Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Vad menar du här? Vad för förväntan och detaljstyrning och från vem??
Ja, det var inte så väl utvecklat. Mitt problem utgår ifrån att de flesta ansvarsfulla föräldrar vill göra det absolut bästa för sina barn. Detta är förstås bra, men det går förstås på många sätt över styr. Vi har en femåring på dagis nu och även om dagis är öppet till 17:00 är nästan alla barn hämtade innan 15:00. Det har hänt att vi behövt hämta sent någon dag, och det är alltid en lätt negativ attityd från fröknarna när vi kommer då. Med tanke på att de flesta andra föräldrarna lyckas lämna sent och hämta tidigt skapas en galen press. Själv förstår jag inte hur alla får ihop detta varje dag samtidigt som båda föräldrarna har varsitt heltidsjobb. Vidare ser det dåligt ut om man handlar innan man hämtar ungarna eftersom man då hämtar senare än vad man är kapabel till, samtidigt så är det en ofta en fruktansvärd upplevelse att handla med ungarna efter dagis då de är trötta och vill hem. Detta är bara två mindre exempel på extern press som egentligen inte borde vara ett problem, men som tyvärr är det idag. Jag tror nog att de flesta småbarnsföräldrar som bor i Stockholms innerstad kan vittna om liknande press.
Ett annat problem som kanske är mer kopplat till utgångspunkten med detaljstyrning är råd från diverse myndigheter. Som sagt var är nästan alla föräldrar väldigt ambitiösa i sin roll som förälder och vill följa de riktlinjer så väl som det bara går. Det finns sjukt mycket information om allt, exempelvis barns skärmtid och vidare då riktlinjer för hur de bör användas. Tanken är förstås god då föräldrar kan vända sig någonstans för att få en uppfattning kring hur de bör sätta upp egna regler, men problematiken är att de allt för ofta är supersvåra att implementera till vardags. Istället stressar man upp sig över saker som egentligen inte gör så stor skillnad, vilket förstås har en större negativ konsekvens på barnet.