Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Folkrätt är inte opinionsnack och den blir inte svagare bara för att du ogillar den och sedvanerätt är en del av folkrätten men långt ifrån allt.
Ja, främst för att inget land bryr sig om sedvanrätten, sverige bryter mot den på daglig basis, och då är det dessutom på sedvanrätt som vi aktivt sagt Ja till...
ett bra exempel om du inte vill framsåt som judehatare när du "kritisera inte judar", du behöver itne säga tack.
Citat:
Så vad är det egentligen du invänder mot här: att du tycker principerna är för gamla eller att du inte har något bättre att sätta i stället?
Jag förhåller mig till skriven internationell rätt, kontra den känslosåsbaserade. blir fånigt att behöva argumentera mot någons känslåsås och 50 muslimska/diktatorer/bög-hängare i FN tycker faktist håller med, när det är helt uppenbart står i direkt strid mot skriven internationell rätt. (tex fn stadgar, ICJ möjlighet att fälla och utdöma i mål, kapitel 7 resolutioner i säkerhetsrådet mm).
blir som att höra pedofiler förklara att barn älskar ju visst det... så låt oss bortse ifrån lagen....
Citat:
Om du vill avfärda folkrätten får du åtminstone förklara vilken rättsgrund du tänker dig ska gälla i stället.
Jag är en stor förespråkare av internationell rätt i sin moderna tappning (fram tills ww3 startar, då har den misslyckats), det är därför jag vänder mig emot din och även andras känslosås, vi ska inte tillåta byggande av muslimska kalifat eller putin-imperium ,för att några, eller många ogillar judar, det har ju båda två en visst inflytande på det senaste världskriget (det som skrotade nationernas förbund, och det raka "right of conquest" som det något misslyckat försökte ändra på.