2026-06-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ju det ni gör hela tiden med judar. Och det blir extra relevant när ni snackar om "folkmord".
Vilka ni?
Citera
2026-06-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det kan ju inte hålla i högre instans. Hamas är ett politiskt parti.

Det är som att säga att Moderaterna eller Miljöpartiet är vildar och ociviliserade.
Om han hade skrivit Hamas.
Citera
2026-06-23, 09:49
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enonil
Svenskar är en folkgrupp, stockholmare är inte en folkgrupp enligt tidigare definition. De som lyckats överleva i Gaza och Västbanken är Palestinier, de är en folkgrupp (enligt tidigare definition).
Vad är det som är svårt att förstå för er?
Fast de är bara en folkgrupp om de benämns som Palestinier. Att Gaza sen är homogent förändrar inte att man fortfarande kan vara Gazabo och vara Israel (eller något annat). Men när frågan ändå är uppe - varför tillåts de vara homogena men inte västvärlden? Jag tror inte någon skulle reagera ifall någon skrev att Reykjaviksborna är vildar. Att ha en lag där några behandlas olika utifrån ursprung (rätt ursprung) känns rasistisk i sig. Sen är ju inte de som lagen skyddar i minoritet utan snarare majoritet (globalt sett). Det är snarare vi i västvärlden som är i minoritet och borde skyddas.

Att sedan kalla de som bor i en viss stad för vildar kan ju knappast vara något som man inte skulle få säga. ”Brottet” har heller inget offer. Hur kan det vara förbjudet att säga att en stads invånare är vildar? Hur många gånger händer inte detsamma men med pursvenskar? T ex skulle någon kunna skriva att ”Eslövsborna är så bonniga” men eftersom Eslövsborna tydligen är en vita (nja inte alla) så får man säga så trots att de är väldigt få.
Eller hur kan Norge-historier vara ok men man får inte säga att somalier har ett genomsnitts iq på 68 (trots att det är sant medans Norge-historierna inte är sanna).

Nä det är dubbla måttstockar hela tiden!
Citera
2026-06-23, 10:10
Medlem
zobras avatar
Hur har karln inte blivit bannad från Facebook om det han nu skriver är så hemskt olagligt?

Själv blev jag bannad decennier sedan när jag drog negerskämt.
Citera
2026-06-23, 10:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vilka ni?

Försök inte spela dum, ni vet vilka ni är.
Citera
2026-06-23, 10:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att sedan kalla de som bor i en viss stad för vildar kan ju knappast vara något som man inte skulle få säga. ”Brottet” har heller inget offer. Hur kan det vara förbjudet att säga att en stads invånare är vildar?

Och på vilket sätt är de inte vildar om läkarna på sjukhusen dödade gisslan? De anställer läkare som bryter mot den hypokratiska eden.
Citera
2026-06-23, 11:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det är väl det jag reagerar mer på. Gazabor är ingen "folkgrupp" då det är en benämning på människor som bor på just Gaza-remsan. Förvisso fel att kalla alla terrorister, men det gör det inte hets mot folkgrupp.

Kan bara anta att hans försvar gick all-in på att försöka övertyga om att det handlade om Hamas istället för att påpeka det uppenbara.

Gaza-bor är ingen folkgrupp, de är folk givetvis, men knappast en folkgrupp. Jag ska förklara vad jag menar:

Om jag kallar (det gör jag inte) stockholmare för obildbara idioter som bara gillar AIK och lever rövare, eller göteborgare för idioter som bara drar en massa dåliga skämt hela tiden, så är det inte HMF enligt min mening. Det är obildat och ouppfostrat givetvis, men inte HMF.

Attunda TR verkar vara väldigt konstiga i sina domslut. Det är inte sällsynt tyvärr att den tingsrätten "håller på" så att säga. Vad är det för typer där kan man fråga sig.. Är det samma TR som för många år sedan friade en man som slog sin fru, och i domskälen skrev att det är "hans kultur" eller liknande?

