2026-06-22, 22:05
  #1
Medlem
Läst en del om den "elektriska stolen" senaste tiden och alltså… vilken idé..

“Vi tar flera tusen volt, spänner fast en människa och hoppas att tekniken gör jobbet.”


Det fascinerande är att man på fullt allvar ansåg att det här var humanare än alternativen.

Ett vanligt vägguttag är 230 volt och det räcker för att man ska få respekt för el..

Här pratar vi nivåer som får hela kroppen att bete sig som en överhettad brödrost.
Och ändå var det här en officiell avrättningsmetod i över ett sekel..

Ingenjörskonst blandat med moralpanik — resultatet blev en av historiens mest bisarra och grymma lösningar..

Det sjuka är att den fortfarande används i vissa delstater i USA, om den dömde själv väljer det.

Tänker direkt på The Green Mile med Tom Hanks. Filmen är ju väldigt bra, men verkligheten är betydligt märkligare..då metoden fortfarande används..

Borde den förbjudas helt eller ska den användas mer?
Citera
2026-06-22, 22:26
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det är inte en "human" avrättningsmetod.

Från första början var det tänkt som en anti-reklam för växelström iscensatt av Thomas Edison som ville att man skulle välja likström som standard för eldistribution.

Tanken var att ge växelström dålig publicitet då det faktiskt är farligare för människan att få strömgenomgång av växel än av likström.

När jag var liten trodde jag att avrättning i stolen var "släck och lås", men det kan ta många minuter av plågor.

En allt igenom bisarr metod. Gärna dödsstraff, men det behövs ingen skärpning av dödsstraffet genom att göra det onödigt utdraget och plågsamt.
Citera
2026-06-22, 22:28
  #3
Medlem
Problemet är när folk säger sånt som "human avrättning". Oxymoroner som vi gillar att använda oss utav. Det är aldrig "humant" att döda en varelse som inte vill dö.

Dödsstraff är fel inte för att vissa inte förtjänar att dö. Jag tycker vissa gör det, absolut. Världen vore bättre utan vissa människor. Vi har många sådana exempel i ledarpositioner idag världen över.

Men, dödsstraff ger alltså staten rätt att säga "vi har rätt att döda dig" och det är dels ett maktproblem och dels ett sådant som aldrig kan rättas där det blir fel, vilket det har blivit bra många gånger.

Staten ska aldrig ha den rätten.

Sen om vi pratar om "minst problematiska" avrättningar för att minska smärta och lidande så finns det så mycket bättre sätt egentligen. Även det som används mest idag i USA, det där med injicering av olika cocktails kan bli fel och skapa extremt lidande.

Elektriska stolen är ett tortyrverktyg, inget annat. Bör absolut användas mindre. Helst inte alls.
Citera
2026-06-22, 22:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är inte en "human" avrättningsmetod.

Från första början var det tänkt som en anti-reklam för växelström iscensatt av Thomas Edison som ville att man skulle välja likström som standard för eldistribution.

Tanken var att ge växelström dålig publicitet då det faktiskt är farligare för människan att få strömgenomgång av växel än av likström.

När jag var liten trodde jag att avrättning i stolen var "släck och lås", men det kan ta många minuter av plågor.

En allt igenom bisarr metod. Gärna dödsstraff, men det behövs ingen skärpning av dödsstraffet genom att göra det onödigt utdraget och plågsamt.


Bra sammanfattat faktiskt.

Hela grejen med Edisons “anti reklam” mot växelström gör det ännu mer absurt att metoden sedan blev standard i över hundra år. Och ja – “human” är väl att ta i. Det är ju dokumenterat att flera avrättningar tagit flera minuter och att kroppen i princip kokar inifrån..

Det är just den kontrasten som gör metoden så bisarr: man försökte sälja in det som modern, teknisk och “ren” avrättning, men i praktiken blev det ofta raka motsatsen.

