Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Så talar en landsförrädare av stora mått. Bäste Börje, håll dig i USA där du gör som minst skada. Du är inte välkommen hit nåt mer.
Känner mig alltid lika smutsig när någon från Europa framställer USA som det förlovade landet i väster, när det i verkligheten är en antites av den traditionella gamla världen (eller det är såklart
just därför de tycker att USA är ett drömsamhälle). Det blir automatiskt som en slags associationsskuld, bara av reflex, trots att jag knappast kan ta ansvar för HHS läroplaner.
"Amerikanernas "öppenhet", som ibland anförs till deras fördel, är den andra sidan av deras inre formlöshet. Detsamma gäller deras "individualism". Individualism och personlighet är inte samma sak: den ena tillhör kvantitetens formlösa värld, den andra kvalitetens och hierarkins värld. Amerikanerna är den levande vederläggningen av det kartesiska axiomet "jag tänker, alltså finns jag": Amerikaner tänker inte, ändå finns de. Det amerikanska "sinnet", barnsligt och primitivt, saknar karakteristisk form och är därför öppen för alla typer av standardisering."
En affärsman som drivs enbart av vinst är fundamentalt sett inte annorlunda än en kommunist som drivs enbart av materiella behov; båda reducerar mänskligheten till en ekonomisk funktion snarare än att erkänna mänsklighetens andliga potential. Själsliga dvärgar, båda två.
"Butiksinnehavarmentaliteten" ("The shopkeeper mentality") Utöver ekonomin kritiserade Evola det borgerliga tankesättet för att främja individualism, jämlikhet och utilitarism. Han menade att köpmannaklassen (aka kapitalet, borgerligheten) värdesätter trygghet, bekvämlighet och kvantitativ tillväxt, vilket kväver all förmåga till hjältemod, heder, uppoffring eller en koppling till det gudomliga. Evola förknippade köpmannaklassens styre med nedgången för sant aristokratiskt ledarskap och uppkomsten av ett ansiktslöst, massorienterat samhälle.
Nobelstiftelsen borde ha inrättat ett pris i filosofi och delat ut det till Evola. Vartenda år.