2026-06-22, 21:50
Avstängd
GULDBREV blåste mig ordentligt tackade Ja till att sälja den fick jag ett nytt pris , när jag frågade fick jag svar på att priset sänkts när det kom fram och skyllde på posten, Vilket var en lögn då jag fick nya lägre budet dagen efter jag skickat guldet.
Guldbrev använde sig av ett sånt Callcenter i Malmö som svarade med inövade fraser.
Om Jag inte accepterade nya lägre budet kunde jag få tillbaks det mot vissa avgifter..
Jag orkade inte bråka om saken då jag var i behov av pengarna på den tiden och accepterade ett ca minst 30% lägre pris än förväntat.
(Det var ett homogent tjockt 24K guldlänks armband)
Jag hade tidigare vägt guldet på Pantbanken Guldbrev angav en lägre vikt påstod sig ha bättre vågar kontrollerade av Staten, vilket låter som en sanning med stor modifikation.

Dom står allså inte för " avtalat pris"

Verkar vara samma visa med Persbrant's Guldturné som framställer sig dessutom som att vara miljövänliga m.m.för övrigt ett Finsk tveksamt företag med kopplingar till Ryssland.
Senast redigerad av GRINGO104 2026-06-22 kl. 22:28.
Citera
2026-06-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Ingen som tvingar folk sälja eller ta SMS lån, visst är man desperat för hyran eller fungerade saker/kläder så, visst.

Har och har. Planerat och kämpat mitt liv.

Ja, det är ädelt att jobba hårt som USKa hela livet. Inte får man mycket för det.

Det är ockerverksamhet, bedrägeri.

Läste flera inlägg som menar att det vore någon sorts svensk standard att ta oskäligt betalt eller blåsa sämre vetande men det känner jag inte igen mig i, ett antisocialt råttbeteende i mina ögon.

Att agera på det här sättet och tycka det är bra så länge man kommer undan med det förknippar inte jag med svensk kultur och det skandinaviska arvet. Vikingarna var hårdföra men uppskattades genom hela den kända världen för att vara goda köpmän med hederliga affärer som garanti.

Göra pengar kan man göra utan att sko sig på andras olycka.
Citera
2026-06-22, 22:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sticker nog inte i någons ögon alls förutom hos inavlade individer som ej förstår affärer.
Vissa människor har någonting som kallas heder. Du verkar sakna detta.
Citera
2026-06-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Människor som i ren desperation snabbt måste göra sig av med guld för att få tag i pengar låter inte som särskilt hederliga eller ordningsamma personer. Rör det sig om narkomaner?

Eller så är det så att man har fått guld i gåva (typ i studentpresent eller haft en vigselring sedan tidigare), man ser att guldet skjutit i taket och vill ha extra pengar till semestern. Det finns också de som fått farmors guld när hon gått bort och därav sitter på bolidenringar, bismarcklänkar och annat ingen normal människa bär år 2026 och som bara ligger och skräpar.

Att Guldbrev är ett oseriöst företag är tråkigt, och de är inte ensamma. Det finns seriösa guldhandlare, men de handlar inte endast via brev eller ur en minibuss de leasat. På Sveriges många pantbanker sköts AML och andra regelverk väl, de är öppna med exakt vad de ger per gram guld på både sina hemsidor och de är för det mesta också öppna med att du får vad som kallas för ett belåningsvärde, vilket ligger under andrahandsmarknaden. Du får däremot pengarna direkt, på Swish.
Citera
2026-06-22, 22:38
Avstängd
I andra länder skulle dessa guldköpare klassas vid bondfångeri ,försök till bedrägeri verksamhet och t.om avrättas och fråntas sina tillgångar vilka ohederligt förskaffats!

Det är nått Fel på Svensk lagstiftning!
Senast redigerad av GRINGO104 2026-06-22 kl. 22:52.
Citera
2026-06-22, 22:39
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De har extremt nöjda kunder enligt trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/guldbrev.se

IKEA har t.ex 1.8 i betyg, extremt mycket lägre.

Kallas för "affärer", när man get ett lågt bud och en okunnig penningsugen kund nappar för tidigt men är lika glad för det. Han har alltid gjort dåliga affärer i sitt liv men ingen är perfekt. Det är inte guldbrevs uppgift att ge honom mer pengar än han är nöjd med.

Så att du ska förstå det här med att bedriva affärer utan att lura sina kunder. Det kallas oftast för att man är transparent eller affärsetisk.

En verksamhet som inte är affärsetisk håller sällan en längre tid.

I det angivna fallet ovan så fick gubben ca 4 ggr mer efter han klagat till Guldbrev.

Som jämförelse har vi en annan lurendrejeri-bransch; bilförsäljarbranschen. För jämförbarhetens skull, så om har du en bil som är värd 108 000 kr och ska sälja den till en av de ledande bilåterförsäljarna, så får du inte ett första anbud på 25 000 kronor. Möjligtvis att de ger dig 60-70 000 om du inte varit ärlig med vissa viktiga detaljer, som att den inte gick igenom besiktningen eller liknande.