The Green Mile romantiserar inget, men den fångar ändå känslan av hur groteskt det alltså var..
Citera
2026-06-22, 23:13
  #5
Medlem
Pinoputchins avatar
Riktigt vidrigt. Borde förbjudas.
Citera
2026-06-22, 23:21
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det finns en film från 1903 då man avlivade/avrättade en elefant som hette Topsy på Coney Island. Jag tror det var så att Topsy hade dödat en djurskötare som, surprise surprise, hade varit elak mot Topsy.

Jag har läst om det förut, och även sett filmen, men kan knappt förmå mig att läsa om skiten igen, därför kan det jag skriver vara behäftat med en massa faktafel.

I filmen dör Topsy rätt så fort, och man kan därför få för sig att elektrifiering är en snabb och relativt smärtfri metod, men tydligen hade man redan gett elefanten en dödlig dos förgiftade morötter samt att det ska ha suttit en mekanisk strypsnara på elefanten.

Så förbaskat grymt och idiotiskt. Vill ni se skiten så sök på Topsy the Elephant, känsliga flashbackare varnas.
Citera
2026-06-22, 23:55
  #7
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Riktigt vidrigt. Borde förbjudas.

Borde öka volten, tänk typ sånt som är i tåg kablar. Där får man en kyss som garanterat dödar dig på 0,0000001 sekunder.
Citera
2026-06-22, 23:56
  #8
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Borde öka volten, tänk typ sånt som är i tåg kablar. Där får man en kyss som garanterat dödar dig på 0,0000001 sekunder.

Hellre mer Volt än lite volt... Bra idé
Citera
Igår, 01:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det finns en film från 1903 då man avlivade/avrättade en elefant som hette Topsy på Coney Island. Jag tror det var så att Topsy hade dödat en djurskötare som, surprise surprise, hade varit elak mot Topsy.

Jag har läst om det förut, och även sett filmen, men kan knappt förmå mig att läsa om skiten igen, därför kan det jag skriver vara behäftat med en massa faktafel.

I filmen dör Topsy rätt så fort, och man kan därför få för sig att elektrifiering är en snabb och relativt smärtfri metod, men tydligen hade man redan gett elefanten en dödlig dos förgiftade morötter samt att det ska ha suttit en mekanisk strypsnara på elefanten.

Så förbaskat grymt och idiotiskt. Vill ni se skiten så sök på Topsy the Elephant, känsliga flashbackare varnas.
Såg videon och läste om det nu...vad faan...
Precis som i en elektriskstol så började det ryka, fast under fötterna.

Varför sköt dom den inte bara, detta med att döda med ström inför publik, perverst..

Nu när jag skrev detta...
Jag inser nu att det är exakt detta perversa som görs med människor, avrättas med ström, i elektriska stolen, inför publik

LÄNK: Topsy the elephant.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Electrocuting_an_Elephant_(1903).webm
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 01:20.
Citera
Igår, 07:21
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Ingen behaglig död! Skulle välja arkebusering av exekutionspluton alla dagar, så länge de var goda skyttar vill säga. Dock kladdigare och kanske också skulle traumatisera flera av skyttarna.
Citera
Igår, 07:27
  #11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen behaglig död! Skulle välja arkebusering av exekutionspluton alla dagar, så länge de var goda skyttar vill säga. Dock kladdigare och kanske också skulle traumatisera flera av skyttarna.

En giftspruta kan man tycka är bästa sättet för avliva någon. Även om man tycker att livstid är mest humant.

Fast Trump i stolen kan jag nog acceptera.
Citera
Igår, 07:34
  #12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En giftspruta kan man tycka är bästa sättet för avliva någon. Även om man tycker att livstid är mest humant.

Fast Trump i stolen kan jag nog acceptera.
Beror lite på, en liten del av straffet är att du skall vara medveten om det. Att bara somna in kanske "Chester the Molester" inte riktigt förtjänar?

För Trumpen kan jag bara hålla med.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 07:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in