2026-06-23, 09:30
Medlem
ManySuchCasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?
Jag har testat relationer men blir uttömnd på energi och känner mig fast. Är 30+ och bryr mig inte ens om att försöka skapa en relation med fru och barn.
Så om inte en kvinna sätter sig i mitt knä och inte förstör mitt mående kanske jag ändrar mig.
Citera
2026-06-23, 09:32
Medlem
ManySuchCasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Nej.

Invandrarna hämtades för att rösta på S.
Nej spelar ingen roll vilket parti som styr.
Invandrarna hämtades för att knäcka den svenska nationella identiten och på sikt blanda upp den nordiska folkgruppen som straff för andra världskriget.
Citera
2026-06-23, 09:39
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Invandrarna hämtades för att knäcka den svenska nationella identiten och på sikt blanda upp den nordiska folkgruppen som straff för andra världskriget.

Invandrarna hämtades för att sossarna i början på 60-talet insåg att den positiva ekonomiska utvecklingen skulle innebära att folk skulle sluta rösta vänster när de fått råd med radhuset.

Högern sa inte emot då de kallt räknade med att ökad arbetskraftsinvandring skulle pressa ner lönerna, försvaga välfärd och fackförbund. Och öka kontrollsamhället.

Sedan hade de inte räknat med att vad de importerade var våldsbevakande Islam.
Men, visst, högern får vad de önskade, i slutändan.

Till priset av nationens död.
Senast redigerad av Pitschka 2026-06-23 kl. 09:52.
Citera
2026-06-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ser dagligen snygga kvinnor med helt ordinära män.
Handlar snarare om en massa självömkande män som inte kan ta ansvar för sitt sociala liv.

Självklart blir det svårt att träffa kvinnor om man inte har några kvinnliga vänner eller rör sig i sociala kontexter där man träffar kvinnor.

Sjukt många snubbar är ju helt handikappade socialt. Där rent av "Frasse' som är överviktig och åker jänkare och brölar har mer framgång bland kvinnor för att han åtminstone kan snacka med kvinnor😆

Definitionen av friendzonad. Minskar drastiskt sannorlikheten för en kille att göra tjejer med barn.

En djupare fråga är väl varför snubbar är helt handikappade socialt.

Och sen kommer vi ju till själva barnskapandet, verkar inte vara ett framgångsrecept i dagens samhälle heller.
Senast redigerad av Dolche 2026-06-23 kl. 09:51.
Citera
2026-06-23, 09:55
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases

Ja.

Det är naturligtvis påverkanskraften bakifrån.

Jag pekar bara på de argument som användes som orsak.
Citera
2026-06-23, 09:57
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Nej.

Invandrarna hämtades för att rösta på S.

Var det det Carl Bildt och Fredrik "öppna era hjärtan" Reinfeldt gjorde?
Citera
2026-06-23, 10:00
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Var det det Carl Bildt och Fredrik "öppna era hjärtan" Reinfeldt gjorde?

Läs min post #195.
Citera
2026-06-23, 10:07
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Läs min post #195.

Alltså var det inte endast för rösta på S.
Utan ett samarbete mellan S och M men av olika anledningar.

Sanningen är Eliten behöver att folk föds så att deras pengamaskin kallad kapitalism fortsätter rulla.
Citera
2026-06-23, 10:15
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Alltså var det inte endast för rösta på S.
Utan ett samarbete mellan S och M men av olika anledningar.

Sanningen är Eliten behöver att folk föds så att deras pengamaskin kallad kapitalism fortsätter rulla.

Nja, Inte ett samarbete, men intressen som sammanföll. Av en slump. Och som delvis initierades via yttre påverkan.

Och visst, kapitalismen skiter i om Ali eller Olle handlar.

Men, för att återgå till topic, här har du orsaken till att många Svenskar inte skaffar barn.
Därför att vi inte vill delta i racet. Och aldrig blev tillfrågade om vi ville.
Citera
2026-06-23, 10:24
Medlem
Folk ska ha det bästa boendet i innerstaden, full utbildning, bra karriär, rest jorden runt o.s.v innan de skaffar barn. Har de inte allt det som kardashians och blondinbella visar upp på Instagram så blir det inga barn. Samma mönster i hela västvärlden just nu.
Citera
2026-06-23, 10:28
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hade varit ett mindre problem utan invandringen från fertila kulturer.

Nu blir vi istället ersatta snabbare & lättare.

Det är till och med så att problemet inte hade existerat.
Citera
2026-06-23, 10:37
Medlem
Sunimods avatar
Min teori.
Färre barn för folk vill satsa på sina egna liv och skaffar de barn så blir det möjligen 1 barn.
Kvinnor vill göra karriär och gubben tjänar bättre så ingen vill vara hemma och ta hand om barnen.
Sedan allt bök med dagis (förskola) VAB mm.

Sedan ett jävla svajpande på mobilen där man söker snygga tjejer/killar fast man själv knappast är en 5-poängare. Blir det sedan en träff och man ser varandra i fysisk form så blir det bara en träff och sedan tillbaka till mobilen och svajpar igen. Fixade bilder som inte stämmer med verkligheten. Påhittade egenskaper mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in