2026-06-09, 07:11
Medlem
The Crashs avatar
Se här: (FB) Pi-dagen idag!
Och här (FB) Pi-dagen idag!

Föreslår att det ska fungera såhär: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=135422

Fixa.
Citera
2026-06-09, 08:05
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Fattar ingenting men håller med dig fullt ut
Citera
2026-06-09, 08:11
Medlem
Menar du att horisontell scroll ska aktiveras dynamiskt beroende på webbläsarrutans bredd, dvs oavsett om det är på mobil eller dator, eller menar du bara på mobil?
Citera
2026-06-09, 09:05
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Menar du att horisontell scroll ska aktiveras dynamiskt beroende på webbläsarrutans bredd, dvs oavsett om det är på mobil eller dator, eller menar du bara på mobil?
Flashback har en mobilwebb och en datorwebb. Jag syftar på mobilwebben.
Citera
2026-06-09, 12:18
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash

Gör ditt inlägg som exempel du vill ha det så blir de som du vill ha
Citera
2026-06-09, 22:11
Medlem
Citat:
Problemet verkar iofs finnas även på datorwebben, även om man mer sällan märker av det på en dator med bred skärm.
Citera
2026-06-09, 23:31
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Problemet verkar iofs finnas även på datorwebben, även om man mer sällan märker av det på en dator med bred skärm.
Mjae. Problemet är att folk saknar horisontell scroll på musen vid datorn. Med touch blir det naturligt. Detta är minimal förändring med stor inverkan på UX. Alla mobilanvändare märker skillnad. Dator, inte. För då kan kodinlägg helt plötsligt läsas på mobilen.
På datorn hade det fungerat om man får dra med musen. Men det är kanske overkill.

Och skulle egentligen föreslå att liknande fungerar med citatpyramider så att PM i klagomål och kritik blir läsbara i TS från mobilen. Admin vet att internet förändrades från grunden när det flyttade till mobilen. Men har ändå inte förändrat grundläggande UX för optimal mobilanvändning.
Senast redigerad av The Crash 2026-06-09 kl. 23:39.
Citera
2026-06-21, 14:18
Medlem
The Crashs avatar
Jag tog mig friheten att göra ett par prototyper på hur jag vill det ska se ut på mobilen. Ifall jag var otydlig med vad jag menade.

https://horisontell-scroll-i-kodtabell-4eb1.vercel.app/

Tog mig även friheten att lägga in förslag på grab-and-drag vid hover på datorwebb.

Frågor?

Mvh
Tvångskonsulten
Senast redigerad av The Crash 2026-06-21 kl. 15:10. Anledning: Utökade prototyper och lade in alla jämförelser
Citera
2026-06-21, 15:11
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Gör ditt inlägg som exempel du vill ha det så blir de som du vill ha
Fixat. Se (FB) Rendera horisontell scroll i kodrutor på mobilen. och återkom med feedback.
Citera
2026-06-21, 18:07
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Titta på min prototyp och se om problemet kvarstår i "Datorwebb → 3. Grab-and-drag"

För som du säger. Alla har olika teckenstorlek, olika bred skärm, olika typsnitt, olika webbläsare, olika addons. Med mitt förslag blir det alltid lika för alla. Determinististiskt. Så därmed har man löst kompatibilitet för alla – oavsett förutsättningar.
Senast redigerad av The Crash 2026-06-21 kl. 18:13.
Citera
2026-06-21, 21:02
Medlem
Citat:
Titta på min prototyp och se om problemet kvarstår i "Datorwebb → 3. Grab-and-drag"

För som du säger. Alla har olika teckenstorlek, olika bred skärm, olika typsnitt, olika webbläsare, olika addons. Med mitt förslag blir det alltid lika för alla. Determinististiskt. Så därmed har man löst kompatibilitet för alla – oavsett förutsättningar.
Imponerande seriöst försök!
Dock ser jag ingen skillnad på de tre datorwebbalternativen (Chrome, Windows 10).
Citera
2026-06-23, 12:14
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Imponerande seriöst försök!
Dock ser jag ingen skillnad på de tre datorwebbalternativen (Chrome, Windows 10).
Den första och tredje är relativt lika. Har själv inte windows, så kan inte dubbelkolla. Men den i mitten måste du väl se att tabellerna bryter rader på fel ställen?

Jag har kollat på 3 olika enheter och ser samma sak. Oavsett var nummer 2 avsedd att illustrera edge case där användare skriver för långa rader utan att bryta dem i tid. Sällan det händer. Det finns gott om utrymme på datorn. Men det är bara en småfix som är rimlig att man tar samtidigt som allt det andra. Så därför fanns det med som illustration. Inte för att jag eller någon annan egentligen stör dig på det.
Jag stör mig bara på radbrytningen på mobilen i kodrutan

Men Flashback är numer lite som ett DIY-projekt. Skulle i teorin kunna fixa detta genom addons till webbläsaren. Men risken är att jag får nostalgi och råkar slänga in lite teman också, typ ett som fixar darkmode (det är fullständigt broken) och ett annat som återupplivar Lunarstorm-temat från 1 april 2010(?). Vilket är skälet till att jag nästan låter bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in