2026-06-22, 21:15
Medlem
Det kommer bli varmt i helgen så jag tänkte campa för första gången i mitt liv! Jag gör det enkelt för mig och bokar en camping några timmar med bort med bil, det finns alltid någon schysst camping med någon insjö man kan få för 300-400/kr natt. Det är ingen hemlighet att jag kommer från stan så behöver skaffa lite gear. Tänkte 2-3 manna tält, sovsäck, tältsäng, liggunderlag och spritkök för runt 1200kr på jula.se

Jag är rätt öppen av mig så jag tänker man får väl helt enkelt bara köra! Vad äter man för mat när man campar?
Citera
2026-06-22, 21:30
Medlem
Skit i tält om det ska vara så varmt. Finns inget lökigare än att vakna i ett varmt tält. Sov i ett vindskydd istället.
Citera
2026-06-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Skit i tält om det ska vara så varmt. Finns inget lökigare än att vakna i ett varmt tält. Sov i ett vindskydd istället.

Japp och glöm inte myggnät. Ät inte frystorkat utan ta mat som du äter hemma och tycker om.
Citera
2026-06-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Japp och glöm inte myggnät. Ät inte frystorkat utan ta mat som du äter hemma och tycker om.

Håller med. Ät ordentligt och njut av naturen.
Citera
2026-06-22, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Det kommer bli varmt i helgen så jag tänkte campa för första gången i mitt liv! Jag gör det enkelt för mig och bokar en camping några timmar med bort med bil, det finns alltid någon schysst camping med någon insjö man kan få för 300-400/kr natt. Det är ingen hemlighet att jag kommer från stan så behöver skaffa lite gear. Tänkte 2-3 manna tält, sovsäck, tältsäng, liggunderlag och spritkök för runt 1200kr på jula.se

Jag är rätt öppen av mig så jag tänker man får väl helt enkelt bara köra! Vad äter man för mat när man campar?

Vad erbjuder campingen?
Citera
2026-06-22, 22:02
Medlem
pn222jws avatar
Matförslag... grillkorv med bröd. Rostbiff och potatissallad, stor chipspåse, färdiga mackor, grillad kyckling, grillade revbensspjäll... öl och cider och en tvåliters pepsimax. Färdigkokta ägg i kartong till frukost. Polarbröd och mjukosttub. Det mesta blir godare i naturen. Och en stor plastsopsäck.
Citera
2026-06-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu efterfrågar Ts en camping som kostar 300-400 kr per natt så just "friluftsliv" som i vildmark är nog inte det som efterfrågas.

Ja som sagt detta är södra Sverige, västkusten jag tänkte campera i. Egentligen vill jag bara åka mina bil ut i skogen, slå ut mitt tält och göra en lägereld men det är för mycket meck för allemansrätten gäller såklart inte bil så tänkte inte utmana mig för mycket första gången så kör camping, antar dom har rinnande vatten och toalett. Hur ska man nu göra mat? grillar man eller spritkök? Går det bra med liggunderlag eller hur kan man lyxa till det?
Citera
2026-06-22, 22:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Ta med Mycket Vatten och Vätskeersättning exempelvis https://www.apotea.se/resorb-sport-citrion-10-dospasar?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_camp aign=%5BPB%5D%20%5BGSC%5D%20-%20Manufacturers&utm_term=Kosttillskott&gad_source =1&gad_campaignid=1671974292&gbraid=0AAAAAD_A1WT8U LKFEHUxfcZf4ER7A8lCP&gclid=CjwKCAjwuuPRBhAnEiwA2Ji 8epGHlusRzZxSOPiOw6DM8BvxEHN7gRBBgCeFs3R2yji08Gvl0 rC-8RoCt28QAvD_BwE tycker att det är bäst med pulver eftersom det löser sig snabbt.

Om du ska ha bilen nära tycker jag att konserver är godast, typ varmkorv, köttbullar i sås, köttfärssås, chili con carne, koka nudlar till eller ät med något gott surdegsbröd.
Kaffe och te är också gott att ha med!

Min blivande man brukar ta med konserver med inlagda frukter och om vi har bilen nära har han kylväskor så de är kalla.

Men vätska är det viktigaste och jag rekommenderar att du inte är för långt bort från vatten, det går väldigt snabbt att bli uttorkad.

Antagligen onödigt att skriva detta till dig men är bra information om andra läser.
Om man tänker dricka vatten från en sjö så finns det enkla sätt att rena vattnet för att slippa olika typer av bakterier.
https://www.apotea.se/millu-portabel-vattenrenare?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ campaign=%5BPB%5D%20%5BGSC%5D%20-%20Manufacturers&utm_term=Hj%C3%A4lpmedel-tillbeh%C3%B6r&gad_source=1&gad_campaignid=1671974 292&gbraid=0AAAAAD_A1WT8ULKFEHUxfcZf4ER7A8lCP&gcli d=CjwKCAjwuuPRBhAnEiwA2Ji8ejZkS-KMejEbT_QhSR_7D1RmGVQOJm83iF0b0HgrvgbRdKx06p6izhoC Ys4QAvD_BwE
Den här typen av renare räcker till 4000 liter vatten och man kan dricka direkt.
Många andra typer har en lite längre tid vilket är jobbigt när man är törstig!

Såg att några skrev att myggnät och vindskydd är skönast när det är riktigt varmt och det tycker jag också men det finns många små tält som man rullar upp sidorna på så det bara är myggnät, då behöver du inte ha en specifik plats utan kan ligga där du vill!

Lycka till och hoppas att du får en skön helg!
Citera
2026-06-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ja som sagt detta är södra Sverige, västkusten jag tänkte campera i. Egentligen vill jag bara åka mina bil ut i skogen, slå ut mitt tält och göra en lägereld men det är för mycket meck för allemansrätten gäller såklart inte bil så tänkte inte utmana mig för mycket första gången så kör camping, antar dom har rinnande vatten och toalett. Hur ska man nu göra mat? grillar man eller spritkök? Går det bra med liggunderlag eller hur kan man lyxa till det?

Alltså... Du behöver ju inte ha bilen parkerad där du slår upp tältet och är det inte så att du är ute efter att grilla flintastek med andra campare och spela minigolf utan vill uppleva naturens lugn så är allemansrätten det sista du ska känna dig hindrad av. Jag har min favoritplats ca: 200-300 meter från en parkering vid en av landets många sjöar. Brukar sticka iväg ensam, meta gädda och bara njuta. Kan väl ibland dra upp någon abborre att grilla.

Vad är tanken med utflykten?
Citera
2026-06-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Tack för ditt komentar.

Det var så lite så.

Av ren nyfikenhet eftersom jag bara kom att tänka på det... Har du någon erfarenhet av campa i hammock? Finns ju en hel del att välja på till vad jag tycker verkar vara rimliga priser. Här är en hängmatta med myggnät och solskydd för 379kr.
Citera
2026-06-22, 23:05
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det var så lite så.

Av ren nyfikenhet eftersom jag bara kom att tänka på det... Har du någon erfarenhet av campa i hammock?

Jag har en men har inte sovit i den ännu. Tricket lär vara att ligga lite diagonalt och ha ett liggunderlag i botten. På så vis skall man kunna ligga ganska rakt. Ett smidigt sätt att sova ute verkar det som i alla fall.
Citera
2026-06-22, 23:44
Medlem
Citat:
Köp ett gasolkök istället för ett spritkök. Skall du inte ut och vandra kan du använda vanliga kastruller och laga samma mat som hemma. Fast för enkelhetens skull bör du hålla dig till enklare saker som pasta, havreris och andra snabblagade rätter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in