Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Dina argument håller inte. Palestinarörelsen har vid flera tillfällen gjort aktioner som de facto varit dömda att misslyckas redan från början, som jag nämnde Ship to Gaza, och att skylla alla misslyckanden på Sionismen tar inte bort det faktum att dessa idéer inte fungerat men ändå beprövats av Palestinarörelsen. Om det vore som ni säger, att det är för att idén är dålig eller "efterbliven" hade ni också undvikit sådana aktioner som Ship to Gaza eller aldrig korrumperats av dåliga idéer alls under dessa 80 år. Detta är alltså inte orsaken, även om du försöker älta den så gör det inte den till en sanning.
Nu pratar inte jag om folk i allmänhet eftersom dessa kan vi räkna bort direkt. Det är inte folk i allmänhet som har en negativ syn på Rysslands invasion av Ukraina som utgör den gruppen som har störst potential, eller "riskgruppen" om man så vill, att åka dit och strida. Hade det varit den grupp vi utgått ifrån hade vi troligtvis haft tusentals fler som åkt till Ukraina för att krigal. Detsamma gäller med Israel. Även om 78% har en negativ syn är det inte målgruppen för att kunna ta sitt pick och pack, för frågan är om dessa 78% anser att frågan om Palestina tillhör deras topp tio viktigaste frågor, och den stora majoriteten av dem ser inte Palestinafrågan som den topp tio viktigast så därför är det inte speciellt sannolikt att de har motivation nog att åka ner. De jag talar om är istället de mest aktiva och engagerade, d.v.s. Palestinaaktivisterna som faktiskt går på demonstrationer och deltar i andra aktioner. Jag vet såklart inte vilka dessa människor är, men min bild är att det i huvudsak rör sig om dessa typer av människor och bland dem finns det ett extremt lågt intresse för militära aktioner då de tillhör grupper där sådant generellt inte prioriteras.
Låter det som en orimlig förklaring?
Jag vet inte om det finns nåt sätt att mäta Ship to Gazas inverkan. Kanske bidrog det till att minska Israels legitimitet, kanske inte. Det kan iallafall inte ha varit lika destruktivt som att skicka folk i döden för ingenting. Du likställer något där resultatet är oklart med något där det är solklart dåligt.
Ditt resonemang förutsätter att idén att åka och kriga ständigt ligger i luften, som något aktivister spontant skulle kunna få för sig att göra. Det du har framfört till stöd för det var i början av tråden, när du jämförde med IS- och Ukraina-resenärer. Men där rörde det sig om högst medveten organisering och propagering från parter som genuint hade intresse av att skicka folk i döden, som gärna ville se broderkrig i Europa och Mellanöstern. Något sådant finns inte här. Antisionister med lite hjärna förstår att det är en dålig idé och sionister vill inte heller propagera för att folk ska vilja döda judar.
Du gör misstaget att inte göra skillnad mellan de stridande och de som mobiliserar dem. De som åkte till IS och Ukraina var de som var mottagliga för propagandan, inte propagandisterna själva. Sionister hade de facto intresse av att islamister krigade mot deras hatobjekt Assad i Syrien. De hade också intresse av att europeiska nationalister både dog i Ukraina och försvagade Ryssland - som precis hade stoppat IS från att avsätta Assad, och som, om det inte varit upptaget i Ukraina, skulle ha ryckt in med full kraft för att försvara Iran vid ett potentiellt sionistiskt angrepp.
Det finns ingen som genuint tjänar på att mobilisera utlänningar för att kriga i Gaza. Antisionister med den kapaciteten förstår att man besegrar Israel genom att få stopp på den globala korruption som är dess livsnerv, och att man gör det genom att sprida sanningen om den.