2026-06-23, 13:33
Medlem
Rena observationer

1. En del kvinnor på V-kanten skaffar ungar med valfri person sedan dumpar de fasta förhållanden och uppfostrar ungen i horribla ideer.

2. Andra kvinnor skiter fullkomligt i förhållanden och börjar fundera på det först när de inser att kroppen är i förfall. ca 35+ åldern.

3. Sedan jag var liten tänkte jag att det här fixar sig, men märkte snabbt att fan vad aggressiva och allmänt socialt obildade många av dem är. Antagande att de "bästa" som är sociala och anpassningsbara har hittat någon och de som är kvar inte är "Guds bästa barn". De jag har träffat är inte intresserade av ett stabilt förhållande utan bara en ren affärsmässig uppgörelse.

4. S försökte ironiskt nog i valrörelsen 2002 driva iden att kvinnor på högerkanten borde träffa män på vänsterkanten. M.a.o. de tyckte att det var ett sätt att blanda befolkningen, men däremot var de inte så heta på att låta kvinnor från vänsterkanten träffa män från högerkanten. Är det det vi ser nu när en del kvinnor från M och L drar över till oppositionen?
Citera
2026-06-23, 14:14
Medlem
Därför att vi inte längre behöver varken partner eller barn längre... I hela mänsklighetens historia har detta mer eller mindre varit nödvändigt för ens överlevnad, men så är det inte längre. Vi har gift oss med teknologin, och sannolikt så är det så snart, att teknologin har blivit så pass avancerad och utvecklad, att människan blir underlägsen teknologin och därmed inte heller behövs längre. I allfall den rent biologiska människan. Ser man tillbaka på den här tiden i historien så tror jag vi ser på tillbaka på en tid på människan muterade från biologi till maskin.
Citera
2026-06-23, 14:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?
Kan bara svara anekdotiskt. Mina barn, både killar och tjejer, vill inte ha barn och de har partners. Nu är väl inte tiden förbi för dem än, de har väl snarare precis kommit i den åldern när det börjar bli dags snart. Har inte direkt grävt i varför de inte vill men känslan är att de inte tycker det är någon vits eller ansvarsfullt, alternativt att de helt enkelt inte vill.
Sen har de väl iof fortfarande tid att ändra sig.

Men min känsla är att många unga helt enkelt saknar framtidstro med klimatförändringar, krig och AI
Citera
2026-06-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Definitionen av friendzonad. Minskar drastiskt sannorlikheten för en kille att göra tjejer med barn.

En djupare fråga är väl varför snubbar är helt handikappade socialt.

Och sen kommer vi ju till själva barnskapandet, verkar inte vara ett framgångsrecept i dagens samhälle heller.
Vill man ligga med alla kvinnor man träffar så är man ju desperat.

Många snubbar är socialt handikappade eftersom de helt enkelt träffar för lite folk, speciellt kvinnor.

Om man inte ens kan ha kvinnliga vänner och umgås med kvinnor normalt så blir det ju väldigt svårt att faktiskt ragga och bygga riktiga relationer, det måste ju ändå finnas en grundläggande förståelse för hur kvinnor fungerar.
Citera
2026-06-23, 14:28
Medlem
Det stämmer inte. Världens befolkning fortsätter att växa. Vi är för många och skulle behöva bli färre. Vad vi snarare skulle behöva göra är att tvångssterilisera flera miljoner negrer i Afrika.
Citera
2026-06-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Håller med. Men håll med om att det bara finns EN anledning att låtsas vara polare med tjejer.

Antingen är man ute efter dem eller deras vänner. Tjejer är hjärntvättade marxister.
Varför låtsas? Finns massor av vettiga kvinnor, även kvinnor som är väldigt höger om man nu är ute efter det.

Om man bara ser kvinnor potentiella ligg så har man redan där första anledningen till att man har svårt med att få ligga eller få seriösa relationer med kvinnor.
Citera
2026-06-23, 14:49
Medlem
Luriosans avatar
Jag tror det blir en ond spiral att man har svårare att komma in på arbetsmarknaden pga inflation i utbildning, svårare att flytta hemifrån och social press att man ska ha varit i ett förhållande länge och bott ihop i några år innan man skaffar barn. När allt detta är uppfyllt har kvinnors fertilitet sjunkit och det blir svårare att få barn.

Man kan läsa en del här på forumet att man aldrig ska anställa kvinnor som kan tänkas skaffa barn pga föräldraledighet och VAB. Det blir i längden ett problem eftersom normala människor vill kunna ge sina framtida barn ett bra liv.

