet att detta beror på att det är en dålig idé blir därför för svagt för att vara trovärdigt. Dessutom, om man utgår från att det pågår ett folkmord så har historien visat att militär intervention oftast varit nödvändig för att stoppa det. Att då hävda att det är en 'dålig idé' att militärt engagera sig blir motsägelsefullt och måste förklaras. Vissa säger FN-trupper, men sådana har aldrig på egen hand lyckats stoppa eller förhindra ett folkmord någonsin i hela dess historia. Det enda vi med beprövad erfarenhet är militärt motstånd mot regimen som begår folkmord, så att avfärda militära interventioner som dåliga måste utvecklas varför de är dåliga.

Egentligen är tråden i sig inte speciellt kontroversiell. Istället är det en ganska intressant tråd om man inte tar den personligt, som vissa gör, eftersom det visar hur starkt intresse det finns för militär hjälp i olika krig och konflikter medan det är noll i andra. Skulle någon starta en tråd som handlade om varför fler svenskar åkte och tog värvning i IS än i Ukraina, trots att IS var tabu och Ukrainastöd hade ett extremt starkt stöd i de breda folklagren hade jag inte sett det som ett personangrepp bara för att jag själv stödjer Ukraina. Jag hade trots det kunnat svara sakligt att det kan ha berott på att många av de invandrarungdomar som rekryterade sig till IS gjorde det för att de kände en starkare ideologisk närhet till IS och dessutom kom från miljöer där många äldre varit militärer i väpnade konflikter vilket kan skapa ytterligare ett incitament. En annan anledning kan också vara effektiv rekrytering från Moskéer, samt att många kom från en social miljö där framtidshoppen var svaga och där man i IS såg en mening. De flesta som stödjer Ukraina är i huvudsak svenskar, och de flesta av dessa har troligtvis vuxit upp i bättre sociala miljöer där det funnits bättre alternativ till materiell och social framgång och att det gjort att färre var villiga att ta sådana steg.

Ser du, rent analytiskt är det väldigt intressant att diskutera detta. Men istället för att göra det såg ni det som ett angrepp på er, inget annat. Det tyder på att frågan är känslig och att ni kände er dumma.
Jag tog upp sionister pga din jämförelse med IS och Ukraina, där det var just sionister som kampanjade för att folk skulle åka ner.

Eftersom det är kontraproduktivt för den pro-palestinska sidan att dra igång någonting sådant skulle alternativet vara att sionister gjorde det även där. Men de har inte heller intresse av att pracka på folk propaganda som går ut på att få dem att vilja döda judar, på samma sätt som man gjorde med rysshat och Assad-hat.

Palestinarörelsens dåliga idéer har i huvudsak kommit från judar som avsiktligt ger den dåliga idéer. Just den dåliga idé du talar om skulle dock vara kontraproduktiv även för dem. Jag har skrivit detta till dig massor av gånger och du fortsätter att inte låtsas om det, sannolikt för att du egentligen vet hur långsökt allt du skriver är.
Citera
2026-06-23, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tänker att Palestinier och dom som sympatiserar med Palestina vill ha en fredlig och långsiktigt hållbar lösning helt enkelt. Det är väl det som man försökt med sedan 1948-2023. Då blir det ju lite kontraproduktivt att konspirera krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in