2026-06-18, 20:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ska samma sak gälla gångtrafikanter, cyklister och elbilar? Alla dessa är väldigt tysta, är det inte enklare att se till att alla trafikanter blir mer uppmärksamma än att dränka samhället i oljud?
Citera
2026-06-19, 00:50
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Nej man hör swishljudet fr en elspark. Eller när hjulen åker på asfallt är man ej döv och bög hör man sånt
Du känner till många (det fetade)?

RIP
Citera
2026-06-19, 10:09
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Ska samma sak gälla gångtrafikanter, cyklister och elbilar? Alla dessa är väldigt tysta, är det inte enklare att se till att alla trafikanter blir mer uppmärksamma än att dränka samhället i oljud?

Ingen av dom är i närheten av det problem som scootrar idag är.
Citera
2026-06-21, 02:41
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Såg en äldre herre kasta sina nycklar mot en idiot som dundrade förbi på en elsparkcykel i säkert 60 km/h på en gångbana med lekplats och lekande ungar. Synd att han inte träffade.. Enda remedial factor i ekvationen är att idioterna nu är kraftigt överrepresenterade i rekonstruktiv kirugi och tandvård efter ha åkt och ramlat.
Ja precis. Sett att de ibland får ännu värre skador än så. Rätt vanligt numera. Numera är man tvungen att gå extremt sakta när man går ut från gården här, då de är helt ljudlösa och kör på trottoaren i jävla fart. Man pladdrar om störande ljud isf, men borde väl gå att göra så de åtminstone har ett svagt pipande ljud när de körs. Som startar när de kör iväg.
Citera
2026-06-21, 09:24
Medlem
Tranquility Bass avatar
Statistik över dödsfall och skadade talar emot dig.
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ingen av dom är i närheten av det problem som scootrar idag är.
Citera
2026-06-21, 13:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Statistik över dödsfall och skadade talar emot dig.

Sjukvården vet nog bättre med tanke på vilka skallskador dom måste behandla.
Citera
2026-06-22, 09:06
Medlem
Jag är osäker på om detta skulle vara relevant och/eller rimligt.
En cykel är i stort sett ljudlös också, vissa cyklars navsystem kan ticka lätt vid rullning.
Föraren av sådana fordon har skyldighet att använda tydlig ringklocka eller annan ljudsignal för att påkalla uppmärksamhet. Annat är vårdslöst.

Trafikpoliskåren kunde eventuellt beivra framförande av elsparkar på ett vårdslöst sätt hårdare, samt sätta dit förarna av och konfiskera elsparkar som direkt synes är uppenbart olagliga och oregistrerade (40kmh+). Det verkar vara si och så med det i dagsläget.
Citera
2026-06-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
De borde förbjudas helt precis som A-traktorer.

Varför? De är som cyklar.
Citera
2026-06-22, 17:53
Medlem
brianmolkos avatar
ha lika högt ljud som alla dessa felinställda bilar eller Harleys och andra motorcyklar, så får vi nog rätt många som blir hörselskadade, fan om de kom sådana en meter från på cykelväg
Citera
2026-06-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suramineralladagar
Varför? De är som cyklar.

Jag håller delvis med dig men elsparkar har vissa egenskaper som gör att jag också delvis förstår motståndarna.

Aggressiv acceleration jämfört med en cykel, små hjul försämrar trafiksäkerheten - tvärstopp vid potthål, såväl som vanligtvis åkande stående ger en märklig tyngdpunkt. Vid påkörning agerar hela ekipaget ibland som en katapult/jackhammer då en del modeller har batteriet i frontstaget vilket kan vara väldigt skadligt för den som blir påkörd. Finns några dödsfall kopplade till det där främst äldre blivit påkörda, ovanligare med cykel.

Alltså, de bör vara tillåtna, allt som allt är de ett effektivt redskap, men trafikpolisen ska samtidigt starkt beivra och lagföra oaktsam oanvändning av dem. Precis som oaktsamt använda cyklar då, men fordonets "natur" (motorfordon, sparkcykel) gör att många fler tenderar leka loss med elsparkar.
Citera
2026-06-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag håller delvis med dig men elsparkar har vissa egenskaper som gör att jag också delvis förstår motståndarna.

Aggressiv acceleration jämfört med en cykel, små hjul försämrar trafiksäkerheten - tvärstopp vid potthål, såväl som vanligtvis åkande stående ger en märklig tyngdpunkt. Vid påkörning agerar hela ekipaget ibland som en katapult/jackhammer då en del modeller har batteriet i frontstaget vilket kan vara väldigt skadligt för den som blir påkörd. Finns några dödsfall kopplade till det där främst äldre blivit påkörda, ovanligare med cykel.

Alltså, de bör vara tillåtna, allt som allt är de ett effektivt redskap, men trafikpolisen ska samtidigt starkt beivra och lagföra oaktsam oanvändning av dem. Precis som oaktsamt använda cyklar då, men fordonets "natur" (motorfordon, sparkcykel) gör att många fler tenderar leka loss med elsparkar.

Ja, men då håller jag med dig till 100%!
Tycker absolut att de används slarvigt av speciellt ungdommar. De bör regleras!
Citera
2026-06-23, 17:43
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suramineralladagar
Ja, men då håller jag med dig till 100%!
Tycker absolut att de används slarvigt av speciellt ungdommar. De bör regleras!

Värsta är när man ser 2 stycken åka på dessa, ibland några gånger har jag sett 3 idioter stå och trängas på en, borde vara dryga böter för sånt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in