Nä, sådan här verksamhet där det sätts i system att ge oskäligt låga värderingar, á la marknad i Marakech, de kommer förr eller senare gå under.

Men å andra sidan antar jag att de inte är så noga med att kräva kvitton och ägarbwvis och sådant, så en hög andel stöldgods kan ju också vara en bidragande faktor till att Guldbrev har sådana hutlösa marginaler i sina första anbud gentemot det slutgiltiga (vid tjat).
Citera
2026-06-22, 23:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Sticker nog inte i någons ögon alls förutom hos inavlade individer som ej förstår affärer.

Du får ett lågbud
Du nekar eller ger ett motbud
Nekar du så kanske dom höjer budet osv

Funkar precis så överallt jävla nörd.

Varför skulle guldbrev - ett vinstdrivande företag vilja vara nån fond som ej går med vinst? Störd du e
Nej, man gör inte affärer så i Sverige .
Både Diamantbrev och Pantit betalar dagspris för Guld.
Guldbrev däremot är ökända för att blåsa folk.
Citera
2026-06-23, 00:07
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej, man gör inte affärer så i Sverige .
Både Diamantbrev och Pantit betalar dagspris för Guld.
Guldbrev däremot är ökända för att blåsa folk.

Om de utlovar 10k för guld, men bara skickar 2k är det en bluff, annars inte. Om de ger ett skambud är det enkelt att istället sälja till någon annan. Det är inte svårt att bilda sig en uppfattning om vad ens guld är värt, om man inte är kraftigt svagbegåvad
Citera
2026-06-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRINGO104
I andra länder skulle dessa guldköpare klassas vid bondfångeri ,försök till bedrägeri verksamhet och t.om avrättas och fråntas sina tillgångar vilka ohederligt förskaffats!

Det är nått Fel på Svensk lagstiftning!

Det gäller inte bara guld. Ockerlagen efterlevs överhuvudtaget inte och ingen har fällts för det i Sverige trots att det pågår 24/7, polis startar inte ens en förundersökning trots att lagtexten lyder :

"Brottet innebär att någon utnyttjar en annan persons utsatta situation (trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning) för att skaffa sig en ekonomisk förmån som står i uppenbart missförhållande till motprestationen."

Dessa bolags affärsidé är just att utnyttja människor i trångmål genom skambud och ockerränta. Att locka någon i ekonomisk kris som är i panik över sin situation och inte ser någon annan utväg än att sälja/låna ÄR olagligt. Innan justeringen av maxräntan för några år sen så var räntor på 40% årligen inte ovanligt. Nu är det väl max 21.95% vilket fortfarande är ocker.

Samtidigt som detta pågår så tillåts guldreklam, lånereklam och spelreklam i överflöd, men så länge vi har stängt på Systembolaget på söndagar så är folkhälsan på topp 🙏
Citera
2026-06-23, 00:48
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Väldigt konstigt.
Att folk inte förstår att man inte kommer gå mer än lägsta pris som första bud är hel galet.
Det är inte galet alls. Hela den svenska kulturen idag är att affärer har eller erbjuder ett pris och det är det priset som är "rätt" och gäller. Du går inte till ica och tar med osten till kassan och säger att du vill ha den men deras listade pris inte är vad du är villig att betala. Kostar osten 179 kr/kg så gör den det. Säger Guldbrev att de erbjuer 2500 kr för ringarna (för det är deras värde som Guldbrev betalar för dem) så är ringarna värda 2500kr. Nästan ingen förväntar sig att man kan få ett annat pris om man säger emot.
Citera
2026-06-23, 02:17
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det är inte galet alls. Hela den svenska kulturen idag är att affärer har eller erbjuder ett pris och det är det priset som är "rätt" och gäller. Du går inte till ica och tar med osten till kassan och säger att du vill ha den men deras listade pris inte är vad du är villig att betala. Kostar osten 179 kr/kg så gör den det. Säger Guldbrev att de erbjuer 2500 kr för ringarna (för det är deras värde som Guldbrev betalar för dem) så är ringarna värda 2500kr. Nästan ingen förväntar sig att man kan få ett annat pris om man säger emot.
Du kan inte jämföra guldpriset med ostpriset då guldpriset fastställes varje dag, timme för timme. Säljer du ditt guld så är det karathalten och vikten som gäller, om det inte rör sig om något unikt guldarbete som är över 100 år gammalt, men då säljer man inte det till Guldbrev då lämnar man in det till Bukovski. Väger ringarna 10 gram ska du ha minst 7500 kr för guldet i dem, för panten ger 750 kr/g för 18 karat.
Citera
2026-06-23, 02:32
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vissa människor har någonting som kallas heder. Du verkar sakna detta.
Han sakna mer än heder, han saknar förstånd och begriper inte att ädelmetaller har en särställning och ett fast pris som fastställs timme för timme i den internationella råvaruhandeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in