Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Det är intressant att du förklarar avsaknaden av militär mobilisering med att 'sionister' inte vill att det ska hända. Det blir ett sätt att flytta fokus från vad Palestinarörelsen själv gjort, eller snarare inte gjort, under 80 år. Om ingen tagit initiativ till att organisera militärt engagemang trots lång tid och stort engagemang, så är det rimligt att titta på interna faktorer snarare än att lägga allt ansvar på en extern aktör. Men i sak försvagar det inte mitt resonemang om att Palestinarörelsen gjort en massa felsteg vare sig det skulle vara styrt av Sionister eller inte. Det visar bara att Palestinarörelsen gjort en massa dåliga och irrationella beslut, så påståendet att detta beror på att det är en dålig idé blir därför för svagt för att vara trovärdigt. Dessutom, om man utgår från att det pågår ett folkmord så har historien visat att militär intervention oftast varit nödvändig för att stoppa det. Att då hävda att det är en 'dålig idé' att militärt engagera sig blir motsägelsefullt och måste förklaras. Vissa säger FN-trupper, men sådana har aldrig på egen hand lyckats stoppa eller förhindra ett folkmord någonsin i hela dess historia. Det enda vi med beprövad erfarenhet är militärt motstånd mot regimen som begår folkmord, så att avfärda militära interventioner som dåliga måste utvecklas varför de är dåliga.
Egentligen är tråden i sig inte speciellt kontroversiell. Istället är det en ganska intressant tråd om man inte tar den personligt, som vissa gör, eftersom det visar hur starkt intresse det finns för militär hjälp i olika krig och konflikter medan det är noll i andra. Skulle någon starta en tråd som handlade om varför fler svenskar åkte och tog värvning i IS än i Ukraina, trots att IS var tabu och Ukrainastöd hade ett extremt starkt stöd i de breda folklagren hade jag inte sett det som ett personangrepp bara för att jag själv stödjer Ukraina. Jag hade trots det kunnat svara sakligt att det kan ha berott på att många av de invandrarungdomar som rekryterade sig till IS gjorde det för att de kände en starkare ideologisk närhet till IS och dessutom kom från miljöer där många äldre varit militärer i väpnade konflikter vilket kan skapa ytterligare ett incitament. En annan anledning kan också vara effektiv rekrytering från Moskéer, samt att många kom från en social miljö där framtidshoppen var svaga och där man i IS såg en mening. De flesta som stödjer Ukraina är i huvudsak svenskar, och de flesta av dessa har troligtvis vuxit upp i bättre sociala miljöer där det funnits bättre alternativ till materiell och social framgång och att det gjort att färre var villiga att ta sådana steg.
Ser du, rent analytiskt är det väldigt intressant att diskutera detta. Men istället för att göra det såg ni det som ett angrepp på er, inget annat. Det tyder på att frågan är känslig och att ni kände er dumma.
Jag tog upp sionister pga din jämförelse med IS och Ukraina, där det var just sionister som kampanjade för att folk skulle åka ner.
Eftersom det är kontraproduktivt för den pro-palestinska sidan att dra igång någonting sådant skulle alternativet vara att sionister gjorde det även där. Men de har inte heller intresse av att pracka på folk propaganda som går ut på att få dem att vilja döda judar, på samma sätt som man gjorde med rysshat och Assad-hat.
Palestinarörelsens dåliga idéer har i huvudsak kommit från judar som avsiktligt ger den dåliga idéer. Just den dåliga idé du talar om skulle dock vara kontraproduktiv även för dem. Jag har skrivit detta till dig massor av gånger och du fortsätter att inte låtsas om det, sannolikt för att du egentligen vet hur långsökt allt du skriver är.