-Finns det någon dom som man kan läsa så man kan sig en egen uppfattning?
"Mitt i"-reportern är kanske bra, men det vore intressant att läsa domen..
Citera
2026-06-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast de är bara en folkgrupp om de benämns som Palestinier. Att Gaza sen är homogent förändrar inte att man fortfarande kan vara Gazabo och vara Israel (eller något annat).
Att sedan kalla de som bor i en viss stad för vildar kan ju knappast vara något som man inte skulle få säga. ”Brottet” har heller inget offer. Hur kan det vara förbjudet att säga att en stads invånare är vildar?
Nej, jag kan gå ut på stan och orera/visa missaktning mot "de som bor i helvetet" eller "helvetesbona", aldrig nämna folkgruppen vid namn, men om det av mitt orerande ändå framgår att det är judar/palestinier eller någon annan folkgrupp som jag syftar på så kommer jag likväl bli dömd för HMF. Återigen, Gaza är ingen stad, de som lyckats överleva där tillhör en folkgrupp, det är vad som är relevant för det är vad som åsyftas.
Citera
2026-06-23, 14:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så du killgissar alltså? Litar du på samhällsnytt och etc? Kanske Flamman också är en bra källa till information?
Jag tror ju inte att Samnytt skulle skriva något som avviker från SD:s ideologi utan att det är väldigt sant. I det här fallet går det ju dessutom att kontrollera.
Citera
2026-06-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Den enda man kan påverka är sig själv. Efterlyser man en god ton i debatten bör man själv inte gapa om ”vildar” hit och dit. Vad andra gör får stå för dem. Det är alltså helt rätt att mannen får juridiska konsekvenser för sina främlingsfientliga utbrott. Det är säkert inte första gången han har åsikter om vilka folkgrupper som han anser vara mindre värda än andra. Den här gången bet attityden tillbaka.
Gaza är ett skithål fullt med vildar indoktrinerade i islam, en religion som hotar väst (FAKTA)... Innebär INTE att det inte finns oskyldiga människor i Gaza som ABSOLUT borde skyddas från godtyckliga/oproportionerliga bombningar från Israel... Står benfast vid detta eftersom att jag är emot alla former av (illegitimt/oproportionerligt) våld OAVSETT vem som drabbas, en OBJEKTIVITET/HUMANISM till skillnad från vänstermupparna som har ett enda syfte och det är att krossa högern till varje pris (NAZISTISKA metoder, målet helgar medlen)... Hamas är en islamisk terrorgrupp (som dessutom hade samröre med just NAZISMEN under andra världskriget) som världen egentligen borde gör sig av med... En läkare i Gazaremsan injicerade luft i venerna på en av gisslan så att hon dog en fruktansvärd död trots att hon bad för sitt liv.

Men NEJ du har FEL... Och du verkar MISSFÖRSTÅ syftet med mina inlägg då det inte alls handlar om att efterfråga en "god ton i debatten"...

Om man bor i ett odemokratiskt land utan yttrandefrihet så ska man absolut utpeka fel och orättvisor... Eftersom att HMF är en ogiltig lag som är väldigt subjektiv och ett trubbigt instrument för staten att kunna förfölja uttryck de ogillar från personer de ogillar, så är det absolut rimligt att utpeka det monumentala hyckleriet (oavsett om en sån som du då påpekar att man bara "kan påverka sig själv")...

Om du tycker det är rätt att den mannen får juridiska konsekvenser för sin yttrandefrihet, tycker du då att Palestinademonstranter som uttrycker sig minst lika illa om judar borde få samma konsekvenser? Eller gör du en distinktion beroende på vem som säger något och vem/vilket uttrycket behandlar eller påstår sig behandla?

Men för att inte köra whataboutism så kan jag förklara för dig att det egentligen INTE går att stifta en lag som reglerar yttrandefriheten som den empatilösa vänsterrörelsen som följer nazistiska metoder vill sysselsätta sig med.
Senast redigerad av social.newbie 2026-06-23 kl. 17:07.
Citera
2026-06-23, 17:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.mitti.se%2Fnyheter%2 Fjarfallabo-doms-for-hatisk-kommentar-pa-natet-6.3 .371170.132b8ac68e Åklagaren menar att mannen uttryckte missaktning mot en grupp med syftning på dess nationella eller etniska ursprung.

Fast Gazabor är varken en nationalitet eller en etnicitet. Det är som sagt att jämföra med stockholmare.

Enligt domen löd kommentaren som följer:

"ingen chaufför vågar köra in med förnödenheter bland vildarna där! Vet
du inte det? De som bor där är så ociviliserade att de kastar sig över det
som körs in där! Först får dom lära sig att stå i prydliga köer och vänta på
sin tur. Men det är inte deras läggning, dom är vana att tränga sig och
kasta sig över de få leveranser som vågar köra in där!! Så chaufförerna
vågar inte köra inte där. Gazaborna sätter krokben för sig själva med sitt
primitiva beteende."

https://mega.nz/file/ZppUkbRL#5I2Rxu6BDcOd-chVij1wrPoQu9oJaCiAN-IRyoUrLy0
Senast redigerad av Ganonito 2026-06-23 kl. 17:59.
Citera
2026-06-23, 23:10
Medlem
Citat:
Om han hade skrivit Hamas.
Hade jag skrivit: Fransmän är vilda och ociviliserade (eller fjolliga grodätare), hade jag blivit dömd för HMF?
Nej såklart. Men bara för att det är "känsligt" med stackars Gazabor (för övrigt till stor del obildade, terroristälskande religiösa fanatiker) så tar någon sig mödan att anmäla en gubbe som skriver lite i affekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in