Sociala medier är nog en stor bov i sammanhanget. Det finns kvinnor som skriker sig hesa om att man ska hitta en ”high quality man” som ska ha en viss typ av jobb som kan finansiera deras leverne, behandla de som en drottning och kunna ha ett liv man stolt kan visa upp för allmänheten. Definitivt en form av hjärntvätt.

Sedan kommer alltid en del tycka att fullt normala krav är orimliga. T.ex. ha ett jobb, inte bo hemma när man är närmar sig 30 år och sköta sin hygien.
Citera
2026-06-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1

- Förväntan på föräldrar är sjukligt hög. Finns så galet mycket detaljstyrning snarare än enkla riktlinjer vilket sätter en extrem press på väntande föräldrar.

Vad menar du här? Vad för förväntan och detaljstyrning och från vem??
Citera
2026-06-23, 15:30
Medlem
Gillar att halva tråden verkar bestå av desperata incels som kör på maximalt copium för att de inte får knulla och därför heter det att kvinnor är så high maintenance/vänster/fula/blabla.
Samtidigt visar väl de flesta studier att det i stor utsträckning är just kvinnor som inte vill ha barn.
Citera
2026-06-23, 15:37
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Vad menar du här? Vad för förväntan och detaljstyrning och från vem??

Ja, det var inte så väl utvecklat. Mitt problem utgår ifrån att de flesta ansvarsfulla föräldrar vill göra det absolut bästa för sina barn. Detta är förstås bra, men det går förstås på många sätt över styr. Vi har en femåring på dagis nu och även om dagis är öppet till 17:00 är nästan alla barn hämtade innan 15:00. Det har hänt att vi behövt hämta sent någon dag, och det är alltid en lätt negativ attityd från fröknarna när vi kommer då. Med tanke på att de flesta andra föräldrarna lyckas lämna sent och hämta tidigt skapas en galen press. Själv förstår jag inte hur alla får ihop detta varje dag samtidigt som båda föräldrarna har varsitt heltidsjobb. Vidare ser det dåligt ut om man handlar innan man hämtar ungarna eftersom man då hämtar senare än vad man är kapabel till, samtidigt så är det en ofta en fruktansvärd upplevelse att handla med ungarna efter dagis då de är trötta och vill hem. Detta är bara två mindre exempel på extern press som egentligen inte borde vara ett problem, men som tyvärr är det idag. Jag tror nog att de flesta småbarnsföräldrar som bor i Stockholms innerstad kan vittna om liknande press.

Ett annat problem som kanske är mer kopplat till utgångspunkten med detaljstyrning är råd från diverse myndigheter. Som sagt var är nästan alla föräldrar väldigt ambitiösa i sin roll som förälder och vill följa de riktlinjer så väl som det bara går. Det finns sjukt mycket information om allt, exempelvis barns skärmtid och vidare då riktlinjer för hur de bör användas. Tanken är förstås god då föräldrar kan vända sig någonstans för att få en uppfattning kring hur de bör sätta upp egna regler, men problematiken är att de allt för ofta är supersvåra att implementera till vardags. Istället stressar man upp sig över saker som egentligen inte gör så stor skillnad, vilket förstås har en större negativ konsekvens på barnet.
Citera
2026-06-23, 15:44
Medlem
Helt otroligt att det bara talas om det klassiska, alltså ekonomin, krig, miljön, kvinnor med höga krav, smarttelefoner osv. Ingen har tänkt att en stor den inte är intresserade av barn och familj överhuvudtaget och avstår? En del kanske har hälsoproblem och andra har en personlighet som inte kanske lämpar sig för ansvaret. Själv har jag inget intresse att sprida mina gener vidare eller att mänskligheten ska överleva för den delen men det är ju en annan diskussion.
Citera
2026-06-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Helt otroligt att det bara talas om det klassiska, alltså ekonomin, krig, miljön, kvinnor med höga krav, smarttelefoner osv. Ingen har tänkt att en stor den inte är intresserade av barn och familj överhuvudtaget och avstår? En del kanske har hälsoproblem och andra har en personlighet som inte kanske lämpar sig för ansvaret. Själv har jag inget intresse att sprida mina gener vidare eller att mänskligheten ska överleva för den delen men det är ju en annan diskussion.

Tror du har en poäng, det pratas ofta i termer som något som går att lösa, bara man motiverar folk tillräckligt mycket. Ingen av de barnfria jag känner har valt det pga ekonomiska faktorer, relationsproblem, liten bostad eller vad det nu är. Man har helt enkelt inget intresse av att skaffa och uppfostra barn och ser det inte som en intressant del av livet.

Tror att dessa diskussioner oftast bara blir av typen "hur får jag nån som inte gillar hästar att vilja köpa häst", dvs poänglösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in